دو فصلنامه علمی جامعه شناسی آموزش و پرورش

نوع مقاله : مقاله پژوهشی (کمی)

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری برنامه‌ریزی درسی، دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران

2 دانشیار برنامه‌ریزی درسی، دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران

3 استادیار، گروه آموزشی تکنولوژی آموزشی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران

4 دانشیار برنامه‌‌ریزی درسی، دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران

10.22034/ijes.2024.2017823.1519

چکیده

هدف: سواد دیجیتال در هر شغلی نقش موثری در میزان صلاحیت حرفه‌ای دارد. بنابراین، این مطالعه با هدف شناسایی بسترها، موانع و راهبردهای سواد دیجیتال به منظور ارتقای سطح صلاحیت حرفه‎ای معلمان انجام شد.

روش: این مطالعه از نظر هدف، کاربردی و از نظر شیوه اجرا، کیفی بود. جامعه مطالعه حاضر خبرگان دانشگاهی و آموزش‌وپرورش در سال تحصیلی 1401-1400 بودند. حجم نمونه این پژوهش طبق اصل اشباع نظری 24 نفر تعیین که این افراد با روش نمونه‌گیری غیرتصادفی هدفمند به‌عنوان نمونه انتخاب شدند. تنها ابزار پژوهش حاضر مصاحبه نیمه‌ساختاریافته بود که روایی محتوایی آن بر اساس نظر خبرگان تایید شد و پایایی آن با روش ضریب توافق درون موضوعی 84/0 به‌دست آمد. داده‌های این مطالعه با روش کدگذاری باز، محوری و انتخابی در نرم‌افزار MAXQDA-10 تحلیل شدند.

یافته‌ها: نتایج کدگذاری باز، محوری و انتخابی سواد دیجیتال به منظور ارتقای سطح صلاحیت حرفه‎ای معلمان نشان داد که سازه مذکور دارای 25 شاخص، 8 مولفه در 3 بعد بسترها، موانع و راهبردها بود. در این مطالعه بسترها شامل سه مولفه آموزشی، سازمانی و فردی، موانع شامل دو مولفه آموزشی و مدیریتی و راهبردها شامل سه مولفه مدیریتی، سازمانی و آموزشی بود. در نهایت، الگوی سواد دیجیتال به منظور ارتقای سطح صلاحیت حرفه‎ای معلمان طراحی شد.

نتیجه‌گیری: نتایج این مطالعه دارای تلویحات کاربردی برای مدیران و مسئولان نظام آموزش‌وپرورش است. آنان با توجه به نتایج این مطالعه می‌توانند گام موثری در جهت ارتقای سطح صلاحیت حرفه‌ای از طریق بهبود سواد دیجیتال بردارند. لذا نتایج نشان داد سواد دیجیتال یکی از فاکتورهایی است که معلمان را به داشتن مهارت‌های مختلف مجهز می‌کند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

Identifying the Platforms and Obstacles of Digital Literacy in order to Improve the Level of Professional Competence of Teachers

نویسندگان [English]

  • Zhila Sarmasti 1
  • Marjan Kian 2
  • Yusuf Mahdavi Nasab 3
  • Majid Ali Asgari 4

1 PhD student of Curriculum Planning, Faculty of Educational Sciences and Psychology, Kharazmi University, Tehran, Iran

2 Associate Professor of Curriculum Planning, Faculty of Educational Sciences and Psychology, Kharazmi University, Tehran, Iran

3 Assistant Professor, Department of Educational Technology, Kharazmi University, Tehran, Iran

4 Associate Professor of Curriculum Planning, Faculty of Educational Sciences and Psychology, Kharazmi University, Tehran, Iran

چکیده [English]

Objective: Digital literacy in any job plays an effective role in the level of professional competence. Therefore, this study was conducted with the aim of identifying the platforms, obstacles and strategies of digital literacy in order to promoting the level of professional competence of teachers.

Method: This study in terms of purpose was applied and in terms of implementation method was qualitative. The current study population was university and education experts in the 2021-2022 academic years. The sample size of this research according to the principle of theoretical saturation was determined of 24 people, and these people were selected as a sample by purposive non-random sampling method. The only tool of the current research was a semi-structured interview, which whose content validity based on the opinion of experts was confirmed, and its reliability was obtained using the intra-subject agreement coefficient method 0.84. The data of this study were analyzed by open, axial and selective coding method in MAXQDA-10 software.

Results: The results of open, axial and selective coding of digital literacy in order to promoting the level of professional competence of teachers showed that the said structure had 25 indicators, 8 components in 3 dimensions of platforms, obstacles and strategies. In this study, platforms were included three educational, organizational, and individual components, obstacles were included two educational and managerial components and strategies were included three managerial, organizational, and educational components. Finally, the pattern of digital literacy in order to promoting the level of professional competence of teachers was designed.

Conclusion: The results of this study have practical implications for managers and officials of the education system. According to the results of this study, they can take an effective step towards promoting the level of professional competence through improving digital literacy. Therefore, the results showed that digital literacy is one of the factors that equip teachers with different skills.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Digital literacy
  • professional competence
  • managerial
  • organizational
  • educational