نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 گروه مدیریت ورزشی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
2 گروه مدیریت ورزشی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
چکیده
هدف: سبکهای رهبری نقش مهمی در کارآیی، عملکرد و اثربخشی سازمان دارند. بنابراین، هدف این پژوهش تعیین سبک رهبری مدیران ورزشی در نظام آموزشوپرورش مبتنی بر عوامل اقتضایی دبیران تربیتبدنی بود.
روششناسی: مطالعه حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر شیوه اجرا همبستگی بود. جامعه پژوهش دبیران تربیتبدنی کشور در سال تحصیلی 98-1397 بودند. حجم نمونه بر اساس جدول کرجسی و مورگان 384 نفر برآورد که این تعداد با روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش پرسشنامه سبک رهبری (Likert, 1961)، پرسشنامه محققساخته عوامل اقتضایی دبیران تربیتبدنی (با دو بعد عوامل اقتضایی درونسازمانی و عوامل اقتضایی فردی)، پرسشنامه ویژگیهای شخصیتی (Costa and McCrae, 1992) بهعنوان عوامل اقتضایی شخصیتی و پرسشنامه متغیرهای فرهنگی (Hofstede, 1994) بهعنوان عوامل اقتضایی فرهنگی- اجتماعی بودند. دادهها با روشهای ضرایب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه با مدل همزمان در نرمافزار SPSS تحلیل شدند.
یافتهها: یافتهها نشان داد که فقط عوامل اقتضایی اجتناب از عدم اطمینان و مردسالاری توانایی پیشبینی سبک رهبری مستبدانه، فقط عوامل اقتضایی برونگرایی، سازگاری، اجتناب از عدم اطمینان و فاصله قدرت توانایی پیشبینی سبک رهبری خیرخواهانه، فقط عوامل اقتضایی روانرنجوری، سازگاری، اجتناب از عدم اطمینان و مردسالاری توانایی پیشبینی سبک رهبری مشورتی و فقط عوامل اقتضایی سازگاری، تمایل/ انگیزه کار، قابلیت/ توانایی و تیم کاری توانایی پیشبینی سبک رهبری مشارکتی را داشتند (05/0>P) و سایر عوامل اقتضایی نقش معناداری در پیشبینی هیچیک از سبکهای رهبری نداشتند (05/0P>).
نتیجهگیری: نتایج این مطالعه حاکی از نقش موثر برخی عوامل اقتضایی در پیشبینی سبکهای رهبری مستبدانه، خیرخواهانه، مشورتی و مشارکتی بود که متخصصان میتوانند از طریق تعدیل این عوامل باعث تغییر در سبکهای رهبری شوند.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Determining the Leadership Style of Sports Managers in the Education System based on the Contingent Factors of Physical Education Teachers
نویسندگان [English]
- Manochehr Hoshiar 1
- Seyed Hamid Sajjadi Hazaveh 2
- Zahra Haji anzehaei 2
1 Sports Management Department, Central Tehran Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran.
2 Sports Management Department, Central Tehran Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran
چکیده [English]
Purpose: Leadership styles play an important role in the efficiency, performance and effectiveness of the organization. Therefore, the purpose of this research was determining the leadership style of sports managers in the education system based on the contingent factors of physical education teachers.
Methodology: The present study in terms of purpose was applied and in terms of implementation method was correlation. The research population was the physical education teachers of the country in the 2018-19 academic years. The sample size based on the Krejcie and Morgan table was estimated to be 384 people, who this number were selected by multi-stage cluster sampling method. The research tools were leadership style questionnaire (Likert, 1961), researcher-made questionnaire of physical education teachers' contingency factors (with two dimensions of intra-organizational contingency factors and individual contingency factors), personality characteristics questionnaire (Costa and McCrae, 1992) as personality contingency factors and cultural variables questionnaire (Hofstede, 1994) as cultural-social contingency factors. Data were analyzed by Pearson correlation coefficient multiple regression methods with enter model in SPSS software.
Findings: The findings showed that only the contingent factors of avoiding uncertainty and patriarchy had the ability to predict the authoritative leadership style, only the contingent factors of extroversion, agreeableness, avoiding uncertainty and power distance had the ability to predict the benevolent leadership style, only the contingent factors of neuroticism, agreeableness, avoiding uncertainty and patriarchy had the ability to predict the consultative leadership style and only the contingent factors of agreeableness, willingness/motivation of work, capability/ability and work team had the ability to predict the participative leadership style (P<0.05) and other contingent factors did not have a significant role in predicting any of the leadership styles (P>0.05).
Conclusion: The results of this study indicated the effective role of some contingent factors in predicting authoritative, benevolent, consultative and participative leadership styles, and experts can change leadership styles by adjusting these factors.
کلیدواژهها [English]
- Keywords: Leadership style
- sports managers
- education system
- contingent factors
- physical education teachers