علوم اجتماعی
مریم قادری شیخی آبادی؛ فخرالسادات نصیری؛ افشین افضلی؛ محمود تعجبی
چکیده
هدف: سبک رهبری همافزا در اجرای استانداردهای کیفیت در مدارس نقش مهمی دارد. هدف پژوهش حاضر ساخت و هنجاریابی پرسشنامه رهبری همافزا در مدیران هنرستانهای فنیوحرفهای بود. روششناسی: روش پژوهش کمی از نوع مطالعات همبستگی بود. جامعه پژوهش معلمان هنرستانهای فنی و حرفهای استان تهران در سال تحصیلی 1401- 1400 بودند. با روش نمونهگیری تصادفی ...
بیشتر
هدف: سبک رهبری همافزا در اجرای استانداردهای کیفیت در مدارس نقش مهمی دارد. هدف پژوهش حاضر ساخت و هنجاریابی پرسشنامه رهبری همافزا در مدیران هنرستانهای فنیوحرفهای بود. روششناسی: روش پژوهش کمی از نوع مطالعات همبستگی بود. جامعه پژوهش معلمان هنرستانهای فنی و حرفهای استان تهران در سال تحصیلی 1401- 1400 بودند. با روش نمونهگیری تصادفی طبقهای نسبتی براساس جنسیت و طبقات جامعه و بر مبنای فرمول کوکران، یک نمونه به حجم 364 معلم انتخاب شد. برای گردآوری دادهها از ابزار محقق ساختهی رهبری همافزا 20 گویهای و ابزار دوسوتوانی سازمانی جانسن (2006) استفاده شد. به منظور بررسی ساختار عاملی و روایی سازه پرسشنامه از تکنیکهای نسبت روایی محتوا، تحلیل عاملی اکتشافی و تأییدی، و روایی همگرا و واگرا و برای بررسی پایایی پرسشنامه از روش آلفای کرانباخ و پایایی ترکیبی بوسیله نرم افزارهای SPSS25 وLISREL10.30 استفاده شد.یافتهها: براساس یافتهها 4 عامل و 20 گویه برای سنجش رهبری همافزا مدیران آموزشی هنرستانهای فنی و حرفهای طراحی و ساخته شد. روایی محتوایی ابزار (7585/0) بر اساس نظر متخصصان تأیید شد. در تحلیل عاملی اکتشافی چهار عامل ساختار سازمانی، عوامل برون سازمانی، رفتار رهبری و نگرشها، باورها و ارزشها با مقدار ویژهی بالاتر از یک مشاهده شد که قادر به تبیین 71 درصد واریانس رهبری همافزا بودند. نتایج حاصل از تحلیل عاملی تأییدی نشان داد که شاخصهای برازش پرسشنامه مناسب و مطلوب هستند و پرسشنامه دارای روایی مطلوب میباشد. همچنین براساس درصد واریانس تبیین شدهی مطلوب 63 درصد در تحلیل عاملی تأییدی مرتبه دوم، قدرت پرسشنامه در تبیین واریانس رهبری همافزا تأیید شد. روایی همگرا (6304/0) و واگرا (794/0)، آلفای کرانباخ (936/0) و پایایی ترکیبی (95/0) پرسشنامه نیز بیانگر روایی و پایایی مناسب ابزار رهبری همافزا بودند.نتیجهگیری: پژوهشگران میتوانند از پرسشنامهی طراحی شده جهت سنجش رهبری همافزا و ارتقای مهارت-های رهبری در مدیران آموزشی هنرستانهای فنی و حرفهای، به عنوان یک ابزار استاندارد استفاده کنند.
محمود تعجبی؛ پروانه محمدی؛ محسن احمدی
چکیده
هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه بین مدیریت استعداد و جامعه پذیری سازمانی با سرمایه های روانشناختی انجام شد.روش شناسی: روش تحقیق توصیفی از نوع همبستگی می باشد. جامعه آماری شامل کلیه معلمان دوره ابتدایی شهرستان سقز در سال تحصیلی 1400-1399 بودند. با استفاده از روش نمونه گیری خوشه ای تصادفی 278 نفر از معلمان به طور تصادفی جهت مطالعه انتخاب ...
بیشتر
هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه بین مدیریت استعداد و جامعه پذیری سازمانی با سرمایه های روانشناختی انجام شد.روش شناسی: روش تحقیق توصیفی از نوع همبستگی می باشد. جامعه آماری شامل کلیه معلمان دوره ابتدایی شهرستان سقز در سال تحصیلی 1400-1399 بودند. با استفاده از روش نمونه گیری خوشه ای تصادفی 278 نفر از معلمان به طور تصادفی جهت مطالعه انتخاب شدند. برای گردآوری داده های پژوهش از سه پرسشنامه استاندارد مدیریت استعداد(Cunningham, 2007)، جامعه پذیری سازمانی(Taormina, 1997) و سرمایه های روانشناختی(2007،Luthans, Youssef , Avolio) استفاده گردید.داده های تحقیق پس از جمع آوری با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و مدل معادلات ساختاری در نرم افزارهای آماری Lisrel وSPSS تحلیل شدند.یافتهها: نتایج نشان داد که رابطه مدیریت استعداد با سرمایه های روانشناختی (28/0) با آماره تی 29/4 مثبت و معنادار می باشد(01/0P<)همچنین رابطه جامعه پذیری سازمانی با سرمایه های روانشناختی (64/0) با آماره تی 36/7 مثبت و معنادار بود(01/0P<).بحث و نتیجه گیری: با توجه به یافته های پژوهش حاضراز عوامل اثر گذار بر سرمایههای روانشناختی می تواند مدیریت استعداد و جامعهپذیری سازمانی باشد.