دو فصلنامه علمی جامعه شناسی آموزش و پرورش
بررسی رابطۀ بین عزت نفس، خودمختاری و انصاف با مسئولیت‌پذیری دانش‌آموزان

غلامعباس توسلی؛ مسعود چلبی؛ داوود ابراهیم پور؛ سکینه خرم دل

دوره 1، شماره 2 ، اسفند 1394، صفحه 1-36

https://doi.org/10.22034/ijes.2016.43653

چکیده
    در آموزش و پرورش دانش‌آموزان علاوه بر خواندن و نوشتن نیازمند یادگیری هنرِ زندگی کردن با یکدیگر و مهارت‌های لازم برای زندگی اجتماعی هستند و این باید در برنامه تحصیلی در نظر گرفته شود . آشنایی با این مهارت و عوامل تأثیر ‌ گذار بر آن می‌تواند اولین قدم برای هر نوع برنامه ‌ ریزی در این زمینه باشد. این مقاله تحقیقی در پی بررسی عوامل ...  بیشتر

بازنمایی کلیشه‌های جنسیّتی در کتاب‌های فارسی دورۀ پنجساله ابتدایی

مصطفی آب روشن؛ صدیقه ارجمندی

دوره 1، شماره 2 ، اسفند 1394، صفحه 7-40

https://doi.org/10.22034/ijes.2016.43668

چکیده
    چکیده         در این مقاله، سعی شده است با تحلیل محتوای کتب درسی، موضوع تبعیض جنسی کشف، انتزاع، و به اشکال گوناگون مفهوم‌سازی شود، تا با حصول شناخت کاملی از این پدیدۀ تحقق‌یافته در متون درسی، مشخص شود که چگونه نظام آموزش و پرورش و نهاد مدرسه در ایران، کلیشه‌های جنسیتی بین دختر و پسر را بازتولید و در ذهنِ دانش‌آموز ...  بیشتر

بررسی نقش سرمایه های فرهنگی و اقتصادی خانواده و نوع مدرسه در عملکرد تحصیلی دانش آموزان دبیرستانی و پیش دانشگاهی منطقه 14 تهران

بی‍ژن زارع؛ فرزانه شفیعی

دوره 1، شماره 2 ، اسفند 1394، صفحه 37-69

https://doi.org/10.22034/ijes.2016.43654

چکیده
    مطالعه و بررسی پدیده­های انسانی ویژگی خاص علوم اجتماعی است و از آنجا که این پدیده­ها دارای ابعاد پیچیده و چندبعدی­اند، علوم اجتماعی جایگاه و اهمیت ویژه­ای در زندگی روزمره می­یابد. از این رو، مقالۀ حاضر درصدد است که زوایای پنهان ناکارآمدی مدرسان و متولیان امر آموزش علوم اجتماعی در ایران را تحلیل کند.   در این پژوهش، چالش­های ...  بیشتر

بررسی نقش شورای معلمان در توسعۀ مهارت‌های حرفه‌ای دبیران

فرانک امیدیان؛ مهدی پسندیده؛ رضا شهریان سگوندی

دوره 1، شماره 2 ، اسفند 1394، صفحه 41-70

https://doi.org/10.22034/ijes.2016.43669

چکیده
    چکیده   این پژوهش، با هدف بررسی رابطۀ میزان مشارکت معلمان در تصمیم‌گیری‌های شورای معلمان با مهارت‌های حرفه‌ای معلمان مقطع متوسطه پسرانه شهرستان اندیمشک انجام پذیرفت. ‌ ‌ پژوهش حاضر از نوع تحقیقات توصیفی _ پیمایشی بوده و فرضیه‌های پژوهش با روش همبستگی بررسی شده است. ‌‌جامعه تحقیق شامل کلیه دبیران عضو شورای معلمان مقطع متوسطه ...  بیشتر

بررسی میزان مشارکت خانواده ها در مدارس استان خراسان رضوی و عوامل موثر بر آن

هما زنجانی زاده؛ هما زنجانی زاده؛ مجید دانایی؛ مهدی سلیمی نژاد

دوره 1، شماره 2 ، اسفند 1394، صفحه 71-101

https://doi.org/10.22034/ijes.2016.43655

چکیده
    این نوشتار با هدف بررسی ابعاد و میزان مشارکت خانواده‌ها در مدارس استان خراسان رضوی در سال ۱۳۸۷ و عوامل مؤثر بر میزان مشارکت خانواده‌ها با روش پیمایش انجام شده است و از نوع توصیفی - تبیینی است. ابزار گرد آوری اطلاعات پرسشنامه محقق ساخته است. جامعه آماری والدین دانش آموزان استان خراسان رضوی است که با روش نمونه گیری طبقه ای ۶۰۲ نفر ...  بیشتر

جامعه‌شناسی پدیدار‌شناسانه درک معنای دوستی (نمونه موردی دانشآموزان پسر دبیرستانی شهر مشهد)

