روانشناسی
گلچهره لهراسبی نیچکوهی؛ میترا صدوقی؛ حسینعلی تقی پور؛ اسماعیل کاظم پور
چکیده
هدف: نوآوری رفتاری در سازمان میتواند نقش مهمی در ایجاد و ارتقای مزیت رقابتی برای سازمان داشته باشد. بنابراین، هدف این مطالعه بکارگیری استراتژیهای منابع انسانی در طراحی مدل نوآوری رفتاری در سازمان کودکان استثنایی بود.روش شناسی: این مطالعه از نظر هدف کاربردی و از نظر شیوه اجرا آمیخته (کیفی-کمّی) بود. جامعه پژوهش در بخش کیفی مدیر کل ...
بیشتر
هدف: نوآوری رفتاری در سازمان میتواند نقش مهمی در ایجاد و ارتقای مزیت رقابتی برای سازمان داشته باشد. بنابراین، هدف این مطالعه بکارگیری استراتژیهای منابع انسانی در طراحی مدل نوآوری رفتاری در سازمان کودکان استثنایی بود.روش شناسی: این مطالعه از نظر هدف کاربردی و از نظر شیوه اجرا آمیخته (کیفی-کمّی) بود. جامعه پژوهش در بخش کیفی مدیر کل سازمان کودکان استثنایی شهر تهران، روسای سازمان کودکان استثنایی در استانهای مازندران و گیلان و مدیران ستادی سازمان کودکان استثنایی شهر تهران بودند که طبق اصل اشباع نظری 14 نفر با روش نمونهگیری هدفمند بهعنوان نمونه انتخاب شدند. جامعه پژوهش در بخش کمی کارشناسان سازمان کودکان استثنایی شهر تهران و مدیران مدارس کودکان استثنایی استانهای مازندران و گیلان بودند که طبق فرمول کوکران 340 نفر با روش نمونهگیری تصادفی ساده بهعنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار پژوهش در بخش کیفی، مصاحیه نیمهساختاریافته و در بخش کمی، پرسشنامه محققساخته بود که شاخصهای روانسنجی آنها تایید شد. تحلیل دادهها در بخش کیفی با روش تحلیل مضمون در نرمافزار MAXQDA-12 و در بخش کمی با روش تحلیل عاملی اکتشافی و مدلسازی معادلات ساختاری در نرمافزارهای SPSS-22 و Smart PLS-3 انجام شد.یافتهها: یافتههای بخش کیفی نشان داد که برای مدل نوآوری رفتاری و استراتژیهای منابع انسانی در سازمان کودکان استثنایی 54 مولفه در 14 مقوله صداقت رفتاری، مثبتاندیشی در رفتار، توانمندسازی، فرهنگ خودکنترلی، خودکارآمدی نوآورانه، اعتمادآفرینی، مدیریت مشارکتی، مشارکتپذیری، تفکر بههنگام، رضایت شغلی، عدالت سازمانی، فرهنگ ارتباطات سازمانی، فضای سالم رقابتجویی و ارزیابی عینی منابع شناسایی شد. همچنین، یافتههای بخش کمی نشان داد که بار عاملی و روایی همگرای همه مقولهها بالاتر از 50/0 و پایایی کرونباخ و ترکیبی همه آنها بالاتر از 70/0 بهدست آمد. علاوه بر آن، شاخصهای برازش مدل نوآوری رفتاری و استراتژیهای منابع انسانی در سازمان کودکان استثنایی حاکی از برازش مناسب آن بود و اثر مدل بر همه مقولهها معنادار بود (05/0P<).بحث و نتیجهگیری: مدل نوآوری رفتاری و استراتژیهای منابع انسانی در سازمان کودکان استثنایی دارای شاخصهای روانسنجی مناسبی بود و متخصصان و برنامهریزان سازمان کودکان استثنایی برای ایجاد و ارتقای مزیت رقابتی میتوانند از آن بهرهبرداری کنند.
آرش خدابخش؛ حسینعلی تقی پور؛ مهران مختاری بایع کلایی
چکیده
هدف : پژوهش حاضر با هدف ارائه مدل برنامه آموزشی برای دانشگاههای نسل چهارم در ایران انجام شد.روش شناسی: روش تحقیق از نظر هدف بنیادی و از نظر روش اجرا آمیخته (کیفی-کمی) بود. جامعه بخش کیفی شامل خبرگان و اساتید برنامهریزی آموزشی دانشگاهی ایران در سال تحصیلی 400-1399 بودند که طبق اصل اشباع نظری 17 نفر از آنها با روشهای نمونهگیری گلولهبرفی ...
بیشتر
هدف : پژوهش حاضر با هدف ارائه مدل برنامه آموزشی برای دانشگاههای نسل چهارم در ایران انجام شد.روش شناسی: روش تحقیق از نظر هدف بنیادی و از نظر روش اجرا آمیخته (کیفی-کمی) بود. جامعه بخش کیفی شامل خبرگان و اساتید برنامهریزی آموزشی دانشگاهی ایران در سال تحصیلی 400-1399 بودند که طبق اصل اشباع نظری 17 نفر از آنها با روشهای نمونهگیری گلولهبرفی و هدفمند بهعنوان نمونه انتخاب شدند. جامعه بخش کمی شامل کلیه دانشجویان مراکز آموزش عالی سراسر ایران در سال تحصیلی 400-1399 بودند که طبق فرمول کوکران 384 نفر آنها با روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای بهعنوان نمونه انتخاب شدند. برای گردآوری اطلاعات در بخش کیفی از مصاحبه نیمهساختاریافته و در بخش کمی از پرسشنامه محققساخته استفاده شد که شاخصهای روانسنجی آنها تایید شدند. دادهها با روشهای کدگذاری در نرمافزار MAXQDA و تحلیل عاملی اکتشافی و مدلیابی معادلات ساختاری در نرمافزارهای SPSS و LISREL تحلیل شدند.یافته ها: یافتههای بخش کیفی نشان داد که 51 شاخص در قالب 7 مقوله رویکرد آموزشی مبتنی بر آموزش همتایان، آموزش مبتنی بر عمل، تسهیل فرصتهای شبیهسازیشده، توجه به روشهای یادگیری گروهی، یادگیری خودهدایتشده و خودراهبر، فعالیتهای مبتنی بر یادگیری اکتشافی و روشهای نوین تدریس شناسایی شد. یافتههای بخش کمی نشان داد که 34 گویه در قالب 7 مقوله مذکور قرار گرفتند که بار عاملی همه آنها بالاتر از 70/0، میانگین واریانس استخراجشده همه آنها بالاتر از 60/0 و پایایی همه آنها بالاتر از 80/0 بود. دیگر نتایج نشان داد که برنامه آموزشی برای دانشگاههای نسل چهارم بر هر هفت مقوله رویکرد آموزشی مبتنی بر آموزش همتایان، آموزش مبتنی بر عمل، تسهیل فرصتهای شبیهسازیشده، توجه به روشهای یادگیری گروهی، یادگیری خودهدایتشده و خودراهبر، فعالیتهای مبتنی بر یادگیری اکتشافی و روشهای نوین تدریس اثر مستقیم و معنادار داشت (05/0P<).بحث و نتیجه گیری : با توجه به شناسایی هفت مقوله و اثر مستقیم و معنادار برنامه آموزشی پژوهش حاضر بر هفت مقوله، برنامهریزی جهت بهبود برنامه آموزشی برای دانشگاههای نسل چهارم از طریق هفت مقوله ذکرشده در بالا ضروری است.