راضیه فیروزی سوره؛ سید محمود نجاتی حسینی؛ یعقوب موسوی؛ مسعود امیر مظاهری
چکیده
هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی عوامل مؤثر بر تمایل به برونکوچی دانشجویان شاغل در سطح تحصیلات تکمیلی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات تهران انجام گرفت. روش: روش این پژوهش پیمایشی بوده و جامعهآماری (N)آن نیز دانشجویان تحصیلات تکمیلی واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی در سال 1398 است. جمعیت نمونه (n)نیز 300 آزمودنی ...
بیشتر
هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی عوامل مؤثر بر تمایل به برونکوچی دانشجویان شاغل در سطح تحصیلات تکمیلی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات تهران انجام گرفت. روش: روش این پژوهش پیمایشی بوده و جامعهآماری (N)آن نیز دانشجویان تحصیلات تکمیلی واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی در سال 1398 است. جمعیت نمونه (n)نیز 300 آزمودنی بوده که با استفاده از فرمول کوکران انتخاب شدهاند .دادههای این پژوهش با استفاده از ابزار پرسشنامه محقق ساخته با 4 متغیر و 26 پرسش گرداوری شدهاند. برای تحلیل اماری دادهها نیز از تحلیل رگرسیونی ،آزمون فریدمن و دیگر امارهای استنباطی مرتبط استفاده شده است . یافتهها: برمبنای تجزیه و تحلیل دادهها پژوهش 5/47درصد دانشجویان در سطح خیلی زیاد عنوان کردند که تمایل به مهاجرت(برونکوچی) دارند. در همین خصوص برمبنای یافتههای تحلیل رگرسیونی به ترتیب عوامل دافعه(داخلی) با ضریب بتای329/ درصد، عوامل جاذبه(خارجی) با ضریب بتای 271/درصد و عوامل فردی با ضریب249/ درصد دارای بیشترین قدرت پیشبینیپذیری دانشجویان برای مهاجرت بودند. همچنین برمبنای نتایج آزمون فریدمن عوامل سیاسی با میانگین رنبه ای 64/3 و عوامل اجتماعی با میانگین رتبه ای 39/3 بیشترین نقش و تأثیرگذاری را بر تمایل مهاجرت نخبگان به خارج از کشور داشتند. نتیجه گیری:بر مبنای یافتههای پژوهش، نخبگان علمی ارزیابی منفی از شرایط داخلی کشور در ابعاد سیاسی، اجتماعی اقتصادی و فرهنگی داشته و نسبت به شرایط کشورهای پیشرفته نگرش مثبت دارند. لذا میتوان گفت که چند بعدی بودن و حتی انباشت مسائل مختلف باعث می شود که فرد نخبه علیرغم همه وابستگی های داخلی تصمیم به مهاجرت بگیرد. به نظر میرسد که حاکمیت رسمی میتواند با شناسایی درک مشکلات دانشجویان مانع خروج این سرمایه شود.
ناصر کمالپورخوب؛ سیدضیاء هاشمی؛ سیدمحمود نجاتی حسینی
چکیده
هدف: این پژوهش با هدف شناسایی و اولویتبندی مؤلفههای شهروندی مطلوب از نظر نظام رسمی جمهوری اسلامی و میان دانشآموزان انجام گرفت.روش: روش مطالعه این پژوهش کمی-کیفی بود که برمبنای آن نخست با مرور اسناد رسمی(قانون اساسی و سند تحول بنیادین آموزش و پرورش) با منطق روش تحلیل محتوای کیفی، مؤلفههای تربیت شهروندی مطلوب مدنظر نظام جمهوری ...
بیشتر
هدف: این پژوهش با هدف شناسایی و اولویتبندی مؤلفههای شهروندی مطلوب از نظر نظام رسمی جمهوری اسلامی و میان دانشآموزان انجام گرفت.روش: روش مطالعه این پژوهش کمی-کیفی بود که برمبنای آن نخست با مرور اسناد رسمی(قانون اساسی و سند تحول بنیادین آموزش و پرورش) با منطق روش تحلیل محتوای کیفی، مؤلفههای تربیت شهروندی مطلوب مدنظر نظام جمهوری اسلامی ایران به صورت نظری، فیشبرداری شد. سپس فرایند کدگذاری کیفی روی آنها انجام گرفت. در ادامه برای شناسایی جایگاه مؤلفههای شهروندی و نمود آنها در بین دانشآموزان(واحد تحلیل)، از میان معلمان متوسطه پسرانه شهر تهران به عنوان واحد مشاهده به روش پیمایش و با استفاده از نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای، نمونهی 210 نفری انتخاب شد. دادهها با استفاده از پرسشنامه خودساخته جمعآوری گردید که مقدار الفای آن 82/. در سطح قابل قبولی بدست آمد. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزارspss و با استفاده تحلیل عامل اکتشافی و در سطح معناداری 0.05 انجام شد.یافتهها: در این پژوهش با واکاوی مفهومی اسناد مورد مطالعه، مشخص شد که تمامی مؤلفههای تربیت شهروندی در جمهوری اسلامی ایران با محوریت دین و رسیدن به قرب الهی مفهومسازی شد. براین اساس شهروند در حوزه دینی با شاخصهای اعتقادی، عبادی، شناختی و در حوزه اجتماعی با شاخصهای منفعت اجتماعی، مشارکت و نقشآفرینی مجزای اجتماعی مطلوب بهشمار میآید. با بررسی محورهای شهروندی در بین دانشآموزان مؤلفهی اعتماد و مسئولیتپذیری با (مقدارویژه 012/6 و تعهد دینی و سازمانی با مقدار ویژه 073/2 بیشترین نمود را در بین دانآموزان داشتند. نتیجه گیری: با بررسی نسبت داههای دو بخش کمی و کیفی میتوان نتیجه گرفت لزوم توجه به اولویتهای تربیت دانشآموزان بهعنوان شهروندان آینده میتواند به همگرایی دورنی نظام رسمی و واقعیت جامعه کمک کند.