نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 دانشیار، گروه روانشناسی، دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایران.
2 دکتری تخصصی، گروه روانشناسی، دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایران.
چکیده
هدف: هدف از انجام این پژوهش بررسی عوامل پیشبینی کننده رجعت به بیسوادی در سواد آموختگان دورهی سوادآموزی بود.
روش شناسی: جامعه آماری پژوهش شامل تمامی سواد آموختگان در سطح کشور بود. با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای ، نمونهای با تعداد 486 نفر (سواد آموخته) انتخابشده و موردمطالعه قرار گرفتند. ابزارهای پژوهش شامل مقیاس پیشرفت تحصیلی محقق ساخته، پرسشنامه محقق ساخته ویژهی نوسوادان، مقیاس انگیزش پیشرفت هرمنس (1970) و مقیاس اعتمادبهنفس روزنبرگ(1986) بودند. بهمنظور تحلیل دادهها از تحلیل رگرسیون با استفاده از نرم افزار spss21 استفاده شد.
یافته ها: نتایج نشان داد متغیرهای موافقت خانواده با سوادآموزی، کیفیت برنامههای آموزشی، وجود افراد باسواد در خانواده، درآمد ماهیانه خانواده و انگیزش پیشرفت بهصورت منفی؛ و تعداد فرزندان، مسئولیت خانهداری و باروری زنان بهصورت مثبت عوامل اصلی پیشبینی کنندهی رجعت به بیسوادی در سواد آموختگان دوره سوادآموزی و معادل آن بودهاند (مجذور آر تنظیمشده = 267/0 ، 0/001P < ، 567/15 = F).
نتیجه گیری: عوامل اجتماعی اقتصادی فرهنگی، بیشترین نقش را در میزان رجعت به بیسوادی نوسوادان داشته و عوامل مرتبط باکیفیت برنامههای آموزشی و انگیزش پیشرفت، پیشبینی کنندههای بعدی رجعت به بیسوادی بوده اند.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Predictors of Illiteracy Returns in Literacy Graduates
نویسندگان [English]
- Rasoul Kordnoghabi 1
- Shahryar Moradi 2
- Arezou Delfan Beiranvand 2
1 Associate Professor, Department of Psychology, Bo Ali Sina University, Hamadan, Iran.
2 PhD, Department of Psychology, Bo Ali Sina University, Hamadan, Iran.
چکیده [English]
Purpose: The purpose of this study was to investigate the predictive factors of illiteracy in literacy learners.
Methodology: The statistical population of the study consisted of all literates in the country. Using multi-stage cluster sampling, a sample of 486 (learned literacy) was selected and studied. Research instruments included a researcher-made academic achievement scale, a newborn specialty researcher-made questionnaire, the Hermans Progress Motivation Scale (1970), and the Rosenberg Self-Confidence Scale (1986). For data analysis, regression analysis was performed using spss21 software.
Findings: The results showed that variables such as family agreeableness, literacy, quality of educational programs, family literacy, family monthly income and progress motivation were negative; Literacy rates were similar to those who were literate (adjusted chi-square = 0.267, P <0.001, F = 15.556).
Conclusion: Socio-cultural factors have the greatest role in the rate of illiteracy return to education and the related factors to the quality of educational programs and motivation to progress have been the future predictors of illiteracy return.
کلیدواژهها [English]
- return to illiteracy
- Education
- neoliterate