غلامرضا نصیری؛ پرویز سعیدی؛ سامره شجاعی
چکیده
هدف: پژوهش حاضر با هدف مدلسازی ساختاری تفسیری مولفههای موثر بر رشد شرکتهای زایشی دانشگاهی انجام شد.روششناسی: این مطالعه از نظر هدف کاربردی و از نظر شیوه اجرا آمیخته (کیفی و کمی) بود. جامعه پژوهش بخش کیفی اسناد و متون درباره شرکتهای زایشی دانشگاهی و خبرگان در این زمینه بودند که تعداد 30 نفر از آنان طبق اصل اشباع نظری با روش نمونهگیری ...
بیشتر
هدف: پژوهش حاضر با هدف مدلسازی ساختاری تفسیری مولفههای موثر بر رشد شرکتهای زایشی دانشگاهی انجام شد.روششناسی: این مطالعه از نظر هدف کاربردی و از نظر شیوه اجرا آمیخته (کیفی و کمی) بود. جامعه پژوهش بخش کیفی اسناد و متون درباره شرکتهای زایشی دانشگاهی و خبرگان در این زمینه بودند که تعداد 30 نفر از آنان طبق اصل اشباع نظری با روش نمونهگیری گلوله برفی انتخاب شدند. جامعه پژوهش در بخش کمی مدیران و کارشناسان شرکتهای زایشی دانشگاهی، مراکز رشد و پارکهای علم و فناوری شمال کشور در سال 1398 به تعداد 400 نفر بودند که طبق جدول کرجسی و مورگان تعداد 196 نفر با روش نمونهگیری تصادفی ساده بهعنوان نمونه انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش شامل مرور متون، مصاحبه نیمهساختاریافته و پرسشنامه محققساخته 93 گویهای بود که شاخصهای روانسنجی آنها تایید شد. دادهها با روشهای دلفی و مدلسازی ساختاری تفسیری در نرمافزار PLS تحلیل شدند.یافتهها: یافتهها نشان داد که مولفههای موثر بر رشد شرکتهای زایشی دانشگاهی شامل 93 مولفه فرعی در 10 مولفه اصلی شامل ساختار نهادی، استراتژی، سیستم پژوهشی، منابع مالی، حمایتهای منابع انسانی، شبکهسازی و مهارتهای ارتباطی، فرایندها، عوامل فردی، نقش حمایتهای دولت و گرایش به مشتری بودند. نتایج مدلسازی ساختاری تفسیری نشان داد که پنج مولفه ساختار نهادی، استراتژی، منابع مالی، فرایندها و نقش حمایتهای دولت در سطح اول، سه مولفه سیستم پژوهشی، شبکهسازی و مهارتهای ارتباطی و عوامل فردی در سطح دوم و دو مولفه حمایتهای منابع انسانی و گرایش به مشتری در سطح سوم قرار داشتند و بر اساس آن مدل ساختاری تفسیری مولفههای موثر بر رشد شرکتهای زایشی دانشگاهی طراحی شد.بحث و نتیجه گیری: با توجه به نتایج پژوهش حاضر، برنامهریزان و متخصصان آموزش عالی میتوانند از نتایج این پژوهش بهرهبرداری کرده و برای بهبود و رشد شرکتهای زایشی دانشگاهی از طریق مولفههای موثر شناساییشده در آن برنامهریزی کنند.