نوع مقاله : مقاله پژوهشی (کمی)
نویسنده
استادیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.
چکیده
هدف: اشتیاق به مدرسه سبب بهبود سایر وضعیتهای تحصیلی میشود. بنابراین، پژوهش حاضر با هدف بررسی مدل ساختاری اشتیاق به مدرسه بر اساس فرهنگ مدرسه با نقش میانجی جو کلاس و خودپنداره تحصیلی دانشآموزان انجام شد.
روششناسی: مطالعه حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر شیوه اجرا مقطعی از نوع همبستگی بود. جامعه پژوهش دانشآموزان پایه ششم شهرستان بوشهر در سال تحصیلی 99-1398 بودند (4263 نفر) که 250 نفر آنها با روش نمونهگیری تصادفی خوشهای بهعنوان نمونه انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش پرسشنامههای اشتیاق به مدرسه (Wang et al, 2011)، جو کلاس (Fraser et al, 1993)، فرهنگ مدرسه (Higgins-D'Alessandro and Sadh, 1998) و خودپنداره تحصیلی (Chen and Thompson, 2003) بودند که روایی آنها با نظر خبرگان تایید و پایایی آنها بالاتر از 70/0 ارزیابی شد. دادهها با روش مدلسازی معادلات ساختاری در نرمافزارهای SPSS-22 و AMOS-20 تحلیل شدند.
یافتهها: یافتههای مدل ساختاری اشتیاق به مدرسه بر اساس جو کلاس، فرهنگ مدرسه و خودپنداره تحصیلی دانشآموزان حاکی از آن بود که مدل مذکور برازش مناسبی داشت. همچنین، فرهنگ مدرسه بر جو کلاس و خودپنداره تحصیلی اثر مستقیم و معنادار و جو کلاس و خودپنداره تحصیلی بر اشتیاق به مدرسه اثر مستقیم و معنادار داشت (001/0>P). علاوه بر آن، فرهنگ مدرسه با نقش میانجی جو کلاس بر اشتیاق به مدرسه اثر غیرمستقیم و معنادار و فرهنگ مدرسه با نقش میانجی خودپنداره تحصیلی بر اشتیاق به مدرسه اثر غیرمستقیم و معنادار داشت (001/0>P).
بحث و نتیجهگیری: نتایج این مطالعه حاکی از نقش مستقیم و موثر فرهنگ مدرسه بر اشتیاق به مدرسه و نقش غیرمستقیم و موثر فرهنگ مدرسه با میانجی جو کلاس و خودپنداره تحصیلی بر اشتیاق به مدرسه بود. بنابراین، برای افزایش اشتیاق به مدرسه میتوان زمینه را برای بهبود فرهنگ مدرسه، جو کلاس و خودپنداره تحصیلی دانشآموزان فراهم کرد.
کلیدواژهها
موضوعات
عنوان مقاله [English]
The Structural Model of School Engagement based on School Culture with the Mediator Role of Classroom Environment and Academic Self-Concept of Students
نویسنده [English]
- Ahmed Karimi Deshtiki
Assistant Professor, Department of Educational Sciences, Payam Noor University, Tehran, Iran.
چکیده [English]
Purpose: The school engagement led to improves other academic conditions. Therefore, the current research was conducted with the aim of investigating the structural model of school engagement based on school culture with the mediator role of classroom environment and academic self-concept of students.
Methodology: The present study in terms of purpose was applied and in terms of implementation method was cross-sectional from type of correlation. The research population was the sixth grade students of Bushehr township in the academic years of 2019-2020 (4263 people), which 250 people of them were selected as a sample by cluster random sampling method. The research tools were the questionnaires of school engagement (Wang et al, 2011), classroom environment (Fraser et al, 1993), school culture (Higgins-D'Alessandro and Sadh, 1998) and academic self-concept (Chen and Thompson, 2003), whose validity was confirmed by the opinion of experts and their reliability was evaluated higher than 0.70. Data were analyzed by structural equation modeling method in SPSS-22 and AMOS-20 software.
Findings: The findings of the structural model of school engagement based on school culture with the mediator role of classroom environment and academic self-concept of students indicated that the mentioned model had a good fit. Also, school culture had a direct and significant effect on classroom environment and academic self-concept, and classroom environment and academic self-concept had a direct and significant effect on school engagement (P<0.001). In addition, the school culture with the mediator role of classroom environment had an indirect and significant effect on school engagement and school culture with the mediator role of academic self-concept had an indirect and significant effect on school engagement (P<0.001).
Conclusion: The results of this study indicated the direct and effective role of school culture on school engagement and the indirect and effective role of school culture with the mediator of classroom environment and academic self-concept on school engagement. Therefore, in order to increase school engagement can be provide the background for improving school culture, classroom environment and academic self-concept of students.
کلیدواژهها [English]
- School Engagement
- School Culture
- Classroom Environment
- Academic Self-concept
- Students