مجید دانایی؛ سیمین فروغ زاده؛ حسین بهروان؛ سیمین فروغ زاده

دوره 1، شماره 2 ، اسفند 1394، صفحه 71-106

https://doi.org/10.22034/ijes.2016.43670

چکیده
    چکیده   در این پژوهش، معنای دوست دختر در بین پسران دبیرستانی شهر مشهد با استفاده از رویکرد معناکاوی و تفسیرگرایی بررسی شده است. داده‌های کیفی این پژوهش با استفاده از مصاحبۀ عمیق، بر اساس نمونه‌گیری هدفمند، با معیار اشباع نظری با ۸ تن از مشارکت‌کنندگانی که تجربه دوستی با جنس مخالف داشتند، به دست آمده است. تجزیه و تحلیل اطلاعات ...  بیشتر

مطالعۀ مقولات سیاست اجتماعی در کتب فارسی مقطع ابتدایی نظام آموزشی ایران

علی اصغر سعیدی؛ فاطمه قران کیش

دوره 1، شماره 2 ، اسفند 1394، صفحه 107-142

https://doi.org/10.22034/ijes.2016.43671

چکیده
    چکیده   هدف پژوهش حاضر دستیابی به میزان طرح مقولات سیاست اجتماعی در کتاب ‌ های درسی، نوع شناختی که این کتب از سیاست اجتماعی به دانش‌آموزان می‌دهند و پاسخ‌دهی به این سؤال است که چه اصول و رهیافتی رسمی از سیاست اجتماعی در این کتاب‌ها وجود دارد. بدین منظور، به تحلیل محتوای کتاب‌های فارسی دوره ابتدایی به لحاظ مقولات سیاست اجتماعی ...  بیشتر

مقایسۀ نحوۀ گذراندن اوقات فراغت دانش آموزان مدارس عادی و استعداد درخشان شهر یزد

مریم کیان؛ مریم کیان

دوره 1، شماره 2 ، اسفند 1394، صفحه 139-174

https://doi.org/10.22034/ijes.2016.43679

چکیده
    دورۀ نوجوانی و دانش‌آموزی دورۀ اوج نیازهای اوقات فراغت است. نوجوانان در مقایسه با سایر افراد فرصت‌های بیشتر و مسئولیت­های کمتری دارند و اوقات فراغت برای آنان زمینه‌ای برای اجتماعی‌شدن و شکل‌گیری هویت تلقی می‌شود. هدف پژوهش حاضر بررسی و مقایسه نحوه گذراندن اوقات ­فراغت دانش­آموزان مدارس عادی و استعداد درخشان شهر یزد ...  بیشتر

ضرورت‌ مشارکت در آموزش و پرورش: کاستی‌ها و راهکارها

نعمت‌الله متین

دوره 1، شماره 2 ، اسفند 1394، صفحه 143-176

https://doi.org/10.22034/ijes.2016.43672

چکیده
    چکیده   این مقاله برگرفته از پژوهشی با عنوان «راه‌های گسترش مشارکت مردم در آموزش و پرورش درسطح کشور» و به روش توصیفی و سندکاوی انجام شده است. در این پژوهش از مصاحبه سازمان‌یافته و روش نمونه‌گیری هدفمند استفاده شده است. مهم‌ترین اهداف این مقاله شناسایی کاستی‌ها و موانع مشارکت در درون و بیرون از آموزش و پرورش و ارائه پیشنهادهایی ...  بیشتر

هویت ملی در کتب درسی جامعه‌شناسی 1 و2

سیدضیاء هاشمی؛ مژده قربان علیزاده

دوره 1، شماره 2 ، اسفند 1394، صفحه 175-207

https://doi.org/10.22034/ijes.2016.43680

چکیده
  چکیده بخش عمدۀ هویت ملی توسط نظام آموزش و پرورش بازتولید می‌شود و کتب جامعه‌شناسی در این روند نقش مهمی ایفا می‌کنند. این پژوهش به نقش کتب جامعه‌شناسی 1و 2 در انتقال هویت ملی پرداخته است. روش تحقیق تحلیل محتوای کمی و کیفی و واحد تحلیل مضمون است. مؤلفه‌های هویت ملی عبارت‌اند‌ از: نمادها، وقایع و رخدادها، ارزش‌ها، میراث فرهنگی، مشاهیر ...  بیشتر

بررسی عوامل مؤثر بر کارآفرینی سازمانی در آموزش و پرورش استان گیلان

زهرا نظریان؛ زهرا نظریان

دوره 1، شماره 2 ، اسفند 1394، صفحه 177-210

https://doi.org/10.22034/ijes.2016.43673

چکیده
    چکیده   یکی از شاخه­های اصلی کارآفرینی، کارآفرینی در سازمان است که بدون شک سهم چشم­گیری در توفیق و تعالی سازمان­ها دارد. از این­رو، پژوهش حاضر به منظور سنجش میزان همبستگی میان ساختار منعطف، جو سازمانی اثربخش و فرهنگ­ پشتیبان و محرک خلاقیت و نوآوری به عنوان ابعاد سازمانی بر قابلیت­ها و انگیزش ­فردی کارکنان صورت پذیرفته ...  بیشتر