نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 دانشجوی کارشناسی آموزش ابتدایی دانشگاه فرهنگیان شهید مطهری خوی، خوی، ایران.
2 دکتری مطالعات برنامه درسی، مدرس دانشگاه فرهنگیان ، تهران، ایران
چکیده
هدف: پژوهش حاضر با هدف شناسایی شاخصههای نوعدوستی در برنامه درسی هدیههای آسمان دوره ابتدایی انجام شد.
روش شناسی: رویکرد پژوهش از لحاظ هدف کاربردی و از نظر روش اجرا کیفی از نوع مطالعه اسنادی بود. جامعه پژوهش شامل کتب هدیههای آسمان دوره ابتدایی(پایه دوم تا ششم) در سال تحصیلی 1400-1399 بود که با توجه به ماهیت موضوع کتب همه پایهها به عنوان نمونه انتخاب شدند. جهت اعتباربخشی به دقت و صحت دادهها از روش خودبازبینی محقق و مرور همتایان و برای پایایی دادهها از بررسی همزمان استفاده شد. برای جمعآوری دادهها از فهرست وارسی و برای تحلیل دادهها از روش تحلیل محتوا به شیوه کدگذاری دستی استفاده شد.
یافتهها: یافتههای این تحقیق 6 مقوله اصلی، 16 مقوله فرعی و 98 مفهوم را دربرگرفت که مقولههای اصلی تعلق خانوادگی (خویشاوند دوستی، حبذاتی)، دوستگزینی (مهارت ارتباطی، پیوندگرایی زیستی، مردممداری)، اجتماعیسازی (شهروندگرایی، همنوعگرایی، همزیست پذیری)، آموزشپذیری (آگاهسازی، مشاورهپذیری، خوشبینسازی)، اصالتپروری (اعتمادسازی، امنیت اقتصادی)، خویشتنشناسی (خودستیزی، خودسازی، دغدغهمندی) در آن شناسایی گردید.
بحث و نتیجهگیری: نتایج نشان داد که نوعدوستی از طریق آموزش، ضمن ارتقاء جایگاه و نقش دانشآموزان، صلاحیتهای فردی و گروهیشان را توسعه داده و آنها را نسبت به کنشها و پدیدههای زنده جامعه مسئولیتپذیر به بار آورد.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Exploration of the Characteristics of Altruism in the Elementary School Hedyehhaie Aseman Curriculum: A Qualitative Analysis
نویسندگان [English]
- Kosar Khezrzadeh 1
- Khadijeh Heshmati 1
- Reza Masouminejad 2
1 Undergraduate student of Shahid Motahari Farhangian University, Khoy, Khoy, Iran.
2 PhD in Curriculum Studies, Lecturer at Farhangian University, Tehran, Iran.
چکیده [English]
Purpose: The aim of this study was to identify the characteristics of altruism in the elementary school hedyehhaie aseman curriculum.
Method: The research approach was applied in terms of purpose and qualitative in terms of the method of documentary study. The research population included hedyehhaie aseman books for elementary school (second to sixth grade) in the academic year 2020-21, which due to the nature of the subject of all grade books. In order to validate the accuracy of the data, the researcher's self-review method and peer review were used, and for data reliability, simultaneous review was used. Checklist was used for data collection and content analysis method was used for data analysis by manual coding method.
Findings: The findings of this study included 6 main categories, 16 sub-categories and 98 concepts that the main categories of family belonging (kinship and intrinsic love), friendship (communication skills, biological connection, democracy), socialization (citizenship, Homophobia, coexistence), educability (awareness, counseling, optimism), originality (confidence building, economic security), self-knowledge (selfishness, self-construction, concern) were identified in it.
Conclusion: The results showed that altruism through education, while promoting the position and role of students, developed their individual and group competencies and made them responsible for the actions and living phenomena of society.
کلیدواژهها [English]
- Altruism
- Hedyehhaie aseman
- Elementary school