دو فصلنامه علمی جامعه شناسی آموزش و پرورش

نوع مقاله : مقاله پژوهشی (کمی)

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری، گروه مدیریت آموزشی، واحد تهران غرب، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران

2 دانشیار، گروه مدیریت آموزشی، واحد تهران غرب، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.

3 استادیار، گروه روانشناسی، واحد تهران غرب، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران

10.22034/ijes.2024.2022649.1536

چکیده

هدف اصلی این مقاله طراحی مدل مدیریت بلوغ تکنولوژی آموزشی در مدارس ایران است. روش انجام پژوهش آمیخته(کیفی-کمی) است. برای انجام این پژوهش علاوه بر مطالعۀ اسنادی، از تکنیک تحلیل مضمون با نرم افزار MAXQDA12 ، برای شناسایی عوامل و مؤلفه ها استفاده شده است. جامعه آماری در این پژوهش تمام خبرگان در حوزه مدیریت آموزشی و تکنولوژی آموزشی همچنین مدیران مناطق با تجربه و سابقه کار بالا در آموزش و پرورش بودند که بعد از انجام 14مصاحبه اشباع نظری صورت گرفت. مصاحبه ها بین 75 تا 120 دقیقه به طول انجامید. در نهایت مضامین پایه، سازمان دهنده و فراگیر استخراج و در بخش کمی برای طراحی مدل از روش معادلات ساختاری استفاده شده است. جامعه آماری در بخش کمی شامل تمامی مدیران و معلمان دبیرستان های دوره دوم متوسطه منطقه 19 شهر تهران بود که با روش نمونه گیری تصاوفی تعداد 169 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. با توجه به مصاحبه های نیمه ساختار یافته، 4 بعد (مدیریت دانش تکنولوژی آموزشی، منابع و امکانات تکنولوژی آموزشی، کنترل و هماهنگی بر تکنولوژی آموزشی و زیرساخت های تکنولوژی آموزشی)، 15 مولفه ( مضامین سازمان دهنده ) و 55 شاخص ( مضامین پایه )برای مدیریت بلوغ تکنولوژی آموزشی در مدارس ایران استخراج گردید. پس از آن با توجه به پرسشنامه محقق ساخته بُعد مدیریت دانش تکنولوژی آموزشی با ضریب 0.974 بالاترین اهمیت را دارا است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

Designing the maturity management model of educational technology in Iranian schools

نویسندگان [English]

  • Seddigheh Zohreh Nazari Ardabili 1
  • Parinaz Benisi 2
  • Hamidreza Vatankhah 3

1 PhD student, Department of Educational Management, West Tehran Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran

2 Associate Professor, Department of Educational Management, West Tehran Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran.

3 Assistant Professor, Department of Psychology, West Tehran Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran

چکیده [English]

The main purpose of this article is to design the maturity management model of educational technology in Iranian schools. The research method is mixed (qualitative-quantitative). To conduct this research, in addition to document study, thematic analysis technique with MAXQDA12 software was used to identify factors and components. The statistical population in this research was all the experts in the field of educational management and educational technology, as well as regional managers with high experience and work experience in education, which was done after conducting 14 theoretical saturation interviews. The interviews lasted between 75 and 120 minutes. Finally, the basic, organizing and inclusive themes are extracted and structural equation method is used in the quantitative part to design the model. The statistical population in the quantitative part included all the principals and teachers of second year high schools in the 19th district of Tehran, and 169 people were selected as a sample by random sampling. According to semi-structured interviews, 4 dimensions (educational technology knowledge management, educational technology resources and facilities, control and coordination of educational technology and educational technology infrastructure), 15 components (organizing themes) and 55 indicators (basic themes) In order to manage the maturity of educational technology in Iranian schools, it was extracted. After that, according to the questionnaire created by the researcher, the knowledge management dimension of educational technology has the highest importance with a coefficient of 0.974.

کلیدواژه‌ها [English]

  • educational technology
  • technology maturity management
  • Iranian schools