روانشناسی
محمدحسین محمدی کیا؛ محمدنقی ایمانی؛ علیرضا محمدی نژاد گنجی
چکیده
هدف: امروزه، سیاستگذاری برای بهبود ارتباط دانشگاه و صنعت ارزش و اهمیت زیادی دارد و آموزش دانشگاهی باید بر اساس نیازهای صنعت و جامعه باشد. بنابراین، هدف این مطالعه طراحی الگوی آموزش دانشگاهی مبتنی بر نیازهای صنعت در دانشگاه بود.
روش: این مطالعه از نظر هدف کاربردی و از نظر شیوه اجرا کیفی بود. جامعه پژوهش 15 نفر از خبرگان دانشگاه ...
بیشتر
هدف: امروزه، سیاستگذاری برای بهبود ارتباط دانشگاه و صنعت ارزش و اهمیت زیادی دارد و آموزش دانشگاهی باید بر اساس نیازهای صنعت و جامعه باشد. بنابراین، هدف این مطالعه طراحی الگوی آموزش دانشگاهی مبتنی بر نیازهای صنعت در دانشگاه بود.
روش: این مطالعه از نظر هدف کاربردی و از نظر شیوه اجرا کیفی بود. جامعه پژوهش 15 نفر از خبرگان دانشگاه و صنعت بودند که با روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند. ابزار پژوهش مصاحبه عمیق بود که روایی آن با روش مثلثسازی تایید و پایایی آن با روش ضریب توافق بین دو کدگذار 86/0 محاسبه شد. دادهها با روش کدگذاری باز، محوری و انتخابی در نرمافزار MAXQDA تحلیل شدند.
یافتهها: یافتهها نشان داد که الگوی آموزش دانشگاهی مبتنی بر نیازهای صنعت در دانشگاه دارای 30 کد باز (یا شاخص)، 7 کد محوری (یا مولفه) و 3 کد انتخابی (یا مقوله) بود. در این مطالعه کدهای انتخابی شامل مقوله زمینهای (با سه کد محوری شامل مولفه ساختاری دانشگاه، مولفه ساختاری صنعت و مولفه روانشناختی)، مقوله علّی (با دو کد محوری شامل مولفه قانونی و حقوقی و مولفه فرهنگی و اجتماعی) و مقوله راهبردی (با دو کد محوری شامل مولفه سیاستگذاری و حمایت دولت و مولفه مدیریتی) بودند. در نهایت، الگوی آموزش دانشگاهی مبتنی بر نیازهای صنعت در دانشگاه طراحی شد.
نتیجه گیری: با توجه به نتایج این مطالعه درباره الگوی آموزش دانشگاهی مبتنی بر نیازهای صنعت در دانشگاه میتوان در جهت بهبود وضعیت موجود آموزش دانشگاهی گام موثری در سه مقوله زمینهای، علّی و راهبردی از طریق مولفهها و شاخصهای آنها برداشت.
مریم هزاوه؛ محمدنقی ایمانی؛ اصغر شریفی
چکیده
هدف: سازمانهای امروزی با توجه به سیستمهای اطلاعات مدیریت آموزش میتوانند جایگاه خود را در میان سایر سازمانها بهبود بخشند و مزیت رقابتی کسب نمایند. در نتیجه، هدف این مطالعه شناسایی ابعاد فرهنگی و اجتماعی سیستمهای اطلاعات مدیریت آموزش در قالب یک چارچوب مفهومی بود.روششناسی: مطالعه حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر شیوه اجرا ...
