@article { author = {azad gholami khesmakhi, Zahra and abachi, maryam and mir ebrahimi, seyed and yaghoobi, ali}, title = {Individual and Family Factors of Vandalism in Adolescents Using Multiple Regression Model (Case Study: Students 12 to 17 Years Old)}, journal = {Sociology of Education}, volume = {9}, number = {1}, pages = {65-78}, year = {2023}, publisher = {Iranian Association for Sociology of Education (IASE)}, issn = {2322-1445}, eissn = {2322-1445}, doi = {10.22034/ijes.2022.544640.1216}, abstract = {Purpose: The aim of this study was to identify individual and family factors affecting the vandalism behavior of adolescent high school students.Methodology: The research method was descriptive-correlational and the size of the population was 27,519 first and second grade high school students in District 2 of Rasht (12,977 girls and 14,542 boys) from 2017 to 2018. According to Morgan's table, 377 samples were selected by simple random sampling method and the questionnaire was researcher-made. The reliability of individual, family and vandalism questions was calculated by Cronbach's alpha test as 0.85, 0.894 and 0.873 and its validity was calculated as -0.21, 0.39, and -0.27 by HTMT method. Spearman correlation coefficient and multivariate regression with Spss software were used for analysis.Findings: The constant value of B individual questions was positive for all questions of vandalism and its statistical significance with t test and α = 0.05 showed that the value of P value is less than the value of α = 0.05. However, most of the coefficients β1 to β9 of vandalism questions are negative and indicate a reduction of destructive behaviors by reducing individual problems. Also, the constant value of B family questions was positive for vandalism questions and the statistical significance of t-test showed that the value of P value was less than α = 0.05 in all cases. But most of the coefficients β1 to β16 are effective in negative destructive behavior and indicate a decrease in vandalism in exchange for reducing the effect of family problems.Conclusion: As a result, in order to reduce vandalism, solving individual and family problems should be prioritized in order to reduce vandalism.}, keywords = {Individual Factors,family factors,Vandalism,adolescent students}, title_fa = {عوامل فردی و خانوادگیِ وندالیسم در دانش آموزان نوجوان با استفاده از مدل رگرسیون چندگانه (مطالعۀ موردی: دانش آموزان 12 تا 17ساله)}, abstract_fa = {هدف: وندالیسم نوعی رفتار نابهنجار اجتماعی است که به اشکال مختلف در بین نوجوانان بروز و ظهور پیدا می­کند. از اینرو هدف اصلی این پژوهش، شناسایی عوامل فردی و خانوادگی موثر بر رفتار وندالی دانش­آموزان نوجوان بود.روش­شناسی: روش تحقیق توصیفی از نوع همبستگی و حجم جامعه 27519 نفر از دانش­آموزان متوسطه اول و دوم ناحیه 2 شهر رشت در طی 1396 تا 1397 بودند. طبق جدول مورگان، 377 نفر نمونه با روش نمونه­گیری تصادفی ساده انتخاب و پرسشنامه نیز از نوع محقق­ساخته بوده است. پایایی گویه­های فردی، خانوداگی و وندالیسم با آزمون آلفای کرونباخ برابر 85/0، 894/0 و 873/0 و روایی آن با روش HTMT نیز برابر با 21/0-، 39/0، و 27/0- محاسبه شد. از ضریب همبستگی اسپیرمن و رگرسیون چندجانبه با نرم­افزار Spss نسخه 23 جهت تحلیل استفاده شد.یافته‌ها: مقدار ثابت B گویه­های فردی برای تمامی گویه­های رفتار وندالی مثبت بوده و معنی­داری آماری آن با آزمون t و  نشان داد که مقدار P value از مقدار  کوچکتر است. اما اکثر ضرایب  تا  گویه­های وندالیسم منفی بوده و بیانگر کاهش رفتارهای تخریبی با کاهش مشکلات فردی می­باشند. همچنین مقدار ثابت B گویه­های خانوادگی برای گویه­های وندالیسم مثبت بوده و معنی­داری آماری آزمون t نشان داد که مقدار P value در همه موارد از مقدار  کوچکتر می­باشد. ولی بیشتر ضرایب  تا  موثر در رفتار تخریب­گرایانه منفی بوده و بیانگر کاهش وندالیسم در ازای کاهش اثر مشکلات خانوادگی می­باشند.بحث و نتیجه‌گیری: در نتیجه برای کاهش رفتارهای وندالی باید حل مشکلات فردی و خانوادگی در راستای کاهش رفتارهای وندالی در اولویت قرار گیرد. }, keywords_fa = {عوامل فردی,عوامل خانوادگی,وندالیسم,دانش آموزان نوجوان}, url = {https://www.iase-jrn.ir/article_704003.html}, eprint = {https://www.iase-jrn.ir/article_704003_8b208587ee5be8964f3153d8f0abd551.pdf} }