روانشناسی
حوا معتمدی برآبادی؛ معصومه صمدی؛ محمدرضا سرمدی؛ مهدی محمودی
چکیده
هدف: تربیت اخلاقی موضوع مهمی است که در رسالههای دکتری رشته فلسفه تعلیموتربیت زیادی مورد بررسی قرار گرفته است. بنابراین، هدف این مطالعه کاوشی بر رسالههای دکتری رشته فلسفه تعلیموتربیت دانشگاههای دولتی در حوزه تربیت اخلاقی بود.
روش شناسی: این مطالعه از نظر هدف کاربردی و از نظر شیوه اجرا کیفی بود. جامعه پژوهش رسالههای دکتری ...
بیشتر
هدف: تربیت اخلاقی موضوع مهمی است که در رسالههای دکتری رشته فلسفه تعلیموتربیت زیادی مورد بررسی قرار گرفته است. بنابراین، هدف این مطالعه کاوشی بر رسالههای دکتری رشته فلسفه تعلیموتربیت دانشگاههای دولتی در حوزه تربیت اخلاقی بود.
روش شناسی: این مطالعه از نظر هدف کاربردی و از نظر شیوه اجرا کیفی بود. جامعه پژوهش رسالههای دکتری رشته فلسفه تعلیموتربیت دانشگاههای دولتی در سالهای 1370 الی 1399 به تعداد 263 مورد بودند که تعداد 31 مورد آنها به روش نمونهگیری هدفمند و بر اساس چکیده و کلیدواژههای مرتبط با حوزه تربیت اخلاقی بهعنوان نمونه انتخاب شدند. دادهها با روش یادداشتبرداری از رسالههای دکتری رشته فلسفه تعلیموتربیت گردآوری و با روش استقرایی تحلیل شدند.
یافتهها: یافتهها نشان داد که بررسی رسالههای دکتری رشته فلسفه تعلیموتربیت دانشگاههای دولتی در حوزه تربیت اخلاقی حاکی از آن بود که رسالهها در 6 حوزه شامل مقایسه دیدگاههای اندیشمندان مسلمان با دیدگاههای اندیشمندان غربی، تربیت اخلاقی بر اساس نظر اسلام، تربیت اخلاقی بر اساس نظرات اندیشمندان مسلمان، تربیت اخلاقی بر اساس نظر اندیشمندان غربی، طراحی الگوی تربیت اخلاقی در مدارس و سایر موضوعها قرار داشتند که بیشتر آنها به مقایسه تطبیقی دیدگاههای اندیشمندان مسلمان با دیدگاههای اندیشمندان غربی پرداختند. همه رسالهها ماهیتی دوگانه داشتند و تعداد 17 رساله تربیت اخلاقی را با نگاهی نظری و انتزاعی و تعداد 14 رساله تربیت اخلاقی را با نگاهی عملی و کاربردی بررسی نمودند.
بحث و نتیجه گیری: بررسی رسالههای دکتری رشته فلسفه تعلیموتربیت دانشگاههای دولتی در حوزه تربیت اخلاقی به شناخت بهتر تربیت اخلاقی کمک میکند و خلأهای موجود را به خوبی نمایان میسازد. همچنین، رسالهها انطباق لازم و کافی را با نیازها و مسائل جامعه و نیازهای آموزشی نداشتند و هیچ رسالهای درباره آسیبشناسی تربیت اخلاقی در جامعه و نظام آموزشی یافت نشد. این نتایج میتواند برای متخصصان، برنامهریزان و اساتید دانشگاهی حوزه فلسفه تعلیموتربیت تلویحات کاربردی بسیاری داشته باشد و زمینه را برای پژوهشهای بیشتر و کاربست نتایج فراهم سازد.