دو فصلنامه علمی جامعه شناسی آموزش و پرورش
روانشناسی
مقایسه اثربخشی آموزش سرزندگی تحصیلی و معنادرمانی بر جهت‌گیری انگیزشی در دانش‌آموزان مقطع متوسطه دوم

فریدون دامنی؛ صغری کربلایی هرفته؛ ولی مهدی نژاد

دوره 8، شماره 1 ، شهریور 1401، ، صفحه 341-351

https://doi.org/10.22034/ijes.2022.707510

چکیده
  هدف: هدف مطالعه حاضر مقایسه اثربخشی آموزش سرزندگی تحصیلی و معنادرمانی بر جهت‌گیری انگیزشی در دانش‌آموزان مقطع دوم بود. روش شناسی: این مطالعه از نظر هدف کاربردی و از نظر روش اجرا نیمه‌آزمایشی با طرح پیش‌آزمون و پس‌آزمون باگروه کنترل بود. جامعه‌پژوهش دانش‌آموزان مقطع دوم متوسطه شهرستان ایرانشهر در سال تحصیلی 99-1398 بودند. از میان ...  بیشتر

روانشناسی
آموزش ریاضی: عزم بر قصه گویی تا خلاقیت

مهدی کهنسال کل کناری؛ مجید علی عسکری؛ علی حسینی خواه؛ بلال ایزانلو

دوره 8، شماره 1 ، شهریور 1401، ، صفحه 362-372

https://doi.org/10.22034/ijes.2022.708020

چکیده
  هدف: این مقاله به بررسی تأثیر طراحی برنامه درسی ریاضی مبتنی بر قصه گویی بر خلاقیت دانش‌آموزان پایه چهارم ابتدایی پرداخته بود.روش‌شناسی: در پژوهش حاضر از روش نیمه آزمایشی استفاده شد .جامعه ی آماری بخش کمی، متشکل ازکلیه دانش آموزان پایه چهارم ابتدایی شهرستان ساری بود که نمونه ی آماری به روش نمونه گیری خوشه ای انتخاب و به تعداد 240 ...  بیشتر

روانشناسی
اثربخشی آموزش حل مسئله بر کیفیت زندگی و مسئولیت‌پذیری دانش آموزان دختر

خدیجه ایروانی؛ لیلا ایروانی؛ معصومه مقیمی فیروز آباد

دوره 7، شماره 2 ، اسفند 1400، ، صفحه 446-453

https://doi.org/10.22034/ijes.2023.543854.1202

چکیده
  هدف: هدف پژوهش حاضر تعیین اثربخشی آموزش حل مسئله  برکیفیت زندگی و مسئولیت‌پذیری در دانش آموزان منطقه 2 شهر تهران بود.روش: پژوهش حاضر نیمه آزمایشی با پیش‌آزمون و پس‌آزمون با گروه کنترل بود. جامعه موردمطالعه شامل دانش آموزان  منطقه 2  آموزش و پرورش متطقه 2  در سال تحصیلی98-97 بود. از جامعه موردنظر، تعداد 30 نفر به شیوه نمونه‌گیری ...  بیشتر

روانشناسی
تاثیر اقدامات مدیریت استعداد بر جانشین پروری معلمان با توجه به نقش میانجی حفظ استعداد در میان معلمان مدارس علوی

سید مهدی حسینی‌نژاد

دوره 7، شماره 1 ، شهریور 1400، ، صفحه 431-438

https://doi.org/10.22034/ijes.2023.525516.1005

چکیده
  هدف: پژوهش حاضر با هدف تعیین تاثیر اقدامات مدیریت استعداد بر جانشین پروری معلمان با توجه به نقش میانجی حفظ استعداد در میان معلمان مدارس علوی انجام گرفته است.روش شناسی: روش پژوهش پیمایشی تحلیلی و جامعه‌‌آماری آن شامل معلمان مدارس علوی در شهر تهران به تعداد 112 نفر است. در این پژوهش برای گردآوری اطلاعات از پرسش‌نامه استاندارد استفاده ...  بیشتر