دو فصلنامه علمی جامعه شناسی آموزش و پرورش

نوع مقاله : مقاله پژوهشی (کمی)

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری برنامه ریزی درسی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.

2 دانشیار، گروه مطالعات برنامه درسی، دانشگاه علامه طباطبایی تهران، ایران

3 دانشیار، گروه تربیت و مشاوره، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.

4 استادیار گروه علوم تربیتی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.

10.22034/ijes.2023.548972.1269

چکیده

هدف: برنامه‌درسی فوق‌برنامه می‌تواند نقش موثری در بهبود برنامه‌درسی داشته باشد. در نتیجه، هدف این مطالعه سنتزپژوهی مولفه‌های برنامه‌درسی فوق‌برنامه بود.
روش‌شناسی: این مطالعه از نظر هدف، بنیادی و از نظر شیوه اجرا، کیفی از نوع سنتزپژوهی بود. جامعه پژوهش مقاله‌های مرتبط با برنامه‌درسی فوق‌برنامه سال‌های 1379 الی 1399 به تعداد 200 مورد بودند که تعداد 113 مورد آنها پس از بررسی اولیه با روش نمونه‌گیری هدفمند انتخاب شدند. ابزار پژوهش یادداشت‌برداری از مقاله‌های مرتبط با برنامه‌درسی فوق‌برنامه بود. داده‌های حاصل از یادداشت‌برداری با روش تحلیل محتوا تحلیل شدند.
یافته‌ها: یافته‌ها نشان داد که برای برنامه‌درسی فوق‌برنامه 53 مولفه شناسایی شد که مهم‌ترین آنها شامل: 1. اثربخشی فعالیت‌های فوق‌برنامه، 2. تاثیر فعالیت‌های فوق‌برنامه بر رشد اجتماعی و تمامی ابعاد مهارت‌های اجتماعی، 3. اجرای اصول و ویژگی‌های فعالیت‌های فوق‌برنامه، 4. علل عدم مشارکت در فعالیت‌های فوق‌برنامه، 5. تاثیر فعالیت‌های فوق‌برنامه بر پیشرفت تحصیلی، 6. تاثیر عوامل فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و غیره بر فعالیت‌های فوق‌برنامه، 7. نقش مطالعه، ورزش، سخنرانی علمی و کارگاه‌های آموزشی بر فعالیت‌های فوق‌برنامه، 8. برنامه‌ها، تشکیلات، نیروی انسانی، بودجه و امکانات فوق‌برنامه، 9. هماهنگی فعالیت‌ها بر اساس تمایل، نیازها، علائق و استعدادها، 10. تأمین سلامتی، بالابردن سطح سلامتی و ارتقای سلامت افراد و 11. شناسایی آثار و ارزش‌های فعالیت‌های فوق‌برنامه در راستای تحول در برنامه رسمی بودند.
بحث و نتیجه‌گیری: نتایج این مطالعه برخی از مهم‌ترین مولفه‌های برنامه‌درسی فوق‌برنامه را مشخص ساخت که متخصصان و برنامه‌ریزان بر اساس آنها می‌توانند گام موثری در جهت بهبود طراحی و اجرای برنامه‌درسی فوق‌برنامه بردارند.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Synthesis of the Extracurricular Curriculum Components

نویسندگان [English]

  • seyedeh batoul hoseini 1
  • Alireza Sadeghi 2
  • Ali Akbar Khosravi Babadi 3
  • Mehdi Davaei 4

1 PHD student of Curriculum Planning, Central Tehran Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran.

2 Associate Professor, Department of Curriculum Studies, Allameh Tabatabaei University, Tehran, Iran

3 Associate Professor, Education and Counseling Department, Faculty of Educational Sciences and Psychology, Central Tehran Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran.

4 Assistant Professor, Department of Educational Sciences, Central Tehran Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran.

