نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 دانشجوی دکتری روانشناسی، واحد شاهرود، دانشگاه آزاد اسلامی، شاهرود، ایران.
2 استادیار، گروه روانشناسی، واحد شاهرود، دانشگاه آزاد اسلامی، شاهرود ایران
3 استادیار، گروه روانشناسی، واحد شاهرود، دانشگاه آزاد اسلامی، شاهرود، ایران.
4 استادیار، گروه مشاوره و روانشناسی، واحد قوچان، دانشگاه ازاد اسلامی، قوچان، ایران
چکیده
هدف: هدف پژوهش حاضر ارائه مدل اعتیاد به شبکههای اجتماعی مجازی بر اساس پریشانیهای روانشناختی با نقش میانجی سبک فرزندپروری ادراکشده در دختران نوجوان بود.
روششناسی: این مطالعه مقطعی از نوع همبستگی بود. جامعه پژوهش دانشآموزان دختر دوره دوم متوسطه شهر بابل در سال تحصیلی 99-1398 بودند. حجم نمونه طبق فرمول کوکران 200 نفر برآورد که با روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامه اعتیاد به شبکههای اجتماعی مجازی (Khajeahmadi et al, 2017)، مقیاس افسردگی، اضطراب و استرس (Lovibond & Lovibond, 1995) و مقیاس سبک فرزندپروری ادراکشده (Grolnick et al, 1997) بودند. دادهها با روشهای ضرایب همبستگی پیرسون و مدلیابی معادلات ساختاری در نرمافزارهای SPSS-23 و AMOS-24 تحلیل شدند.
یافتهها: یافتهها نشان داد که مدل اعتیاد به شبکههای اجتماعی مجازی بر اساس پریشانیهای روانشناختی با نقش میانجی سبک فرزندپروری ادراکشده در دختران نوجوان دارای برازش مناسبی بود. یافتههای دیگر نشان داد که پریشانیهای روانشناختی بر سبک فرزندپروری ادراکشده اثر مستقیم و منفی و بر اعتیاد به شبکههای اجتماعی مجازی اثر مستقیم و مثبت و سبک فرزندپروری ادراکشده بر اعتیاد به شبکههای اجتماعی مجازی اثر مستقیم و منفی داشت. همچنین، دیگر یافتهها نشان داد که پریشانیهای روانشناختی با نقش میانجی سبک فرزندپروری ادراکشده بر اعتیاد به شبکههای اجتماعی مجازی اثر غیرمستقیم و مثبت داشت (05/0>P).
بحث و نتیجهگیری: نتایج نشاندهنده نقش میانجی سبک فرزندپروری ادراکشده در مدل اعتیاد به شبکههای اجتماعی مجازی بر اساس پریشانیهای روانشناختی در دختران نوجوان بود. بنابراین، جهت کاهش اعتیاد به شبکههای اجتماعی مجازی برنامهریزی جهت کاهش پریشانیهای روانشناختی و بهبود سبک فرزندپروری ادراکشده ضروری است.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
The Structural Equation Modeling of Addiction to Virtual Social Network Based on Psychological Distress with the Mediating Role of Perceived Parenting Style in Adolescent Girls
نویسندگان [English]
- Maryam Foulad 1
- Hakime Aghae 2
- Shahnaz Nouhi 3
- Shahed Masoudi 4
1 PhD student in Psychology, Shahroud Branch, Islamic Azad University, Shahroud, Iran.
2 Assistant Professor, Department of Psychology, Shahroud Branch, Islamic Azad University, Shahroud, Iran.
3 Assistant Professor, Department of Psychology, Shahroud Branch, Islamic Azad University, Shahroud, Iran
4 Assistant Professor, Department of Counseling and Psychology, Quchan Branch, University Islamic Azad, Quchan, Iran
چکیده [English]
Purpose: The aim of present research was presenting the model of addiction to virtual social network based on psychological distress with the mediating role of perceived parenting style in adolescent girls.
Methodology: This study was a cross-sectional from type of correlation. The study population was senior female students of Babol city in the 2019-20academic years. The sample size according to Cochran's formula was estimated to be 200 people who were selected by multi-stage cluster sampling method. The research instruments were included the addiction to virtual social network questionnaire (Khajeahmadi et al, 2017), depression anxiety stress scale (Lovibond & Lovibond, 1995) and perceived parenting style scale (Grolnick et al, 1997). Data were analyzed with using Pearson correlation coefficients and structural equation modeling in SPSS-23 and AMOS-24 software.
Findings: The findings showed that the model of addiction to virtual social network based on psychological distress with the mediating role of perceived parenting style in adolescent girls had a good fit. Other findings showed that psychological distress had a direct and negative effect on perceived parenting style and a direct and a direct and positive effect on addiction to virtual social networks and perceived parenting style had a direct and negative effect on addiction to virtual social networks. Also, other findings showed that psychological distress with the mediating role of perceived parenting style had an indirect and positive effect on addiction to virtual social networks (P<0.05).
Conclusion: The results indicated the mediating role of perceived parenting style in the model of addiction to virtual social network based on psychological distress in adolescent girls. Therefore, to reduce the addiction to virtual social networks, planning is essential to reduce psychological distress and improve perceived parenting style.
کلیدواژهها [English]
- Virtual social network
- Psychological distress
- Perceived parenting style
- Adolescent girls