نوع مقاله : مقاله پژوهشی (کمی)
نویسندگان
1 دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی، گروه روانشناسی، واحد تهران شمال، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
2 استادیار، گروه روانشناسی ،واحد تهران شرق ،دانشگاه آزاد اسلامی ،تهران، ایران
3 استادیار، گروه روانشناسی، واحد تهران شمال، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
چکیده
هدف: پژوهش حاضر با هدف تعیین تفاوت در اثربخشی تمرین ادراکی-حرکتی و حافظه فعال بر پردازش شنیداری و درک مطلب در کودکان دارای اختلال یادگیری انجام شد.
روش شناسی: روش پژوهش حاضر نیمهتجربی و طرح مورد استفاده در این پژوهش (طرح پیشآزمون-پسآزمون دو گروهی) دو گروه آزمایش می باشد جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه کودکان مقطع پنجم و ششم دوره ابتدایی دارای اختلال یادگیری مراجعهکننده به مراکز مشاوره در سال 1401 بود. 30 کودک دارای اختلال یادگیری که ملاکهای ورود به پژوهش را داشتند به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب و به صورت مساوی و تصادفی در دو گروه آزمایش و یک گروه کنترل قرار گرفتند. گروه آزمایش اول تحت آموزش حافظه فعال شامل 16 جلسه آموزشی و گروه آزمایش دوم تحت آموزش ادراکی-حرکتی در 16 جلسه قرار گرفتند و گروه کنترل در این مدت، بدون هیچ مداخلهای در انتظار ماندند. ابزار پژوهش شامل پرسشنامه سیاههی مشکلات شنوایی فیشر و آزمون کلوز بود. تحلیل دادههای این پژوهش در دو بخش توصیفی و استنباطی (تحلیل کوواریانس) با استفاده از نرمافزار SPSS-23 صورت گرفت.
یافته ها: نتایج نشان داد که هر دو مداخله تمرین ادراکی-حرکتی و حافظه فعال بر پردازش شنیداری و درک مطلب در کودکان دارای اختلال یادگیری اثربخش بود و بین اثربخشی این دو درمان در مولفههای تمایزگذاری و حدت شنیداری تفاوت معنادار وجود داشت. براین اساس میتوان گفت میزان افزایش در گروه تمرین ادراکی-حرکتی در مولفههای تمایزگذاری و حدت شنیداری بیشتر از گروه آموزش حافظه فعال بود. همچنین نتایج حاکی از آن بود که بین مولفههای پردازش شنیداری و درک مطلب در مرحلهی پسآزمون نسبت به مرحله پیگیری تفاوت معنادار وجود نداشت؛ بدین معنا که اثربخشی این دو درمان در مرحله پیگیری، ماندگار بود.
بحث و نتیجه گیری: تمرین ادراکی-حرکتی و حافظه فعال بر پردازش شنیداری و درک مطلب در کودکان دارای اختلال یادگیری نقش بسزایی و منجر به بهبود در این کودکان شد.
کلیدواژهها
موضوعات
عنوان مقاله [English]
Comparing the Effectiveness of Perceptual Motor Training and Working Memory on Auditory Processing and Comprehension in Children with Learning Disabilities
نویسندگان [English]
- Zahra Ghasemzadeh 1
- Hosein Bigdeli 2
- Mohammad Bagher Hobbi 3
1 PhD student, Department of Psychology, North Tehran Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran
2 Assistant Professor, Department of Psychology, Tehran East Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran
3 Assistant Professor, Department of Psychology, North Tehran Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran
چکیده [English]
Purpose: The present study was conducted with the aim of determining the difference in the effectiveness of perceptual-motor training and working memory on listening processing and reading comprehension in children with learning disabilities.
Methodology: The present research method is semi-experimental and the design used in this research (two-group pre-test-post-test design) is two experimental groups. The statistical population of this research included all fifth and sixth grade children with learning disabilities who referred to counseling centers in 2022. 30 children with learning disabilities who met the criteria for entering the research were selected by available sampling method and were equally and randomly divided into two experimental groups and one control group. The first experimental group underwent active memory training including 16 training sessions and the second experimental group underwent perceptual-motor training in 16 sessions and the control group remained waiting without any intervention during this period. The research tools include Fisher's list of hearing problems and Cloze's test. The data analysis of this research was done in two descriptive and inferential parts (covariance analysis) using SPSS-23 software.
Findings: The results showed that both perceptual-motor training and active memory interventions are effective on auditory processing and reading comprehension in children with learning disabilities, and there is a significant difference between the effectiveness of these two treatments in the components of discrimination and auditory acuity. Based on this, it can be said that the rate of increase in the perceptual-motor training group in the components of discrimination and listening acuity was higher than that of the working memory training group. Also, the results indicated that there is no significant difference between the components of auditory processing and reading comprehension in the post-test stage compared to the follow-up stage, which means that the effectiveness of these two treatments in the follow-up stage has been permanent.
Conclusion: perceptual-motor training and active memory played a significant role on auditory processing and reading comprehension in children with learning disabilities and led to improvement in these children.
کلیدواژهها [English]
- Perceptual-Motor Training
- Working Memory
- Auditory Processing
- Reading Comprehension
- Learning Disorder