روانشناسی
ناهیده یوسف پور؛ نوشین درخشان؛ رقیه پورصابری
چکیده
هدف: پیشرفت تحصیلی بهویژه در درس ریاضی اهمیت زیادی دارد و شناخت عوامل موثر بر آن به برنامهریزی در زمینه پیشرفت تحصیلی ریاضی کمک زیادی میکند. در نتیجه، هدف این پژوهش بررسی مدل علّی پیشرفت تحصیلی ریاضی بر اساس تفکر خلاق و تفکر انتقادی با میانجیگری حل مسئله در دانشآموزان دوره ابتدایی بود. روش: پژوهش حاضر توصیفی از نوع کمّی بود ...
بیشتر
هدف: پیشرفت تحصیلی بهویژه در درس ریاضی اهمیت زیادی دارد و شناخت عوامل موثر بر آن به برنامهریزی در زمینه پیشرفت تحصیلی ریاضی کمک زیادی میکند. در نتیجه، هدف این پژوهش بررسی مدل علّی پیشرفت تحصیلی ریاضی بر اساس تفکر خلاق و تفکر انتقادی با میانجیگری حل مسئله در دانشآموزان دوره ابتدایی بود. روش: پژوهش حاضر توصیفی از نوع کمّی بود که جامعه آن، همه دانشآموزان دوره ابتدایی شهر تبریز در سال تحصیلی 1403-1402 بودند. حجم نمونه پژوهش حاضر 250 نفر در نظر گرفته شد که این تعداد با روش نمونهگیری تصادفی خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدند. ابزارهای این مطالعه شامل پرسشنامههای پیشرفت تحصیلی ریاضی (Shalev et al, 1993)، تفکر خلاق (Welch and Mc Dowall, 2010)، تفکر انتقادی (Facione et al, 1994) و حل مسئله (Heppner and Petersen, 1982) بودند و دادههای آنها با روشهای ضرایب همبستگی پیرسون و مدلیابی معادلات ساختاری در نرمافزارهای SPSS-26 و AMOS-24 تحلیل شدند یافتهها: یافتههای پژوهش حاضر نشان داد که مدل علّی پیشرفت تحصیلی ریاضی بر اساس تفکر خلاق و تفکر انتقادی با میانجیگری حل مسئله در دانشآموزان دوره ابتدایی برازش مناسبی داشت. در مدل مذکور، متغیرهای تفکر خلاق و تفکر انتقادی بر حل مسئله و پیشرفت تحصیلی ریاضی دانشآموزان دوره ابتدایی و متغیر حل مسئله بر پیشرفت تحصیلی ریاضی آنان اثر مستقیم و معنادار داشت. علاوه بر آن، متغیرهای تفکر خلاق و تفکر انتقادی با میانجیگری حل مسئله بر پیشرفت تحصیلی ریاضی دانشآموزان دوره ابتدایی اثر غیرمستقیم و معنادار داشتند (05/0P<). نتیجهگیری: با توجه به نتایج این مطالعه، برای بهبود پیشرفت تحصیلی ریاضی دانشآموزان دوره ابتدایی میتوان میزان تفکر خلاق، تفکر انتقادی و حل مسئله آنان را ارتقاء داد.