نوع مقاله : مستخرج از رساله
نویسندگان
1 استاد، جامعه شناسی و برنامه ریزی اجتماعی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران.
2 دانشیار، جامعه شناسی و برنامه ریزی اجتماعی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران.
3 دانشجوی دکتری رشته جامعه شناسی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران.
چکیده
هدف : هدف پژوهش حاضر، بررسی کمی و کیفی شکاف ارزشهای فرهنگی بین مادران و دختران بود.
روش شناسی: این پژوهش از نظر هدف کاربردی و به لحاظ ماهیت دادهها آمیخته بود. جامعه آماری بخش کمی دانشجویان زن دانشگاه فرهنگیان بوشهر بودند که 235 نفر از آنها با استفاده از فرمول کوکران و به روش نمونهگیری تصادفی خوشهای چند مرحلهای انتخاب شدند. جامعه بخش کیفی نیز دانشجویان زن دانشگاه فرهنگیان بوشهر بودند که 25 نفر طبق اصل اشباع نظری با نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند. ابزار پژوهش در بخش کمی پرسشنامه محقق ساخته بود. اعتبار محتوایی پرسشنامه، با اخذ نظرات و پیشنهادات اعضای پانل خبرگان و پایایی ابزار با آلفای کرونباخ برای پرسشنامه سرمایه 8/0، ارزشهای فرهنگی 73/0 و ساخت توزیع قدرت در خانواده 74/0 تأیید شد. ابزار تحقیق در بخش کیفی، مصاحبه نیمه – ساختیافته بود. قابلیت اعتماد از طریق روش مثلثبندی محققان و کنترل توسط مشارکتکنندگان و قابلیت اتکاء با روش توافق درون موضوعی دو کدگذار 5/75 درصد تأیید شد. در بخش کمی، دادهها با رگرسیون چندگانه و آزمون یو – من ویتنی با نرم افزار SPSS 26 و در بخش کیفی، با تحلیل مضمون در نرم افزار MAXQDA 2020 تحلیل شدند.
یافته ها: در بخش کمی، نتایج نشان داد که اختلاف بین مادران و دختران به لحاظ ارزشهای فرهنگی معنادار بود. متغیرهای تفاوت سرمایه و ساخت توزیع قدرت مهمترین پیشبینیکنندههای معنیدار شکاف ارزشهای فرهنگی بین مادران و دختران بودند. در بخش کیفی، در توصیف مشارکتکنندگان از شکاف ارزشهای فرهنگی بین مادران و دختران، 225 مضمون پایه، 8 مضمون سازماندهنده و یک مضمون فراگیر شکل گرفت. در بررسی دیدگاه مشارکتکنندگان، پیرامون چگونگی نقش تفاوت سرمایه بر شکاف ارزشهای فرهنگی، 385 مضمون پایه، 11 مضمون سازماندهنده و 4 مضمون فراگیر و چگونگی نقش ساختار توزیع قدرت بر شکاف ارزشهای فرهنگی، 102 مضمون پایه، 5 مضمون سازماندهنده و یک مضمون فراگیر بوجود آمد.
بحث و نتیجه گیری: بین مادران و دختران به لحاظ ارزشهای فرهنگی تفاوت معنیداری وجود داشت. متغیرهای تفاوت سرمایه و ساخت توزیع قدرت بر شکاف ارزشهای فرهنگی نقش معنیداری داشتند که مشارکتکنندگان با توضیح چگونگی این نقش، بر آن صحه گذاشتند.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
A Sequential Explanatory study of the Cultural Values Gap between Mothers and Girls
نویسندگان [English]
- Habib Ahmadi 1
- Mohammad Taghi Iman 1
- Mansour tabiee 2
- Mohammad zangeneh 3
1 Professor, Sociology and Social Planning, Shiraz University, Shiraz, Iran.
2 Associate Professor, Sociology and Social Planning, Shiraz University, Shiraz, Iran
3 PhD student in sociology, Shiraz University, Shiraz, Iran.
چکیده [English]
Purpose: The purpose of the present study was to quantitatively and qualitatively investigate the gap in cultural values between mothers and daughters.
Methodology: This research was applied in terms of purpose and mixed in terms of the nature of the data. The statistical population was a quantitative part of the female students of Farhangian University of Bushehr, 235 of whom were selected using Cochran's formula and multi-stage cluster random sampling method. The population of the qualitative part was the female students of Farhangian University of Bushehr, 25 of whom were selected according to the principle of theoretical saturation by purposive sampling. The research tool in the quantitative part was a researcher-made questionnaire. The content validity of the questionnaire was confirmed by obtaining the opinions and suggestions of the expert panel members, and the reliability of the instrument was confirmed with Cronbach's alpha of 0.8 for the capital questionnaire, 0.73 for cultural values, and 0.74 for the construction of power distribution in the family. The research tool in the qualitative part was a semi-structured interview. Reliability was confirmed through the triangulation method of researchers and control by the participants, and the reliability was confirmed by the within-subject agreement method of two coders of 75.5%. In the quantitative part, the data were analyzed with multiple regression and the U-Man-Whitney test with SPSS 26 software, and in the qualitative part, with thematic analysis in the MAXQDA 2020 software.
Findings: In the quantitative part, the results showed that the difference between mothers and daughters was significant in terms of cultural values. The variables of capital difference and the structure of power distribution are the most significant predictors. There was a gap in cultural values between mothers and daughters. In the qualitative part, 225 basic themes, 8 organizing themes and one overarching theme were formed in the participants' description of the gap in cultural values between mothers and daughters. In examining the views of the participants, about the role of capital difference on the gap in cultural values, 385 basic themes, 11 organizing-themes and 4 overarching themes and the role of the structure of power distribution on the gap in cultural values, 102 basic themes, 5 An organizing theme and an inclusive theme emerged.
Conclusion: There was a significant difference between mothers and daughters in terms of cultural values. The variables of capital difference and the construction of power distribution had a significant role on the gap of cultural values, which the participants confirmed by explaining the nature of this role.
کلیدواژهها [English]
- Cultural Values Gap
- Generation Gap
- Value Difference
- Generational Difference