نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 دانشجوی دکتری برنامه ریزی درسی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
2 دانشیار، گروه مطالعات برنامه درسی، دانشگاه علامه طباطبایی تهران، ایران
3 دانشیار، گروه تربیت و مشاوره، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
4 استادیار گروه علوم تربیتی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
چکیده
هدف: برنامهدرسی فوقبرنامه میتواند نقش موثری در بهبود برنامهدرسی داشته باشد. در نتیجه، هدف این مطالعه سنتزپژوهی مولفههای برنامهدرسی فوقبرنامه بود.
روششناسی: این مطالعه از نظر هدف، بنیادی و از نظر شیوه اجرا، کیفی از نوع سنتزپژوهی بود. جامعه پژوهش مقالههای مرتبط با برنامهدرسی فوقبرنامه سالهای 1379 الی 1399 به تعداد 200 مورد بودند که تعداد 113 مورد آنها پس از بررسی اولیه با روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند. ابزار پژوهش یادداشتبرداری از مقالههای مرتبط با برنامهدرسی فوقبرنامه بود. دادههای حاصل از یادداشتبرداری با روش تحلیل محتوا تحلیل شدند.
یافتهها: یافتهها نشان داد که برای برنامهدرسی فوقبرنامه 53 مولفه شناسایی شد که مهمترین آنها شامل: 1. اثربخشی فعالیتهای فوقبرنامه، 2. تاثیر فعالیتهای فوقبرنامه بر رشد اجتماعی و تمامی ابعاد مهارتهای اجتماعی، 3. اجرای اصول و ویژگیهای فعالیتهای فوقبرنامه، 4. علل عدم مشارکت در فعالیتهای فوقبرنامه، 5. تاثیر فعالیتهای فوقبرنامه بر پیشرفت تحصیلی، 6. تاثیر عوامل فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و غیره بر فعالیتهای فوقبرنامه، 7. نقش مطالعه، ورزش، سخنرانی علمی و کارگاههای آموزشی بر فعالیتهای فوقبرنامه، 8. برنامهها، تشکیلات، نیروی انسانی، بودجه و امکانات فوقبرنامه، 9. هماهنگی فعالیتها بر اساس تمایل، نیازها، علائق و استعدادها، 10. تأمین سلامتی، بالابردن سطح سلامتی و ارتقای سلامت افراد و 11. شناسایی آثار و ارزشهای فعالیتهای فوقبرنامه در راستای تحول در برنامه رسمی بودند.
بحث و نتیجهگیری: نتایج این مطالعه برخی از مهمترین مولفههای برنامهدرسی فوقبرنامه را مشخص ساخت که متخصصان و برنامهریزان بر اساس آنها میتوانند گام موثری در جهت بهبود طراحی و اجرای برنامهدرسی فوقبرنامه بردارند.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Synthesis of the Extracurricular Curriculum Components
نویسندگان [English]
- seyedeh batoul hoseini 1
- Alireza Sadeghi 2
- Ali Akbar Khosravi Babadi 3
- Mehdi Davaei 4
1 PHD student of Curriculum Planning, Central Tehran Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran.
2 Associate Professor, Department of Curriculum Studies, Allameh Tabatabaei University, Tehran, Iran
3 Associate Professor, Education and Counseling Department, Faculty of Educational Sciences and Psychology, Central Tehran Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran.
4 Assistant Professor, Department of Educational Sciences, Central Tehran Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran.
چکیده [English]
Purpose: The extracurricular curriculum can play an effective role in improving the curriculum. As a result, the aim of this study was to synthesis of the extracurricular curriculum components.
Methodology: This study in terms of purpose was fundamental and in terms of the implementation method was qualitative from type of synthesis. The research population was 200 articles related to the extracurricular curriculum of 2000-2020, which 113 case of them were selected after the initial review with the purposeful sampling method. The research tool was note-taking of articles related to extracurricular curriculum. The data obtained from note-taking were analyzed by content analysis method.
Findings: The findings showed that were identified 53 components for the extracurri
کلیدواژهها [English]
- Synthesis
- Curriculum
- Extracurricular
- Participation
- Social Skills