نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی، واحد رودهن، دانشگاه آزاد اسلامی، رودهن، ایران
2 دانشیار گروه روانشناسی، واحد رودهن، دانشگاه آزاد اسلامی، رودهن ، ایران
3 دانشیار گروه روانشناسی، واحد رودهن، دانشگاه آزاد اسلامی، رودهن، ایران
4 استادیار گروه روانشناسی، واحد رودهن، دانشگاه آزاد اسلامی، رودهن، ایران
چکیده
هدف: این پژوهش با هدف تعیین اثربخشی تلفیق آموزش خودتعیینگری و هنر بر کاهش فرسودگی تحصیلی دانشآموزان پسر انجام شد.
روششناسی: مطالعه حاضر نیمهتجربی با طرح پیشآزمون، پسآزمون و پیگیری سه ماهه با گروه کنترل بود. جامعه پژوهش دانشآموزان پسر پایه پنجم ابتدایی منطقه یک شهر تهران در سال تحصیلی 97-1396 بودند. نمونه پژوهش 60 دانشآموز بودند که با روش نمونهگیری هدفمند انتخاب و بهطور تصادفی در چهار گروه (سه گروه آزمایش و یک گروه کنترل) جایگزین شدند. هر یک از گروههای آزمایش 8 جلسه 40 دقیقهای تحت مداخله قرار گرفتند و گروه کنترل آموزشی دریافت نکرد. ابزار پژوهش پرسشنامه فرسودگی تحصیلی (Schaufeli, Martinez, Pinto, Salanova & Bakker, 2002) بود و دادهها با روشهای تحلیل واریانس با اندازهگیری مکرر و آزمون تعقیبی بنفرونی در SPSS-19 نرمافزار تحلیل شدند.
یافتهها: یافتهها نشان داد که هر سه روش مداخله یعنی آموزش خودتعیینگری، آموزش هنر و آموزش تلفیق خودتعیینگری و هنر باعث کاهش معنادار فرسودگی تحصیلی دانشآموزان پسر پایه پنجم ابتدایی شدند و نتایج در مرحله پیگیری نیز حفظ شد (05/0P<). دیگر یافتهها نشان داد که بین سه روش مداخله در کاهش فرسودگی تحصیلی تفاوت معناداری مشاهده نشد (05/0P>).
بحث و نتیجهگیری: نتایج پژوهش حاضر برای متخصصان، برنامهریزان درسی و معلمان تلویحات کاربردی دارد. آنان با آموزش روشهای مذکور و یا بهرهگیری از آنها میتوانند گام موثری در جهت کاهش فرسودگی تحصیلی دانشآموزان بردارند.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
The Effectiveness of Combining Education of Self-Determination and Art on Reducing Academic Burnout in Fifth Grade Elementary Male Students
نویسندگان [English]
- Monit Safeghiyan 1
- Kiyanosh Hashemian 2
- Khadijeh Abolmaali 3
- Mehrdad Sabet 4
1 PhD Student, Department of Educational Psychology, Roodehen Branch, Islamic Azad University, Rathdehan, Iran
2 Associate Professor, Department of Psychology, Roudehen Branch, Islamic Azad University, Roudehen, Iran
3 Associate Professor, Department of Psychology, Roudehen Branch, Islamic Azad University, Roudehen, Iran
4 Assistant Professor, Department of Psychology, Roudehen Branch, Islamic Azad University, Roudehen, Iran
چکیده [English]
Purpose: Students are considered to be a type of worker due to being involved with homework, which sometimes causes major pressure on students for various reasons, and just as a satisfactory job causes dissatisfaction over time and leads a person to burnout; it is possible that lead a person to academic burnout. Studies indicate that all employees and even students may suffer from burnout and the most important objective indicator of burnout can be a significant decrease in performance over a period of several months, which is in the form of low quality performance in performing tasks, loss of efficiency, and increased absenteeism. And it shows a decrease in the desire to perform one's job or academic duties. This research was conducted with the aim of the effectiveness of combining education of self-determination and art on reducing academic burnout in male students.
Methodology: The present study was quasi-experimental with pre-test, post-test and quarterly follow-up with control group. The research population was fifth grading elementary male students in district one of Tehran city in the academic years of 2017-18. The research sample consisted of 60 students who were selected by purposive sampling method and randomly assigned to four groups (three experimental groups and one control group). Each experimental group underwent 8 sessions of 40 minutes and the control group did not receive any training. The research instrument was the academic burnout questionnaire (Schaufeli, Martinez, Pinto, Salanova & Bakker, 2002) and the data were analyzed by methods of repeated measures analysis of variance and bonferroni post hoc test in SPSS-19 software.
Findings: The results showed that all three methods of intervention, namely self-determination education, art education and combining education of self-determination and art significantly led to reduce the academic burnout of fifth grade elementary male students and the results were maintained in the follow-up phase (P<0.05). Other findings showed that there was no significant difference between the three intervention methods in reducing academic burnout (P>0.05).
Conclusion: The results of the present study have practical implications for professionals, curriculum planners and teachers. They by teaching the above methods or using of them can take an effective step to reduce academic burnout of students.
کلیدواژهها [English]
- Self-determination Education
- Art Education
- Combining Education of Self-Determination and Art
- Academic Burnout
- Students