اثربخشی آموزش صلح بر سرمایه‌های روان‌شناختی دانش‌آموزان پسر دوره متوسطه اول

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری روانشناسی عمومی، واحد علوم تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران

2 استاد، گروه روانشناسی، دانشگاه عالمه طباطبایی، تهران، ایران

3 دانشیار گروه روانشناسی تربیتی، واحد رودهن، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران

4 استاد، گروه روانشناسی تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران

10.22034/ijes.2021.533499.1106

چکیده

هدف: پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی آموزش صلح بر سرمایه­های روان­شناختی دانش آموزان پسر دوره متوسطه اول انجام شد.
روش شناسی: پژوهش حاضر به روش نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون-پس آزمون با پیگیری دو ماهه و در نظر گرفتن دو گروه آزمایش و کنترل انجام شد. جامعه آماری پژوهش را دانش آموزان پسر دوره اول متوسطه منطقه 3 شهر تهران در سال تحصیلی 99-1398، تشکیل دادند. 30 نفر نمونه با روش نمونه گیری خوشه­ای چندمرحله‌ای انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده ها، پرسشنامه سرمایه­های روان­شناختی لوتانز(PCQ) بود. گروه آزمایش طی 8 جلسه 120 دقیقه ای در 4 هفته مداوم، تحت آموزش صلح قرار گرفته و گروه کنترل، نیز هیچ گونه آموزشی در این زمینه دریافت نکرد. برای تجزیه و تحلیل داده ها از روش تحلیل واریانس با اندازه گیری مکرر در نرم افزار SPSS-22  استفاده شد
یافته ها: نتایج نشان داد که اجرای آموزش صلح در گروه آزمایش در مقایسه با گروه کنترل مؤلفه های چهارگانه سرمایه روان شناختی را در دانش آموزان پسر به صورت معنادار تحت تاثیر قرار داده است . همچنین نتایج فوق در مرحله پیگیری در مقایسه با مرحله پس آزمون تفاوت چندانی نشان نداشت و براین اساس چنین نتیجه گیری شد که آموزش صلح به دانش آموزان پسر دوره متوسطه اول، سرمایه های روان شناختی را در آنان به صورت پایدار افزایش می دهد.
بحث و نتیجه گیری: با توجه به تأثیر مثبت آموزش صلح بر افزایش سرمایه­های روانشناختی دانش­آموزان پسر دوره متوسطه اول، پیشنهاد می­شود، این آموزش­ها در برنامه درسی یا فوق برنامه دانش­آموزان در پایه­ها و دوره­های مختلف تحصیلی گنجانده شود و نیز معلمان و اولیای مدرسه با شرکت در کارگاه­های آموزشی، با این مفاهیم و اهمیت و ضرورت پرداختن به آنها در محیط مدرسه و کلاس­های درس آشنا شوند.

کلیدواژه‌ها


Abolmaali Alhoseini kh, Rostami A, Rostami A. (2017). Learning to love together,Tehran: Elm Publication,.
Afrisham M, Shamsaii M .(2018). The effectiveness of peace education on social development and mental health of preschool children. Fifth National Conference on School Psychology, Tehran.
Arefnejad M, Nasresfehani A, Mohammadi S. (2010). Investigating the effect of psychological capital on organizational commitment and job satisfaction. Journal of Industrial Psychology;3(12): 53-62.
Avey J, Luthans B, Youssef C.M .(2009).The additive value of positive psychological capital in predicting work attitudes behaviours. Journal of Management; 21 : 440-443.
Bahadori khosroshahi J, Hashemi Nosratabad T, Babapoor J .(2011). Relationship between psychological capital and social capital of Tabriz University students. Journal of Research and Health; 2(1): 63-71.
Bekker S. (2016). Exploring the relationship between psychological capital and work engagement (Doctoral dissertation, North-West University (South Africa), Potchefstroom Campus.
Brauneis  M .(2019). The effects of peace education on childrens prosocial  behavior  in an early childhood classroom, Arts in education action research.
Envic B.R.(2005). Beyond human and social capital: the importance of positive psychological capital for entrepreneurial success. The Entrepreneurial Executive; 10(2): 13 - 23.
Ghasemi S, Rastegar A. (2016). The relationship between psychological capitals with social responsibility in adolescents. Psychology,Educational and Behavioral Sciences, Tehran,Iran.
Hoveyda R, Mokhtari H, Forouhar M.(2012). Relationship between psychological capital components and organizational commitment components. Cognitive and Behavioral Sciences Research; 2(2)
Janalipour R. (2011). The impact of global citizenship education program. The peace education, New Approaches in Educational Administration, Islamic Azad University of Shiraz, Marvdasht; (3): 62.
Kazempour E, Babapour M. (2017). The effect of peace education on students' responsibility.Journal of A new approach in educational management, 8(4):65-82.
Kazempour E, Khalkhali A, Jonalipour R. (2012). The Impact of Peace Education Program on Global Citizen Education. Journal of A new approach in educational management, 3(3): 49-62.
Lauritzen S M. (2016). Building peace through education in post-conflict environment: A case study exploring perceptions of best practices International. Journal of educational development, 51: 77.
Li Y, Zhang W, Liu J, et al. (2012). The role of school engagement in preventing adolescent delinquency and substance use: A survival analysis. Journal of Adolescence, 34(6): 1181-1192.
Leung C, Leung S.S. (2012). Validation of a questionnaire on behavior academic competence among Chinese preschool children. Research in development disabilities, 33(5):93-181.
Luthans F,  Avolio B J.  (2007).  Positive  psychological  capital:Measurement  and relationship with performance  and  satisfaction,Personnel  Psychology,  6:  138-146.
Luthans  F, Avolio  B J,  Youssef  C. (2007) . Psychological capital:developing the human competitive edge. England :Oxford university press.Education for Peace-A Curriculum Frame Work K-12:ISA,30p.
Qhomashi S, Ahmadi M, Abbasi M , Salehi H. (2016). Study of Adolescents’ Psychological Capital and Its Impact on Crime Trends (Isfahan). Quarterly Journal of Medical Law,10(37): 171-193.
RashidiKoochi F, Najafi M , Mohammadyfar M A. (2016). The Role of Positive Psychological Capital and the Family Functioning in Predicting Happiness in high School Students. Journal of positive Psychology, 2(3): 79-95.
Sagkala A S, Turunuklu A, Totan T .(2012). Empathy for Interpersonal Peace: Effects of peace education on Empathy skills. Educational Science, 12(2):1454-1460.
Sandeep K, Rashmi Ch. (2017). A Review of the Relationship between Parental Involvement and Students’ Academic Performance. The International Journal of Indian Psychology, 4(3): 99.
Slocum J W, Hellriegel D. (2011). Principles of Organisational Behaviour. 13th edition. USA: South-Western, Cengage Learning.
Uko ES, Igbineweka PO, Odigwe FN .(2015). Promoting Peace education for Behavioral Changes in public secondary schools in calabar Municipality Council Area, cross River state, Nigeria. Journal of Education and Practice, 6(23):144-149.
Weeks M, Ploubidis G B, Cairney J, et al. (2016). Developmental pathways linking childhood and adolescent internalizing, externalizing, academic competence, and adolescent depression. Journal of Adolescence, 51(1): 30-40.