نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی. واحد تهران مرکزی. دانشگاه آزاد اسلامی. تهران. ایران
2 استادیار گروه روانشناسی. واحد تهران مرکزی. دانشگاه آزاد اسلامی. تهران. ایران.
3 استادیار گروه روانشناسی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
چکیده
هدف: اختلال اضطراب فراگیر دارای پیامدهای منفی زیادی از جمله کاهش تابآوری است. بنابراین، هدف این پژوهش اثربخشی برنامه آموزشی ابراز وجود بر تابآوری و نشانههای بالینی دانشآموزان دارای علائم اختلال اضطراب فراگیر بود.
روششناسی: این مطالعه از نظر هدف کاربردی و از نظر شیوه اجرا نیمهتجربی با طرح پیشآزمون و پسآزمون همراه با گروه کنترل بود. جامعه پژوهش دانشآموزان پسر 16 تا 18 ساله دوره دوم متوسطه شهر کرج در سال تحصیلی 99-1398 بودند که از میان آنها 50 نفر با روش نمونهگیری تصادفی چندمرحلهای انتخاب و بهصورت تصادفی در دو گروه 25 نفری شامل گروههای آزمایش و کنترل جایگزین شدند. گروه آزمایش 8 جلسه 60 دقیقهای تحت برنامه آموزشی ابراز وجود قرار گرفت و در این مدت گروه کنترل آموزشی ندید. دادهها با مقیاس تابآوری (Connor and Davidson, 2003) و پرسشنامه اختلال اضطراب فراگیر (Spitzer, Kroenke, Williams and Lowe, 2006) گردآوری و با روش تحلیل کوواریانس چندمتغیری در نرمافزار SPSS نسخه 24 تحلیل شدند.
یافتهها: یافتهها نشان داد که گروههای آزمایش و کنترل از نظر متغیرهای تابآوری و نشانههای بالینی اختلال اضطراب فراگیر تفاوت معنیداری داشتند. به عبارت دیگر، برنامه آموزشی ابراز وجود باعث افزایش تابآوری (001/0, P<25/41=F) و کاهش نشانههای بالینی اختلال اضطراب فراگیر (001/0, P<34/28=F) در دانشآموزان شد.
بحث و نتیجهگیری: نتایج نشاندهنده اثربخشی برنامه آموزشی ابراز وجود بر تابآوری و نشانههای بالینی اختلال اضطراب فراگیر بود. بنابراین، مشاوران و درمانگران میتوانند از برنامه آموزشی ابراز وجود در کنار سایر روشها و برنامههای آموزشی جهت افزایش تابآوری و کاهش نشانههای بالینی اختلال اضطراب فراگیر استفاده کنند.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
The Effectiveness of Assertiveness Training Program on the Resilience and Clinical Symptoms of Students with Symptoms of Generalized Anxiety Disorder
نویسندگان [English]
- Masoud Ahmadi 1
- Masoud Ghasemi 2
- Mansoreh Shahriyariahmadi 3
1 PhD student in Educational Psychology. Central Tehran Branch. Islamic Azad university. Tehran. Iran
2 Assistant Professor of Psychology Department. Central Tehran Branch. Islamic Azad university. Tehran. Iran.
3 Assistant Professor of Psychology Department. Central Tehran Branch. Islamic Azad university. Tehran. Iran.
چکیده [English]
Purpose: Generalized anxiety disorder has many negative consequences, including reduced resilience. Therefore, the aim of this research was the effectiveness of assertiveness training program on the resilience and clinical symptoms of students with symptoms of generalized anxiety disorder.
Methodology: This study in terms of purpose was applied and in terms of implementation method was semi-experimental with a pretest and posttest design with a control group. The research population was male students aged 16 to 18 in the second-high school of Karaj city in the 2019-20 academic years, which from them number of 50 people of them were selected by multi-stage random sampling method and randomly replaced in two groups of 25 including experimental and control groups. The experimental group underwent 8 sessions of 60 minutes under the assertiveness training program and during this time the control group did not receive any training. The data were collected with the resilience scale (Connor and Davidson, 2003) and generalized anxiety disorder questionnaire (Spitzer, Kroenke, Williams and Lowe, 2006) and analyzed by multivariate covariance analysis in SPSS version 24 software.
Findings: The findings showed that the experimental and control groups have significantly different in terms of the variables of resilience and clinical symptoms of generalized anxiety disorder. In the other words, the assertiveness training program led to increase resilience (F-41.25, P<0.001) and reduce clinical symptoms of generalized anxiety disorder (F-28.34, P<0.001) in students.
Conclusion: The results indicated the effectiveness of the assertiveness training program on resilience and clinical symptoms of generalized anxiety disorder. Therefore, counselors and therapists can use the assertiveness training program along with other training methods and programs to increase resilience and reduce the clinical symptoms of generalized anxiety disorder.
کلیدواژهها [English]
- Training program
- Assertiveness
- Resilience
- Clinical Symptoms
- Generalized Anxiety Disorder