شادمانی و نشاط از جمله نیازهای مهم انسان هستند و میتوانند در مقابله افراد با مشکلات و رویارویی با فشارها و ارتقاء بهره وری کار نقش بسزایی داشته باشند. با توجه به نقش و جایگاه مهم معلمان در تربیت و جامعهپذیری دانشآموزان، هدف مقاله حاضر بررسی میزان شادمانی اجتماعی معلمان شهر تهران و شناسایی عوامل اجتماعی موثر برآن است. جامعه آماری شامل معلمان نواحی 20 و 21 شهرتهران است که با استفاده از فرمول کوکران، یک نمونه 370 نفری از بین آنها برای مطالعه انتخاب شد. روش تحقیق؛ پیمایش و ابزار جمع آوری دادههای مورد نیاز پرسشنامه بود. ابزارتحقیقات از اعتبار صوری برخوردار است. یافتههای رگرسیونی و بررسی رابطه بین متغیرها نشان میدهد که در واقع متغیرهای زمینهای و همچنین عوامل اجتماعی موثر از جمله خودبیگانگی، میزان درآمد، دینداری، ابعاد سرمایه اجتماعی، رضایت زندگی، شغلی، پایگاه اقتصادی و اجتماعی رابطههای معنادار با نشاط اجتماعی افراد مورد مطالعه دارد.
سمیعی اصفهانی, علیرضا, پوردانش, سامر, دانش, حسین. (1397). عوامل اجتماعی موثر بر نشاط اجتماعی معلمان (مطالعه موردی). انجمن جامعه شناسی آموزش و پرورش, 6(6), 186-200.
MLA
علیرضا سمیعی اصفهانی; سامر پوردانش; حسین دانش. "عوامل اجتماعی موثر بر نشاط اجتماعی معلمان (مطالعه موردی)". انجمن جامعه شناسی آموزش و پرورش, 6, 6, 1397, 186-200.
HARVARD
سمیعی اصفهانی, علیرضا, پوردانش, سامر, دانش, حسین. (1397). 'عوامل اجتماعی موثر بر نشاط اجتماعی معلمان (مطالعه موردی)', انجمن جامعه شناسی آموزش و پرورش, 6(6), pp. 186-200.
VANCOUVER
سمیعی اصفهانی, علیرضا, پوردانش, سامر, دانش, حسین. عوامل اجتماعی موثر بر نشاط اجتماعی معلمان (مطالعه موردی). انجمن جامعه شناسی آموزش و پرورش, 1397; 6(6): 186-200.