1
دانشجوی دکتری گروه روان شناسی، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران
2
استادیار گروه روانشناسی، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران
10.22034/ijes.2021.542065.1186
چکیده
هدف: هدف پژوهش حاضر، تعیین میزان اثربخشی مدیریت زمان بر تعهد نسبت به مدرسه و خلاقیت دانشآموزان دختر متوسطه شهر اهواز بود. روش: پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر شیوه اجرا طرح نیمه آزمایشی پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دانشآموزان دختر متوسطه (دوم) شهر اهواز در سال تحصیلی 99-1398 بودند که از بین 3 ناحیه شهر، ناحیه 2 تعیین و سپس به صورت تصادفی 50 دانشآموز انتخاب شدند. نمونه انتخاب شده به دو گروه آزمایش (25 نفر) و گروه کنترل (25 نفر) گمارده شدند. ابزار پژوهش شامل برنامه مداخله آموزشی مدیریت زمان ترسی (2008)، پرسشنامه آزمون خلاقیت (MPPT) تورنس و پرسشنامه تعهد به مدرسه عابدی (1388) بود. اعتبار پرسشنامه به وسیله روایی محتوایی و پایایی آن با روش آزمون آلفای کرونباخ 91/0 به دست آمد. جلسات مداخله مدیریت زمان (طی 2 ماه و 7 جلسه) برای گروه آزمایش اجرا شد و در این مدت هیچ گونه آموزشی به گروه کنترل ارائه نشد. برای تجزیه و تحلیل دادهها از روشهای آماری توصیفی (فراوانی، میانگین و انحراف معیار) و استنباطی (تحلیل کواریانس یک متغیری و چند متغیری با نرم افزار Spss24 استفاده شد. یافتهها: یافتهها نشان داد اثر مداخله مدیریت زمان بر تعهد به مدرسه و خلاقیت دانشآموزان در گروه آزمایش نسبت به گروه کنترل به طور معناداری افزایش یافت و این تفاوت تداوم داشت (01/0>p). نتیجهگیری: با توجه به اثرگذاری مدیریت زمان بر تعهد به مدرسه و خلاقیت دانشآموزان، برنامه ریزان نظام آموزشی باید در برنامه درسی دوره متوسطه، دروس مهارتی مانند برنامه ریزی و مدیریت زمان را لحاظ نمایند تا در کنار مباحث درسی، مهارتهای زندگی نیز ارتقا یابند.
اژدری, میترا, افتخار صعادی, زهرا, برنا, محمد رضا, صفرزاده, سحر. (1401). اثربخشی مدیریت زمان بر تعهد به مدرسه و خلاقیت دانشآموزان دختر متوسطه دوم شهر اهواز. انجمن جامعه شناسی آموزش و پرورش, 15(1), 172-184. doi: 10.22034/ijes.2021.542065.1186
MLA
میترا اژدری; زهرا افتخار صعادی; محمد رضا برنا; سحر صفرزاده. "اثربخشی مدیریت زمان بر تعهد به مدرسه و خلاقیت دانشآموزان دختر متوسطه دوم شهر اهواز". انجمن جامعه شناسی آموزش و پرورش, 15, 1, 1401, 172-184. doi: 10.22034/ijes.2021.542065.1186
HARVARD
اژدری, میترا, افتخار صعادی, زهرا, برنا, محمد رضا, صفرزاده, سحر. (1401). 'اثربخشی مدیریت زمان بر تعهد به مدرسه و خلاقیت دانشآموزان دختر متوسطه دوم شهر اهواز', انجمن جامعه شناسی آموزش و پرورش, 15(1), pp. 172-184. doi: 10.22034/ijes.2021.542065.1186
VANCOUVER
اژدری, میترا, افتخار صعادی, زهرا, برنا, محمد رضا, صفرزاده, سحر. اثربخشی مدیریت زمان بر تعهد به مدرسه و خلاقیت دانشآموزان دختر متوسطه دوم شهر اهواز. انجمن جامعه شناسی آموزش و پرورش, 1401; 15(1): 172-184. doi: 10.22034/ijes.2021.542065.1186