بیشتر
هدف: سازمانهای امروزی با توجه به سیستمهای اطلاعات مدیریت آموزش میتوانند جایگاه خود را در میان سایر سازمانها بهبود بخشند و مزیت رقابتی کسب نمایند. در نتیجه، هدف این مطالعه شناسایی ابعاد فرهنگی و اجتماعی سیستمهای اطلاعات مدیریت آموزش در قالب یک چارچوب مفهومی بود.روششناسی: مطالعه حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر شیوه اجرا کیفی از نوع پدیدارشناسی بود. جامعه آماری این پژوهش سیاستگذاران و برنامهریزان آموزشی، مدیران آموزشوپرورش و اعضای هیاتعلمی خبره در حوزه آموزشوپرورش بودند که طبق اصل اشباع نظری 21 نفر با روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند. ابزار پژوهش مصاحبه نیمهساختاریافته بود که روایی آن با نظر خبرگان تایید و پایایی آن با روش ضریب توافق بین کدگذارها 76/0 بهدست آمد و مصاحبهها زمانی به اتمام میرسید که مصاحبهشوندگان اطلاعات دیگری درباره موضوع نداشتند. دادههای حاصل از اجرای مصاحبه با روش تحلیل مضمون در نرمافزار MAXQDA تحلیل شدند.یافتهها: یافتهها نشان داد که سیستمهای اطلاعات مدیریت آموزش 11 مضمون فرعی در 2 مضمون اصلی داشت؛ بهطوری که مضامین شامل کارآیی درونی (شامل هفت مولفه منابع انسانی، دانشآموزان، برنامهدرسی، امکانات و فضاهای آموزشی و پرورشی، بودجه و اعتبارات، مدیریت و برنامهها و فعالیتهای آموزشی، پرورشی و پژوهشی) و کارآیی بیرونی (با چهار مولفه اهداف اعتقادی و اخلاقی، اهداف علمی و آموزشی، اهداف فرهنگی و هنری و اهداف توسعه انسانی و مشارکت زنان) بودند. همچنین، ابعاد فرهنگی و اجتماعی سیستمهای اطلاعات مدیریت آموزش دارای 27 مضمون فرعی در 6 مضمون اصلی فرهنگی، اجتماعی، ساختاری، فنی، کالبدی و سازمانی بود. لازم به ذکر است که الگوی مضامین سیستمهای اطلاعات مدیریت آموزش و ابعاد فرهنگی و اجتماعی سیستمهای اطلاعات مدیریت آموزش ترسیم شد.بحث و نتیجهگیری: با توجه به شناسایی مضامین اصلی و فرعی برای ابعاد سیستمهای اطلاعات مدیریت آموزش، برنامهریزی برای بهبود سیستمهای اطلاعات مدیریت آموزش جهت دستیابی به مزیت رقابتی ضروری است.
پگاه عاشقی؛ محمدنقی ایمانی؛ اصغر شریفی
چکیده
هدف: یکی از عوامل موثر در وضعیت مدارس، عملکرد مدیران آن بهویژه در دوره ابتدایی میباشد. پژوهش حاضر با هدف شناسایی متغیرهای هنجاری و رفتاری موثر در عملکرد مدیران مدارس ابتدایی انجام شد.
روششناسی: این پژوهش از نظر هدف و شیوه اجرا بهترتیب کاربردی و کیفی از نوع توصیفی- توسعهای بود. جامعه پژوهش مدیران مدارس ابتدایی و متخصصان دانشگاهی ...
بیشتر
هدف: یکی از عوامل موثر در وضعیت مدارس، عملکرد مدیران آن بهویژه در دوره ابتدایی میباشد. پژوهش حاضر با هدف شناسایی متغیرهای هنجاری و رفتاری موثر در عملکرد مدیران مدارس ابتدایی انجام شد.
روششناسی: این پژوهش از نظر هدف و شیوه اجرا بهترتیب کاربردی و کیفی از نوع توصیفی- توسعهای بود. جامعه پژوهش مدیران مدارس ابتدایی و متخصصان دانشگاهی در حوزه آموزشوپرورش بودند که تعداد 20 نفر از آنها با روش نمونهگیری هدفمند و بر اساس اصل اشباع نظری بهعنوان نمونه انتخاب شدند. دادهها با مصاحبه نیمهساختاریافته انفرادی گردآوری (روایی مصاحبه با روش مثلثسازی تایید و پایایی آن با روش ضریب توافق بین دو کدگذار 8/77 محاسبه شد) و با روش کدگذاری باز، محوری و انتخابی در نرمافزار MAXQDA تحلیل شدند.
یافتهها: یافتههای پژوهش حاضر نشان داد که برای متغیرهای موثر در عملکرد مدیران مدارس ابتدایی 76 شاخص، 11 مولفه و 2 بعد شناسایی شد. بعد رفتاری موثر در عملکرد مدیران مدارس ابتدایی شامل 37 شاخص در 5 مولفه ارزش، رضایت شغلی، انگیزش، شخصیت و خلاقیت بود. همچنین، بعد هنجاری موثر در عملکرد مدیران مدارس ابتدایی شامل 39 شاخص در 6 مولفه ارتباطات سازمانی، فرهنگ سازمانی، ساختار سازمانی، سبکهای تصمیمگیری، نقشها و انتظارها و هدفها و استراتژیها بود. در نهایت، الگوی هنجاری و رفتاری موثر در عملکرد مدیران مدارس ابتدایی طراحی شد.
بحث و نتیجهگیری: طبق نتایج این پژوهش، جهت بهبود عملکرد مدیران مدارس میتوان گامهای موثری از طریق شاخصها، مولفهها و ابعاد شناساییشده برای متغیرهای موثر در عملکرد مدیران مدارس ابتدایی برداشت.