سید محمد شبیری؛ مهدیه رضائی؛ راضیه رنجبری
چکیده
هدف: این پژوهش باهدف مطالعه میزان آگاهیهای بومشناختی دانش آموزان پایه ششم دوره ابتدایی در شهر تبریز و مطالعه نقش جنسیت و میزان تحصیلات والدین در آن انجام شد.روش: این پژوهش ازنظر هدف، کاربردی و از نظر شیوه گردآوری دادهها، توصیفی از نوع پیمایشی بود. جامعه آماری، دانش آموزان پایه ششم دوره ابتدایی شهر تبریز در سال تحصیلی 1398 – 1397 ...
بیشتر
هدف: این پژوهش باهدف مطالعه میزان آگاهیهای بومشناختی دانش آموزان پایه ششم دوره ابتدایی در شهر تبریز و مطالعه نقش جنسیت و میزان تحصیلات والدین در آن انجام شد.روش: این پژوهش ازنظر هدف، کاربردی و از نظر شیوه گردآوری دادهها، توصیفی از نوع پیمایشی بود. جامعه آماری، دانش آموزان پایه ششم دوره ابتدایی شهر تبریز در سال تحصیلی 1398 – 1397 بود که حجم نمونه با استفاده از جدول مورگان، 392 نفر به دست آمد. ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامهای محقق ساخته بود که روایی صوری و محتوایی آن با نظرخواهی از اساتید و صاحبنظران و پایایی آن با روش دونیمه کردن مورد تأیید قرار گرفت. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از آزمون t، تحلیل واریانس یک طرفه و آزمون تعقیبی با استفاده از نرمافزار SPSS25 در سطح معناداری 05/0 انجام شد.یافتهها: بر اساس نتایج آزمون t تک گروهی در سطح معنیداری کمتر از 05/0، میزان آگاهیهای بومشناختی و ابعاد آن در دانشآموزان پایه ششم ابتدایی شهر تبریز بهطور معنیداری پایینتر از حد متوسط بود. میزان آگاهی دانشآموزان به جز در بعد آلودگی در باقی ابعاد آگاهی بومشناختی پایینتر از حد متوسط بوده و در سطح غیرقابل قبولی ارزیابی گردید. همچنین نتایج آزمون t مستقل نشان داد که دختران در مقایسه با پسران از میزان آگاهیهای بومشناختی بیشتری برخوردارند و تنها میزان آگاهی از چرخه مواد در دانشآموزان دختر و پسر تفاوت معنیداری نداشت (05/0). نتایج تحلیل واریانس یکطرفه نیز نشان داد که میزان آگاهیهای بومشناختی و ابعاد آن برحسب تحصیلات پدر و مادر تفاوت معنیداری دارد (05/0>p < /span>). نتایج آزمون تعقیبی دانکن حاکی از این بود که میزان آگاهیهای بومشناختی دانشآموزان و ابعادش با افزایش سطح تحصیلات پدر و مادر افزایش مییابد.نتیجهگیری: فرآیند سواد بوم شاختی، ترسیمکننده و بیانگر پیشرفت دانش آموزان می باشد؛ به عبارت دیگر دانش آموزان می توانند موضوعات و مواردی مختلف را در آموزش بومشناسی بیاموزند تا بتوانند به سطح تعریفشدهای از درک بومشناسی و وقایع بومشناختی دست یابند.