رزیتا ابراهیمی تبار؛ صدر الدین ستاری؛ توران سلیمانی
چکیده
هدف: هدف از انجام پژوهش حاضر، طراحی الگوی مدیریت اثربخش در مدارس هزاره سوم بود.روش شناسی: پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر شیوه اجرا تلفیقی بود. جامعه پژوهش کیفی شامل اساتید دانشگاهی در سال تحصیلی 401-1400 بودند که به روش نمونه گیری هدفمند و بر اساس اصل اشباع نظری 16 نفر انتخاب شدند. در بخش کمی نیز جامعه آماری شامل مدیران استان اردبیل ...
بیشتر
هدف: هدف از انجام پژوهش حاضر، طراحی الگوی مدیریت اثربخش در مدارس هزاره سوم بود.روش شناسی: پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر شیوه اجرا تلفیقی بود. جامعه پژوهش کیفی شامل اساتید دانشگاهی در سال تحصیلی 401-1400 بودند که به روش نمونه گیری هدفمند و بر اساس اصل اشباع نظری 16 نفر انتخاب شدند. در بخش کمی نیز جامعه آماری شامل مدیران استان اردبیل بودند که تعداد 300 نفر با روش نمونه گیری تصادفی انتخاب شدند. ابزار پژوهش در بخش کیفی مصاحبه های نیمه ساختاریافته و در بخش کمی پرسشنامه بودند. برای اعتبار یافته ها در بخش کیفی از دیدگاه خبرگان و پایایی از ضریب توافق بین کدگذاران استفاده شد. در بخش کمی نیز از اعتبار صوری و پایایی با آلفای کرونباخ 89 درصد شد. برای تجزیه و تحلیل در بخش کیفی از کدگذاری و در بخش کمی از روش معادلات ساختاری با نرم افزار Pls Smart استفاده شد.یافتهها: نتایج نشان داد 237 کد اولیه، 32 کد محوری در قالب شرایط علّی، زمینهای، مداخله گر، راهبردها و پیامدها شناسایی شد. شرایط علّی پیش بین قوی (میزان استون-گایسر برابر 521/0) برای مدیریت اثربخش مدارس بود. همچنین، متغیرهای شرایط زمینهای، مدیریت اثربخش مدارس و شرایط مداخله گر پیش بین قوی (میزان استون-گایسر برابر 732/0) برای متغیر راهبردها و راهبردها نیز پیش بین قوی (میزان استون-گایسر برابر 672/0) برای متغیر پیامدهای ناشی از مدیریت اثربخش مدارس بودند. بحث و نتیجهگیری: بر اساس نتایج میتوان گفت مدل مدیریت اثربخش در مدارس هزاره سوم از برازش مناسبی برخوردار است و میتوان آن را در سیستم های آموزشی (مدارس) اجرا و با حرکت به سوی این الگو، شاهد تغییر اساسی در توسعه مدیریت اثربخش در مدارس هزاره سوم شاهد بود.
پگاه عاشقی؛ محمدنقی ایمانی؛ اصغر شریفی
چکیده
هدف: یکی از عوامل موثر در وضعیت مدارس، عملکرد مدیران آن بهویژه در دوره ابتدایی میباشد. پژوهش حاضر با هدف شناسایی متغیرهای هنجاری و رفتاری موثر در عملکرد مدیران مدارس ابتدایی انجام شد.
روششناسی: این پژوهش از نظر هدف و شیوه اجرا بهترتیب کاربردی و کیفی از نوع توصیفی- توسعهای بود. جامعه پژوهش مدیران مدارس ابتدایی و متخصصان دانشگاهی ...
بیشتر
هدف: یکی از عوامل موثر در وضعیت مدارس، عملکرد مدیران آن بهویژه در دوره ابتدایی میباشد. پژوهش حاضر با هدف شناسایی متغیرهای هنجاری و رفتاری موثر در عملکرد مدیران مدارس ابتدایی انجام شد.
روششناسی: این پژوهش از نظر هدف و شیوه اجرا بهترتیب کاربردی و کیفی از نوع توصیفی- توسعهای بود. جامعه پژوهش مدیران مدارس ابتدایی و متخصصان دانشگاهی در حوزه آموزشوپرورش بودند که تعداد 20 نفر از آنها با روش نمونهگیری هدفمند و بر اساس اصل اشباع نظری بهعنوان نمونه انتخاب شدند. دادهها با مصاحبه نیمهساختاریافته انفرادی گردآوری (روایی مصاحبه با روش مثلثسازی تایید و پایایی آن با روش ضریب توافق بین دو کدگذار 8/77 محاسبه شد) و با روش کدگذاری باز، محوری و انتخابی در نرمافزار MAXQDA تحلیل شدند.
