شناسایی و رتبه‌بندی عوامل نگرشی مرتبط با آموزش تجارت الکترونیکی در خرید (مطالعه موردی:دانشجویان واحد الکترونیک دانشگاه خوارزمی)

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری ، گروه مدیریت بازرگانی ، واحد تهران مرکزی ، دانشگاه آزاد اسلامی ، تهران ، ایران

2 استادیار، گروه مدیریت بازرگانی ، واحد تهران مرکزی ، دانشگاه آزاد اسلامی ، تهران ، ایران

3 استادیار ، گروه مدیریت بازرگانی ، واحد تهران مرکزی ، دانشگاه آزاد اسلامی ، تهران ، ایران.

چکیده

هدف: پژوهش حاضر با هدف شناسایی و رتبه‌بندی عوامل نگرشی مرتبط با آموزش تجارت الکترونیکی در خرید انجام شد.
روش: روش پژوهش ازنظر هدف کاربردی و ازنظر شیوه گردآوری اطلاعات، توصیفی ‌- پیمایشی بود. جامعه آماری تحقیق تمامی  دانشجویان واحد الکترونیک دانشگاه خوارزمی بودند. در این پژوهش از بین دانشجویان واحد الکترونیک دانشگاه خوارزمی به شیوه خوشه‌ای در دسترس نمونه‌گیری به عمل آمد. ابزار گردآوری داده‌ها، پرسشنامه AHP < /span> بود که پایایی آن با استفاده از نرخ ناسازگاری IR=0/02 که کمتر از 1/0 بود تائید شد. برای تحلیل داده‌ها از تکنیک AHP < /span> و نرم‌افزارهای اکسپرت چویس و اکسل استفاده‌شد.
یافته ها: با توجه به پاسخ کارشناسان و نتایج تحلیل سلسله‌مراتبی: کیفیت خدمات الکترونیکی با درجه وزنی 095/0 در اولویت اول و هنجارهای ذهنی با درجه وزنی 089/0 در اولویت دوم و سودمندی درک شده با درجه وزنی 082/0 در اولویت سوم، ریسک درک شده با درجه وزنی 075/0 در اولویت چهارم، نوآور پذیری با درجه وزنی 071/0 در اولویت پنجم، شرایط تسهیل تکنولوژی با درجه وزنی 070/0 در اولویت ششم، نگرش خرید آنلاین با درجه وزنی 066/0 در اولویت هفتم، انگیزه خرید کردن با درجه وزنی 063/0 در اولویت هشتم، تأثیرات گذشته خرید بر رفتار مصرف‌کننده با درجه وزنی 060/0 در اولویت نهم، کیفیت محصول با درجه وزنی 057/0 در اولویت دهم، سهولت استفاده درک شده با درجه وزنی 051/0 در اولویت یازدهم، مزیت نسبی با درجه وزنی 050/0 در اولویت دوازدهم، سهولت دسترسی به منابع با درجه وزنی 048/0 در اولویت سیزدهم و ارزش درک شده با درجه وزنی 047/0 در اولویت چهاردهم، سازگاری محصول با رفتار خرید مصرف‌کننده با درجه وزنی 046/0 در اولویت پانزدهم و اعتماد با درجه وزنی 029/0 در اولویت شانزدهم شناسایی و رتبه‌بندی عوامل نگرشی مرتبط با آموزش تجارت الکترونیکی در خرید ( مطالعه موردی : دانشجویان واحد الکترونیک دانشگاه خوارزمی ) قرار گرفتند.
نتیجه گیری: با توجه به یافته های پژوهش استفاده از آموزش تجارت الکترونیک در خرید در یک کشور به طرز قابل توجهی به سطح آمادگی فنی، شامل عواملی نظیر سطح نفوذ فناوری، هزینه وسایل دسترسی، هزینه و کیفیت دسترسی به اینترنت بستگی دارد.