چکیده [English]

Purpose: The extracurricular curriculum can play an effective role in improving the curriculum. As a result, the aim of this study was to synthesis of the extracurricular curriculum components.
Methodology: This study in terms of purpose was fundamental and in terms of the implementation method was qualitative from type of synthesis. The research population was 200 articles related to the extracurricular curriculum of 2000-2020, which 113 case of them were selected after the initial review with the purposeful sampling method. The research tool was note-taking of articles related to extracurricular curriculum. The data obtained from note-taking were analyzed by content analysis method.
Findings: The findings showed that were identified 53 components for the extracurri

کلیدواژه‌ها [English]

  • Synthesis
  • Curriculum
  • Extracurricular
  • Participation
  • Social Skills
Aali Shirmard A, Nateghi F, Faqihi A. (2021). Identifying the desired goals of the curriculum of extracurricular activities with the Islamic approach to prevent social harm, and improve social health. Islamic Life Style, 5(3): 46-56. (In Persian)
Abadi F, Javadipour M, Hakimzadeh R, Sajady R. (2019). Validating the basic components of the college student’s curriculum by using structural confirmation analysis. Research in Curriculum Planning, 16(33): 77-86. (In Persian)
Chiu CY Lau EYH. (2018). Extracurricular participation and young children's outcomes in Hong Kong: Maternal involvement as a moderator. Children and Youth Services Review, 88: 476-485.
DeMelo GGL, Crystal A, Renee K, et al. (2023). Developing a group-based virtual education curriculum for cardiac rehabilitation and the associated toolkit to support implementation in Canada and across the globe. Heart & Lung, 57: 80-94.
Derviscemaloglu B. (2010). Some suggestions about the high school literature curriculum and education in Turkey. Procedia – Social and Behavioral Sciences, 2(2): 3673-3677.
Glinton KE, Potocki L, Dhar SU. (2022). An innovative medical school curriculum to enhance exposure to genetics and genomics: Updates and outcomes. Genetics in Medicine, 24(3): 722-728.
Guilmette M, Mulvihill K, Villemaire-Krajden R, Barker ET. (2019). Past and present participation in extracurricular activities is associated with adaptive self-regulation of goals, academic success, and emotional wellbeing among university students. Learning and Individual Differences, 73: 8-15.
Hendrickson B. (2018). Intercultural connectors: Explaining the influence of extra-curricular activities and tutor programs on international student friendship network development. International Journal of Intercultural Relations, 63: 1-16.
James J, Vujic S. (2019). From high school to the high chair: Education and fertility timing. Economics of Education Review, 69: 1-24.
Javadipour M, Rahimi B. (2017). Ranking hidden curriculum components: The viewpoint of students studying at faculty of education and psychology of Shahid Beheshti University. Journal of Higher Education Curriculum Studies, 7(14): 131-156. (In Persian)
Kelley JK, Matusko N, Finks J, et al. (2021). Shortened pre-clerkship medical school curriculum associated with reduced student performance on surgery clerkship shelf exam. The American Journal of Surgery, 221(2): 351-355.
Leung KYK, Astroza S, Loo BPY, Bhat CR. (2019). An environment-people interactions framework for analysing children's extra-curricular activities and active transport. Journal of Transport Geography, 74: 341-358.
Nazari P, Yazdanseta  F. (2019). Studying the effect of extracurricular activities on the academic performance based on the mediator role of creativity. Journal of Research in Teaching, 7(1):87-107. (In Persian)
Noroozi Masir R, Rahmani J. (2016). The comparison of the students' scores in high schools with extracurricular activities and no extracurricular activities in the Matson Evaluation of Social Skills. Research in Curriculum Planning, 13(21): 145-155. (In Persian)
Pinto LH, Ramalheira DC. (2017). Perceived employability of business graduates: The effect of academic performance and extracurricular activities. Journal of Vocational Behavior, 99: 165-178.
                                                          
Ren L, Hu BY, Wu H, et al. (2022). Differential associations between extracurricular participation and Chinese children's academic readiness: Preschool teacher–child interactions as a moderator. Early Childhood Research Quarterly, 59: 134-147.
Ricci JM, Clevenger KA, Sellers S, Davenport Sh, Pfeiffer KA. (2020). Associations between extracurricular activity participation and health-related variables in underrepresented children. Sports Medicine and Health Science, 2(2): 102-108.
Robin L, Timpe Z, Suarez NA, et al. (2022). Local education agency impact on school environments to reduce health risk behaviors and experiences among high school students. Journal of Adolescent Health, 70(2), 313-321.
Saada N. (2020). Perceptions of democracy among Islamic education teachers in Israeli Arab high schools. The Journal of Social Studies Research, 44(3): 271-280.
Vidergor HE, Givon M, Mendel E. (2019). Promoting future thinking in elementary and middle school applying the Multidimensional Curriculum Model. 31: 19-30.