کوثر خضر زاده؛ خدیجه حشمتی؛ رضا معصومی نژاد
چکیده
هدف: پژوهش حاضر با هدف شناسایی شاخصههای نوعدوستی در برنامه درسی هدیههای آسمان دوره ابتدایی انجام شد.روش شناسی: رویکرد پژوهش از لحاظ هدف کاربردی و از نظر روش اجرا کیفی از نوع مطالعه اسنادی بود. جامعه پژوهش شامل کتب هدیههای آسمان دوره ابتدایی(پایه دوم تا ششم) در سال تحصیلی 1400-1399 بود که با توجه به ماهیت موضوع کتب همه پایهها به عنوان ...
بیشتر
هدف: پژوهش حاضر با هدف شناسایی شاخصههای نوعدوستی در برنامه درسی هدیههای آسمان دوره ابتدایی انجام شد.روش شناسی: رویکرد پژوهش از لحاظ هدف کاربردی و از نظر روش اجرا کیفی از نوع مطالعه اسنادی بود. جامعه پژوهش شامل کتب هدیههای آسمان دوره ابتدایی(پایه دوم تا ششم) در سال تحصیلی 1400-1399 بود که با توجه به ماهیت موضوع کتب همه پایهها به عنوان نمونه انتخاب شدند. جهت اعتباربخشی به دقت و صحت دادهها از روش خودبازبینی محقق و مرور همتایان و برای پایایی دادهها از بررسی همزمان استفاده شد. برای جمعآوری دادهها از فهرست وارسی و برای تحلیل دادهها از روش تحلیل محتوا به شیوه کدگذاری دستی استفاده شد.یافتهها: یافتههای این تحقیق 6 مقوله اصلی، 16 مقوله فرعی و 98 مفهوم را دربرگرفت که مقولههای اصلی تعلق خانوادگی (خویشاوند دوستی، حبذاتی)، دوستگزینی (مهارت ارتباطی، پیوندگرایی زیستی، مردممداری)، اجتماعیسازی (شهروندگرایی، همنوعگرایی، همزیست پذیری)، آموزشپذیری (آگاهسازی، مشاورهپذیری، خوشبینسازی)، اصالتپروری (اعتمادسازی، امنیت اقتصادی)، خویشتنشناسی (خودستیزی، خودسازی، دغدغهمندی) در آن شناسایی گردید.بحث و نتیجهگیری: نتایج نشان داد که نوعدوستی از طریق آموزش، ضمن ارتقاء جایگاه و نقش دانشآموزان، صلاحیتهای فردی و گروهیشان را توسعه داده و آنها را نسبت به کنشها و پدیدههای زنده جامعه مسئولیتپذیر به بار آورد.