دو فصلنامه علمی جامعه شناسی آموزش و پرورش
سنتزپژوهی مولفه‌های برنامه درسی فوق برنامه

سیده بتول حسینی؛ علیرضا صادقی؛ علی اکبر خسروی بابادی؛ مهدی دوایی

دوره 9، شماره 1 ، فروردین 1402، ، صفحه 23-32

https://doi.org/10.22034/ijes.2023.548972.1269

چکیده
  هدف: برنامه‌درسی فوق‌برنامه می‌تواند نقش موثری در بهبود برنامه‌درسی داشته باشد. در نتیجه، هدف این مطالعه سنتزپژوهی مولفه‌های برنامه‌درسی فوق‌برنامه بود.روش‌شناسی: این مطالعه از نظر هدف، بنیادی و از نظر شیوه اجرا، کیفی از نوع سنتزپژوهی بود. جامعه پژوهش مقاله‌های مرتبط با برنامه‌درسی فوق‌برنامه سال‌های 1379 الی 1399 به تعداد 200 ...  بیشتر

بررسی جامعه شناختی سطح مشارکت سیاسی فرهنگیان و عوامل اجتماعی موثر برآن (مطالعه موردی : استان اردبیل)

سرهاد مدنی؛ روزا کرم پور؛ زهرا قاسمی

دوره 8، شماره 1 ، شهریور 1401، ، صفحه 386-394

https://doi.org/10.22034/ijes.2022.709054

چکیده
  هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی جامعه‌شناختی سطح مشارکت سیاسی فرهنگیان و عوامل اجتماعی موثر بر آن انجام شد.روش‌شناسی: پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر شیوه اجرا توصیفی بود. جامعه آماری این مطالعه همه فرهنگیان شاغل استان اردبیل در سال تحصیلی 1400-1399 به تعداد 16300 نفر بودند که حجم نمونه طبق فرمول کوکران 380 نفر تعیین و این تعداد با روش ...  بیشتر

رابطه بین سرمایه روان‌شناختی و مشارکت ورزشی دانش‌آموزان متوسطه

حسن مومنی؛ سمانه لعله ئی؛ سجاد مومنی

دوره 5، شماره 2 ، اسفند 1398، ، صفحه 92-107

https://doi.org/10.22034/ijes.2020.43768

چکیده
  هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر سرمایه روان‌شناختی بر مشارکت ورزشی دانش‌آموزان انجام گرفت. روش: روش پژوهش حاضر توصیفی از نوع همبستگی و از نظر نوع، کاربردی بود. جامعه آماری شامل دانش‌آموزان متوسطه دوره دوم شهرستان دهلران در سال تحصیلی 98-1397بودند که بر اساس جدول مورگان 360 نفر به عنوان حجم نمونه و به روش نمونه‌گیری تصادفی انتخاب شدند. ...  بیشتر