نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 دانشجوی دکتری، گروه مدیریت منابع انسانی، دانشگاه اصفهان، اصفهان ایران.
2 استادیار، گروه مدیریت منابع انسانی ، دانشگاه اصفهان ، اصفهان، ایران.
چکیده
هدف: پژوهش حاضر با هدف شناسایی و استخراج ابعاد کلیدی و مولفههای شایستگی موردنیاز مدیران بازار سرمایه، تجزیهوتحلیل سیستمهای توسعه شایستگیهای این مدیران و نهایتاً ارائه مدل مفهومی شاخصهای مدیران بازار سرمایه بود.
روش: این تحقیق به صورت آمیخته در دو بعد کیفی و کمی انجام شد که در بعد کیفی جامعه آماری نخبگان و متخصصان مرتبط با رشته مدیریت در بازار بورس اوراق بهادار تهران بودند که از سوابق اجرایی در سطوح تصمیم گیری برخوردار بودند این گروه برای انجام بخش کیفی پژوهش انتخاب و در فرایند مصاحبه شرکت کردند و از روش نمونهگیری هدفمند استفاده شد و تعداد 26 نفر به عنوان مصاحبه شونده انتخاب شد و برای تحلیل دادههای کیفی پژوهش از طریق تحلیل محتوا استفاده شد و در بعد کمی جامعه آماری شامل کلیه مدیران فعال در بورس اوراق بهادار تهران که حجم نمونه از طریق فرمول کوکران 225 نفر مدیر بدست آمد و از طریق پزسشنامه دادهها جمعآوری گردید سپس با نرمافزار SPSS و SLS سوالات پژوهش تجزیه و تحلیل گردید.
یافته ها: بر این اساس پس از مطالعه ادبیات و تجزیه و تحلیل آماری مدل شایستگی مدیران بازار سرمایه شامل سه بعد و 26 مولفه بوده که بعد دانش و مهارت عمومی شامل مولفههای تفکر استراتژیک، مدیریت منابع انسانی، مدیریت پروژه، مدیریت تعارض، مدیریت دانش، تفویض اختیار، تصمیمگیری، یادگیری و توسعه فردی، نتیجهگرایی و مدیریت تغییر و تحول است، بعد دانش و مهارت تخصص شامل مولفههای مدیریت سیستمها و فرایندهای مالی، مدیریت برنامههای مالی استراتژیک، برنامهریزی مالی و بودجه بندی، ارزیابی سرمایهگذاری، تجزیه و تحلیل هزینه ـ منفعت، مدیریت هزینه و درآمد، ممیزی و حسابرسی و تضمین پاسخگویی مالی بوده و بعد فردی و شخصیتی شامل مولفههای مدیریت بر خود، اعتماد به نفس، برون گرایی، تفکر خلاق، اعتمادسازی، انعطافپذیری و سازگاری، تفکر سیستمی، اخلاق و تعهد میباشد.
نتیجه گیری: با توجه به اهمیت بازار سرمایه و همچنین شایستگیهای مدیران برای موفقیت، مدل مذکور برای تصمیمگیرندگان و مشاوران بهمنظور انتخاب مدیران در بازار سرمایه کاربرد دارد.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Designing a Model of Capital Market Competency Indicators
نویسندگان [English]
- Mohammad Amin Amini Harandi 1
- Mehdi Rashidi 2
1 PhD student, Department of Human Resource Management, Isfahan University, Isfahan, Iran.
2 Assistant Professor, Department of Human Resource Management, Isfahan University, Isfahan, Iran.
چکیده [English]
Purpose: The aim of this study was to identify and extract the key dimensions and components of competency needed by capital market managers, analysis and analysis of competency development systems of these managers and finally provide a conceptual model of capital market managers indicators.
Methodology: This study was conducted in two qualitative and quantitative dimensions. In the qualitative dimension, the statistical population of elites and specialists related to management were in the stock market of Tehran Stock Exchange who had executive records in decision-making levels. Qualitative research was selected and participated in the interview process. Targeted sampling method was used and 26 people were selected as interviewees. To analyze qualitative data, the research was used through content analysis and in a quantitative dimension, statistical population including all Active managers in the Tehran Stock Exchange, the sample size of which was obtained through the Cochran's formula of 225 managers and collected through a data encyclopedia, were then analyzed by SPSS and SLS software.
Findings: According to the literature and statistical analysis, the competency model of capital market managers includes three dimensions and 26 components, which include general knowledge and skills, including components of strategic thinking, human resource management, project management, conflict management, Knowledge management is the delegation of authority, decision-making, personal learning and development, consequentialism and change management, then knowledge and expertise skills include components of systems management and financial processes, strategic financial program management, program Financial and budgeting, investment evaluation, cost-benefit analysis, cost and revenue management, audit and financial assurance, and individual and personality dimensions including self-management components, self-confidence, external Capitalism is creative thinking, building trust, flexibility and adaptability, systemic thinking, ethics and commitment.
Conclusion: Therefore, considering the importance of the capital market as well as the competencies of managers for success, the mentioned model is used for decision makers and consultants in order to select managers in the capital market.
کلیدواژهها [English]
- competencies
- Competency Models
- Capital Market Managers