روانشناسی
کمال الدین یارعلی؛ طیبه تجری؛ مریم صفری
چکیده
هدف: آموزش عالی از طریق تدریس کارآفرینانه میتواند برای خود مزیت رقابتی ایجاد نماید. بنابراین، هدف این مطالعه طراحی الگوی تدریس کارآفرینانه در آموزش عالی ایران بود.روششناسی: پژوهش حاضر از نظر هدف و شیوه اجرا بهترتیب کاربردی و توصیفی از نوع پیمایشی بود. جامعه پژوهش حاضر شامل شش گروه راهانداز کسبوکار و تأسیس شرکتهای دانشبنیان، ...
بیشتر
هدف: آموزش عالی از طریق تدریس کارآفرینانه میتواند برای خود مزیت رقابتی ایجاد نماید. بنابراین، هدف این مطالعه طراحی الگوی تدریس کارآفرینانه در آموزش عالی ایران بود.روششناسی: پژوهش حاضر از نظر هدف و شیوه اجرا بهترتیب کاربردی و توصیفی از نوع پیمایشی بود. جامعه پژوهش حاضر شامل شش گروه راهانداز کسبوکار و تأسیس شرکتهای دانشبنیان، همکاری با نهادهای واسطهای کارآفرینانه، آموزش و تدریس کارآفرینی، تألیف مقاله، کتاب و راهنمایی یا مشاوره پایاننامه و رساله در زمینه کارآفرینی، متخصص برنامهریزی درسی و مدیران آموزش عالی در دانشگاههای ایران در سال تحصیلی 400-1399 بودند. حجم نمونه بر اساس جدول کرجسی و مورگان 322 نفر تعیین که این تعداد با روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شدند. ابزار پژوهش حاضر پرسشنامه محققساخته تدریس کارآفرینانه در آموزش عالی ایران با 214 گویه بود که روایی صوری و محتوایی آن با نظر خبرگان تایید و پایایی آن با روشهای ترکیبی و آلفای کرونباخ بالاتر از 70/0 بهدست آمد. دادههای این مطالعه با روشهای تحلیل عاملی اکتشافی و مدلسازی معادلات ساختاری در نرمافزارهای SPSS و Lisrel تحلیل شدند.یافتهها: یافتههای مطالعه حاضر حاکی از آن بود که تدریس کارآفرینانه در آموزش عالی ایران 214 مفهوم در 13 مولفه و 6 مقوله داشت. مقوله شرایط علّی شامل مولفههای لزوم رویارویی با تحولات و ضرورت ایجاد توانمندیها (33 مفهوم)، مقوله شرایط زمینهای شامل مولفه محیط یا متغیرهای داخلی (36 مفهوم)، مقوله شرایط مداخلهگر شامل مولفههای اساتید اثربخش، حمایت و پشتیبانی دانشگاهی و موانع محیطی (28 مفهوم)، مقوله محوری شامل مولفه تدریس کارآفرینانه (39 مفهوم)، مقوله راهبردها شامل مولفههای ارتقای توانمندی اساتید، بهکارگیری روشهای نوین، تعامل و محیط یادگیری غنی (53 مفهوم) و مقوله پیامدها شامل مولفههای تغییر ارزشها در آموزش عالی و پویایی اقتصادی جامعه (25 مفهوم) بود؛ بهطوری که بار عاملی همه مولفهها بالاتر از 50/0، میانگین واریانس استخراجشده همه آنها بالاتر از 60/0 و پایایی کرونباخ و ترکیبی همه آنها بالاتر از 70/0 بود. همچنین، الگوی تدریس کارآفرینانه در آموزش عالی ایران برازش مناسبی داشت و در این الگو، مقوله شرایط علّی بر مقوله محوری، مقولههای شرایط زمینهای، شرایط مداخلهگر و محوری بر مقوله راهبردها و مقوله راهبردها بر مقوله پیامدها اثر مستقیم و معنادار داشت (001/0P<).بحث و نتیجهگیری: الگوی طراحیشده در پژوهش حاضر درباره تدریس کارآفرینانه در آموزش عالی ایران میتواند توسط متخصصان و برنامهریزان درسی مورد استفاده قرار گیرد و آنان بر اساس نتایج این مطالعه اقدام به تدریس کارآفرینانه در آموزش عالی کنند.