کلیدواژه‌ها


 
Aladwani A M. (2006), “An empirical test of the link between website quality and forward enterprise integration with web consumers”, Business Process Management Journal, 12(2): 178-190.
Al-Debei M M, Al-Lozi E, Papazafeiropoulou A. (2013), “Why people keep coming back to Facebook: explaining and predicting continuance participation from an extended theory of planned behaviour perspective?”, Decision Support Systems, 55(1): 43-54.
Cai S, Jun M. (2003), “Internet users’ perceptions of online service quality”, Managing Service Quality, 13(6): 504-519.
Carlson J, O’Cass A. (2010), “Exploring the relationships between e-service quality, satisfaction, attitudes and behaviours in content-driven e-service websites”, Journal of Services Marketing, 24(2): 112-127.
Chen M Y. (2015), “Do the factors of online store image have a parallel relationship?” Proceedings of the 2007 Academy of Marketing Science (AMS) Annual Conference Springer International Publishing, pp. 166-166.
Fang Y, Qureshi I, Sun H, McCole P, et all. (2014), “Trust, satisfaction, and online repurchase intention: the moderating role of perceived effectiveness of e-commerce institutional mechanisms”, MIS Quarterly, 38(2): 407-427.
Faqih K M S. (2011), “Integrating perceived risk and trust with technology acceptance model: an empirical assessment of customers’ acceptance of online shopping in Jordan”, Research and Innovation in Information Systems (ICRIIS), 2011 International Conference on IEEE,. 1-5.
Ganesan S. (1994), “Determinants of long-term orientation in buyer-seller relationships”, The Journal of Marketing, 58(2): 1-19.
Gefen D. Straub D W. (2003), “Managing user trust in B2C e-services”, E-service Journal, 2(2): 7-24.
Ha H, Janda S, Muthaly S. (2010), “A new understanding of customer satisfaction model in e-re-purchase situation”, European Journal of Marketing, 44(7): 997-1016.
Häggman S K. (2009), “Functional actors and perceptions of innovation attributes: influence on innovation adoption”, European Journal of Innovation Management, 12(3): 386-407
Karami, M. (2006). Factors influencing adoption of online ticketing. Master Thesis. Lulea University of Technology. 6, pp. 935-953.search Part E: Logistics and Transportation Review, 45(1): 86-95.
Kau A K, Teng Y E. Gose S. (2003). Typology of online shoppers. Journal of consumer marketing, (20): 139-156.
Liu MT, Brock JL, Gui Cheng Shi, Rongwei Chu. (2013). Ting‐Hsiang Tseng, Perceived benefits, perceived risk, and trust: Influences on consumers' group buying behavior, Asia Pacific Journal of Marketing and Logistics, 25(2): 225-248.
Mamoun N, Akroush Mutaz M, Al-Debei. (2015),"An integrated model of factors affecting consumer attitudes towards online shopping", Business Process Management Journal, 21(6): 1353 – 1376.
O’Cass A, Carlson J. (2012), “An e-retailing assessment of perceived website-service innovativeness: implications for website quality evaluations, trust, loyalty and word of mouth”, Australasian Marketing Journal (AMJ), 20(1): 28-36.
Park C, Lee T M. (2009), “Information direction, website reputation and eWOM effect: a moderating role of product type”, Journal of Business Research, 62(1): pp. 61-67.
Pelsmacker PD, Dens N. (2010). Consumer response to different advertising appeals for new products: The moderating influence of branding strategy and product category involvement, Journal of Brand Management, 18(1): 50–65.
Rindell A. (2013), “Time in corporate images: introducing image heritage and image-in-use”, Qualitative Market Research: An International Journal, 16(2): 197-213.
Van der Heijden H, Verhagen T, Creemers M. (2003), “Understanding online purchase intentions: contributions from technology and trust perspectives”, European Journal of Information Systems, 12(1): 41-48.
Vanhamme J, Lindgreen A, Reast J, van Popering N. (2012), “To do well by doing good: improving corporate image through cause-related marketing”, Journal of Business Ethics, 109(3):  259-274.
Voss K E, Spangenberg E R, Grohmann B. (2003), “Measuring the hedonic and utilitarian dimensions of consumer attitude”, Journal of Marketing Research, 40(3): 310-320.
Wu H C. (2014), “The effects of customer satisfaction, perceived value, corporate image and service quality on behavioral intentions in gaming establishments”, Asia Pacific Journal of Marketing and Logistics, 26(4): 540-565.