نوع مقاله : مستخرج از رساله
نویسندگان
1 دانشجوی دکتری رشته حقوق کیفری و جرم شناسی، واحد لاهیجان، دانشگاه آزاد اسلامی، لاهیجان، ایران.
2 استادیار گروه حقوق (در حقوق جزا و جرم شناسی)، واحد انزلی، دانشگاه آزاد اسلامی، انزلی، ایران.
3 استادیار فقه و مبانی حقوق، دانشکده علوم انسانی، واحد لاهیجان، دانشگاه آزاد اسلامی، لاهیجان، ایران.
4 استادیار جامعه شناسی، دانشگاه گیلان، ایران.
چکیده
هدف: وندالیسم نوعی رفتار نابهنجار اجتماعی است که به اشکال مختلف در بین نوجوانان بروز و ظهور پیدا میکند. از اینرو هدف اصلی این پژوهش، شناسایی عوامل فردی و خانوادگی موثر بر رفتار وندالی دانشآموزان نوجوان بود.
روششناسی: روش تحقیق توصیفی از نوع همبستگی و حجم جامعه 27519 نفر از دانشآموزان متوسطه اول و دوم ناحیه 2 شهر رشت در طی 1396 تا 1397 بودند. طبق جدول مورگان، 377 نفر نمونه با روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب و پرسشنامه نیز از نوع محققساخته بوده است. پایایی گویههای فردی، خانوداگی و وندالیسم با آزمون آلفای کرونباخ برابر 85/0، 894/0 و 873/0 و روایی آن با روش HTMT نیز برابر با 21/0-، 39/0، و 27/0- محاسبه شد. از ضریب همبستگی اسپیرمن و رگرسیون چندجانبه با نرمافزار Spss نسخه 23 جهت تحلیل استفاده شد.
یافتهها: مقدار ثابت B گویههای فردی برای تمامی گویههای رفتار وندالی مثبت بوده و معنیداری آماری آن با آزمون t و نشان داد که مقدار P value از مقدار کوچکتر است. اما اکثر ضرایب تا گویههای وندالیسم منفی بوده و بیانگر کاهش رفتارهای تخریبی با کاهش مشکلات فردی میباشند. همچنین مقدار ثابت B گویههای خانوادگی برای گویههای وندالیسم مثبت بوده و معنیداری آماری آزمون t نشان داد که مقدار P value در همه موارد از مقدار کوچکتر میباشد. ولی بیشتر ضرایب تا موثر در رفتار تخریبگرایانه منفی بوده و بیانگر کاهش وندالیسم در ازای کاهش اثر مشکلات خانوادگی میباشند.
بحث و نتیجهگیری: در نتیجه برای کاهش رفتارهای وندالی باید حل مشکلات فردی و خانوادگی در راستای کاهش رفتارهای وندالی در اولویت قرار گیرد.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Individual and Family Factors of Vandalism in Adolescents Using Multiple Regression Model (Case Study: Students 12 to 17 Years Old)
نویسندگان [English]
- Zahra azad gholami khesmakhi 1
- maryam abachi 2
- seyed mir ebrahimi 3
- ali yaghoobi 4
1 PhD student in Criminal Law and Criminology, Lahijan Branch, Islamic Azad University, Lahijan, Iran.
2 Assistant Professor of Law (in Criminal Law and Criminology), Anzali Branch, Islamic Azad University, Anzali, Iran.
3 Assistant Professor of Jurisprudence and Fundamentals of Law, Faculty of Humanities, Lahijan Branch, Islamic Azad University, Lahijan, Iran.
4 Assistant Professor of Sociology, Gilan University, Iran.
چکیده [English]
Purpose: The aim of this study was to identify individual and family factors affecting the vandalism behavior of adolescent high school students.
Methodology: The research method was descriptive-correlational and the size of the population was 27,519 first and second grade high school students in District 2 of Rasht (12,977 girls and 14,542 boys) from 2017 to 2018. According to Morgan's table, 377 samples were selected by simple random sampling method and the questionnaire was researcher-made. The reliability of individual, family and vandalism questions was calculated by Cronbach's alpha test as 0.85, 0.894 and 0.873 and its validity was calculated as -0.21, 0.39, and -0.27 by HTMT method. Spearman correlation coefficient and multivariate regression with Spss software were used for analysis.
Findings: The constant value of B individual questions was positive for all questions of vandalism and its statistical significance with t test and α = 0.05 showed that the value of P value is less than the value of α = 0.05. However, most of the coefficients β1 to β9 of vandalism questions are negative and indicate a reduction of destructive behaviors by reducing individual problems. Also, the constant value of B family questions was positive for vandalism questions and the statistical significance of t-test showed that the value of P value was less than α = 0.05 in all cases. But most of the coefficients β1 to β16 are effective in negative destructive behavior and indicate a decrease in vandalism in exchange for reducing the effect of family problems.
Conclusion: As a result, in order to reduce vandalism, solving individual and family problems should be prioritized in order to reduce vandalism.
کلیدواژهها [English]
- Individual factors
- family factors
- vandalism
- adolescent students