روانشناسی
فریدون دامنی؛ صغری کربلایی هرفته؛ ولی مهدی نژاد
چکیده
هدف: هدف مطالعه حاضر مقایسه اثربخشی آموزش سرزندگی تحصیلی و معنادرمانی بر جهتگیری انگیزشی در دانشآموزان مقطع دوم بود.
روش شناسی: این مطالعه از نظر هدف کاربردی و از نظر روش اجرا نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون و پسآزمون باگروه کنترل بود. جامعهپژوهش دانشآموزان مقطع دوم متوسطه شهرستان ایرانشهر در سال تحصیلی 99-1398 بودند. از میان ...
بیشتر
هدف: هدف مطالعه حاضر مقایسه اثربخشی آموزش سرزندگی تحصیلی و معنادرمانی بر جهتگیری انگیزشی در دانشآموزان مقطع دوم بود.
روش شناسی: این مطالعه از نظر هدف کاربردی و از نظر روش اجرا نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون و پسآزمون باگروه کنترل بود. جامعهپژوهش دانشآموزان مقطع دوم متوسطه شهرستان ایرانشهر در سال تحصیلی 99-1398 بودند. از میان آنان 60 دانشآموز با روش نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای انتخاب و به صورت تصادفی در سه گروه مساوی قرار گرفتند. گروه آزمایش سرزندگی تحصیلی در 12 جلسه 70 دقیقهای و معنادرمانی 10 جلسه 70 دقیقهای آموزش دیدند و گروه کنترل آموزشی ندید. ابزار پژوهش پرسشنامه جهتگیری انگیزشی (رایان، 1989) بود. دادهها در نرمافزار SPSS-V21 با روش تحلیل کوواریانس تحلیل شدند.
یافته ها: نتایج نشان داد افزایش میزان جهتگیری انگیزشی در گروه آموزش سرزندگی در مقایسه با گروه آموزش معنادرمانی و کنترل از لحاظ آماری معنیدار میباشد درحالیکه آموزش معنا درمانی میزان جهتگیری انگیزشی را در مقایسه با گروه کنترل بهصورت معنیداری افزایش نداده است (05/0<P).
بحث و نتیجه گیری: بر اساس یافته ها، توصیه میگردد که مشاوران و روانشناسان برای افزایش جهتگیری انگیزشی از روشهای آموزش سرزندگی تحصیلی استفاده نمایند.