سید کمال علایی موسوی؛ سید احمد هاشمی؛ مهدی باقری
چکیده
هدف: این پژوهش با هدف شایستگی حرفهای مدیران آموزش متوسطه کشور براساس سند تحول بنیادین آموزش و پرورش میباشد.روششناسی: روش پژوهش برحسب هدف بنیادی - کاربردی، و برحسب نحوه گردآوری دادهها از نوع دادهها آمیخته (کیفی ـ کمی ) از نوع اکتشافی برحسب روش گردآوری دادهها توصیفی از نوع پیمایشی بود. جامعه آماری در بخش کیفی شامل اعضای ...
بیشتر
هدف: این پژوهش با هدف شایستگی حرفهای مدیران آموزش متوسطه کشور براساس سند تحول بنیادین آموزش و پرورش میباشد.روششناسی: روش پژوهش برحسب هدف بنیادی - کاربردی، و برحسب نحوه گردآوری دادهها از نوع دادهها آمیخته (کیفی ـ کمی ) از نوع اکتشافی برحسب روش گردآوری دادهها توصیفی از نوع پیمایشی بود. جامعه آماری در بخش کیفی شامل اعضای هیات علمی و خبرگان و صاحبنظران مدیران آموزشی بود که با استفاده از روش نمونهگیری غیراحتمالی هدفمند و اصل اشباع 15 نفر به عنوان مصاحبهشونده انتخاب شدند و در بخش کمی جامعه آماری شامل مدیران و معاونین آموزش و پرورش تهران که به تعداد 335 نفر به عنوان حجم نمونه انتخاب شدند. ابزار گردآوریدادهها در بخش کیفی مصاحبه نیمهساخته و در بخش کمی، پرسشنامه محققساخته محیط یادگیری برگرفته از مصاحبه و بر پایه مبانی نظری به صورت محقق ساخته بود . جهت تجزیه و تحلیل اطلاعات، از تحلیل عاملی اکتشافی برای شناسایی و تحلیل عاملی تأییدی برای ارائه مدل تحقیق و همچنین تکنیک مدلیابی معادلات ساختاری (SEM) با نرمافزار AMOSاستفاده شد.یافته ها: نتایج پژوهش نشان داد که مؤلفههای حرفهای شایستگی به ترتیب اولویت متغیر شایستگی فردی، شایستگی اخلاقی، شایستگیفنی، شایستگی اداری، شایستگی سازمانی، شایستگی ارتباطی و شایستگی عملکردی بوده که در الگو از اعتبار مناسب برخوردار بود.بحث و نتیجه گیری: در نتیجه میتوان به رفع ابهام عملکردی مدیران آموزش و پرورش همت گذاشت و چشمانداز شفاف و بهینهای را برای تأمین،تربیت و نگهداشت منابع انسانی آموزش و پرورش فراهم آورد.