معصومه اکبری؛ شهلا فرهادی ورمز آبادی؛ محمود میدانی؛ آزاده برزگران؛ شهین عبدالمالکی
چکیده
هدف: بررسی نیازهای آموزشی گروههای مختلف همواره به شناخت بهتر وضعیت موجود و داشتن چشماندازی مناسب به آینده کمک میکند. بنابراین، هدف این پژوهش، مطالعه نیازهای آموزشی مدیران مدارس ابتدایی بر اساس شایستگیهای حرفهای بود.روش شناسی: این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر شیوه اجرا توصیفی از نوع پیمایشی بود. جامعه پژوهش مدیران مدارس ...
بیشتر
هدف: بررسی نیازهای آموزشی گروههای مختلف همواره به شناخت بهتر وضعیت موجود و داشتن چشماندازی مناسب به آینده کمک میکند. بنابراین، هدف این پژوهش، مطالعه نیازهای آموزشی مدیران مدارس ابتدایی بر اساس شایستگیهای حرفهای بود.روش شناسی: این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر شیوه اجرا توصیفی از نوع پیمایشی بود. جامعه پژوهش مدیران مدارس ابتدایی دولتی استان البرز در سال تحصیلی 97-1396 به تعداد 584 نفر (381 زن و 203 مرد) بودند. نمونه پژوهش 231 مدیر بود که با روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدند. ابزار پژوهش پرسشنامه نیازهای آموزشی مدیران مبتنی بر شایستگیهای حرفهای با 89 گویه بود که توسط پژوهشگران مطالعه حاضر طراحی شد. برای تحلیل دادهها از روش تحلیل عاملی اکتشافی و آزمون خیدو در نرمافزار SPSS-19 استفاده شد.یافتهها: یافتهها نشان داد که برای نیازهای آموزشی مدیران مدارس ابتدایی بر اساس شایستگیهای حرفهای 8 عامل تخصص مدیریت، آگاهی از مهارتهای معلمی، مهارتهای ادراکی- انسانی، مهارتهای هنری، مهارتهای اخلاقی- اجتماعی، مهارتهای فنی، مهارتهای انگیزشی و آگاهی از استانداردهای فضای کالبدی مدارس شناسایی و بار عاملی همه گویهها بالاتر از 40/0 بود. همچنین، بار عاملی همه عاملها بالاتر از 50/0، میانگین واریانس استخراجشده همه عاملها بالاتر از 60/0 و پایایی همه عاملها با روشهای آلفای کرونباخ و ترکیبی بالاتر از 80/0 و پایایی کل ابزار با روش آلفای کرونباخ 91/0 برآورد شد. علاوه بر آن، از نظر مدیران مدارس ابتدایی بین مقدار مشاهدهشده و مقدار موردانتظار در هر 8 نیاز شناساییشده (تخصص مدیریت، آگاهی از مهارتهای معلمی، مهارتهای ادراکی- انسانی، مهارتهای هنری، مهارتهای اخلاقی- اجتماعی، مهارتهای فنی، مهارتهای انگیزشی و آگاهی از استانداردهای فضای کالبدی مدارس) تفاوت معناداری وجود داشت (05/0P