یافتهها: یافتههای پژوهش حاضر نشان داد که برای متغیرهای موثر در عملکرد مدیران مدارس ابتدایی 76 شاخص، 11 مولفه و 2 بعد شناسایی شد. بعد رفتاری موثر در عملکرد مدیران مدارس ابتدایی شامل 37 شاخص در 5 مولفه ارزش، رضایت شغلی، انگیزش، شخصیت و خلاقیت بود. همچنین، بعد هنجاری موثر در عملکرد مدیران مدارس ابتدایی شامل 39 شاخص در 6 مولفه ارتباطات سازمانی، فرهنگ سازمانی، ساختار سازمانی، سبکهای تصمیمگیری، نقشها و انتظارها و هدفها و استراتژیها بود. در نهایت، الگوی هنجاری و رفتاری موثر در عملکرد مدیران مدارس ابتدایی طراحی شد.
بحث و نتیجهگیری: طبق نتایج این پژوهش، جهت بهبود عملکرد مدیران مدارس میتوان گامهای موثری از طریق شاخصها، مولفهها و ابعاد شناساییشده برای متغیرهای موثر در عملکرد مدیران مدارس ابتدایی برداشت.
زینب امام دوست؛ نگین جباری؛ کیومرث نیازآذری
چکیده
هدف: پژوهش حاضر با هدف ارائه مدل ادراک مدیران مدارس از چالشهای اخلاق حرفهای در جامعه مدرن انجام شد.روش: این مطالعه ازنظرهدف کاربردی و ازنظر شیوه اجرا آمیخته بود. جامعه پژوهش دربخش کیفی خبرگان آموزشوپرورش شهرگرگان باسابقه مدیریت و سیاستگذاری بودند که طبق اصل اشباع نظری 20 نفر از آنها با روش نمونهگیری هدفمند انتخاب و در بخش کمی ...
بیشتر
هدف: پژوهش حاضر با هدف ارائه مدل ادراک مدیران مدارس از چالشهای اخلاق حرفهای در جامعه مدرن انجام شد.روش: این مطالعه ازنظرهدف کاربردی و ازنظر شیوه اجرا آمیخته بود. جامعه پژوهش دربخش کیفی خبرگان آموزشوپرورش شهرگرگان باسابقه مدیریت و سیاستگذاری بودند که طبق اصل اشباع نظری 20 نفر از آنها با روش نمونهگیری هدفمند انتخاب و در بخش کمی مدیران و معاونان مدارس متوسطه دوره اول و دوم شهر گرگان درسال تحصیلی 98-1397 به تعداد 256 نفر بودندکه طبق فرمول کوکران تعداد 153 نفر آنها با روش نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از مصاحبه نیمه ساختاریافته و پرسشنامه محققساخته ادراک مدیران و چالشهای اخلاق حرفهای استفاده شدکه روایی پرسشنامه ادراک مدیران با روش میانگین واریانس استخراجشده 61/0 و پایایی آن با روش آلفای کرونباخ و مرکب بهترتیب 94/0 و 87/0 و روایی پرسشنامه چالشهای اخلاق حرفهای با روش تحلیل عاملی اکتشافی و میانگین واریانس استخراج شده تایید و پایایی آن با روش آلفای کرونباخ و مرکب برای کل و همه عوامل آن بهترتیب بالاتر از 60/0 و 70/0 بدست آمد.دادهها با روشهای کدگذاری باز،محوری وانتخابی و مدلیابی معادلات ساختاری در نرمافزارهای SPSS-22 و LISREL-8.8 تحلیل شدند.یافتهها: یافتههای بخش کیفی نشان داد که چالشهای اخلاق حرفهای دارای 164مفهوم اولیه، 38کد باز، 19کد محوری و 9 کد انتخابی بود که کدهای انتخابی و محوری شامل قانونمداری (شامل دو کد قانونپذیری وآگاهی قانونی)، اخلاقمداری (شامل دو کد عدالتمحوری و نگاه معنوی)، دانشمداری (شامل سه کد به روز بودن، مطالعات تطبیقی و نشر دانش)، منش رهبرانه (شامل دو کد نگاه پدرانه و منبع انگیزشی)، مسئولیتپذیری متعهدانه (شامل دو کد تعهد کاری و کارآیی)، رقابتپذیری (شامل دو کد قانون رقابت و مزیت رقابتی)، توسعهمحوری (شامل دو کد قوانین کارآمد وزیرساخت اجتماعی- فرهنگی)،اقتدارگرایی سازنده (شامل دو کد قاطعیت اجرایی وتعامل سازنده) و آیندهنگری (شامل دو کد برنامه محوری و نیازسنجی) بودند. یافتههای بخش کمی نشان دادادراک مدیران بر چالشهای اخلاق حرفهای و چالشهای اخلاق حرفهای بر هر نه عامل اثر مستقیم و معنادار داشت (05/0>P).نتیجهگیری: با توجه به نتایج، برنامهریزان و مسئولان برای مقابله با چالشهای اخلاق حرفهای میتوانندزمینه راجهت بهبودقانونمداری،اخلاقمداری،دانشمداری، منش رهبرانه،مسئولیتپذیری متعهدانه، رقابتپذیری،توسعهمحوری،اقتدارگرایی سازنده وآیندهنگری فراهم نمایند.