نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 استاد،گروه پژوهش هنر،دانشکده هنر،دانشگاه آزاد اسلامی،واحد تهران مرکز،تهران،ایران
2 دانشجوی دکترای پژوهش هنر .واحد تهران مرکزتهران مرکز، دانشگاه آزاد اسلامی تهران،ایران
3 گروه طراحی پارچه و لباس،واحد یزد،دانشگاه آزاد اسلامی،یزد،ایران
چکیده
هدف: با توجه به اهمیت فرآیند یاددهی و یادگیری و نقش زیباییشناسی هنری در آن، پژوهش حاضر با هدف تعیین تاثیر ساحت زیباییشناسی هنری مبتنی بر نمایش خلاق بر فرآیند یاددهی و یادگیری انجام شد.
روششناسی: مطالعه حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر شیوه اجرا مداخلهای با طرح پیشآزمون و پسآزمون بود. جامعه پژوهش معلمان دوره اول ابتدایی منطقه 2 شهر تهران در سال تحصیلی 1401-1400 بودند. تعداد 20 نفر از معلمان با روش نمونهگیری دردسترس انتخاب شدند و بهمدت 10 جلسه 70 دقیقهای با روش زیباییشناسی هنری مبتنی بر نمایش خلاق آموزش دیدند. ابزار پژوهش پرسشنامه محققساخته فرآیند یاددهی و یادگیری با 10 آیتم بود که روایی صوری آن با نظر خبرگان تایید و پایایی مولفههای یاددهی و یادگیری با روش بازآزمایی بالاتر از 80/0 بهدست آمد. دادهها با روش آزمون تی وابسته در نرمافزار SPSS نسخه 19 تحلیل شدند.
یافتهها: در این پژوهش، 2 نفر از معلمان به دلایل مشکلات شخصی از پژوهش انصراف دادند و تحلیلها برای 18 نفر انجام شد. یافتهها نشان داد که آموزش زیباییشناسی هنری مبتنی بر نمایش خلاق باعث افزایش هر شش مولفه فرآیند یاددهی و یادگیری شامل مهارتمحوری و مهارتآموزی، یادگیری مادامالعمر، کاربردیسازی آموزش، فعالسازی همزمان چند حس، انجام فعالیت جمعی و نشاط و پویایی کلاس شد (001/0>P).
بحث و نتیجهگیری: نتایج نشاندهنده تاثیر ساحت زیباییشناسی هنری مبتنی بر نمایش خلاق بر فرآیند یاددهی و یادگیری بود. بنابراین، برای بهبود فرآیند یاددهی و یادگیری میتوان از روش ساحت زیباییشناسی هنری مبتنی بر نمایش خلاق در کنار سایر روشهای آموزشی استفاده کرد.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
The Effect of the Field of Artistic Aesthetics based on Creative Drama on the Teaching and Learning Process
نویسندگان [English]
- Mohammadreza Sharifzade 1
- Somayeh Valizadeh 2
- Abolfazl Davoodi roknabadi 3
1 Professor, Department of Art Research, College of Art, Islamic Azad University, Tehran Branch, Tehran, Iran
2 Ph.D. student of art research, Tehran Branch, Tehran Center, Islamic Azad University of Tehran, Iran
3 Design & clothing departement, yazd branch, islamic azad university, yazd, iran
چکیده [English]
Purpose: Considering the importance of the teaching and learning process and the role of artistic aesthetics in it, the present research was conducted with the aim of determine the effect of the field of artistic aesthetics based on creative drama on the teaching and learning process.
Methodology: The present study in terms of purpose was practical and in terms of implementation method was interventional with a pretest and posttest design. The research population was the teachers of the first period of primary of district 2 of Tehran city in the 2021-22 academic years. A number of 20 teachers were selected by available sampling method and were trained by artistic aesthetics based on creative drama for 10 sessions of 70 minutes. The research tool was a researcher-made questionnaire of the teaching and learning process with 10 items, which its face validity was confirmed by opinion of experts and the reliability of the teaching and learning components by retest method was obtained above 0.80. The data were analyzed by the dependent t-test method in SPSS version 19 software.
Findings: In this study, 2 teachers due to personal problems withdrew from the study, and analyzes were performed for 18 teachers. The findings showed that the training of artistic aesthetic based on creative drama increased all six components of teaching and learning process including skill-oriented and skill-learning, lifelong learning, application of education, simultaneous activation of multiple senses, doing collective activity, and class vitality and dynamism (P<0.001).
Conclusion: The results showed the effect of the field of artistic aesthetics based on creative drama on the teaching and learning process. Therefore, to improve the teaching and learning process can be used the method of field of artistic aesthetics based on creative drama along with other educational methods.
کلیدواژهها [English]
- Artistic Aesthetics
- Creative Drama
- Teaching and Learning Process