نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 کارشناسی ارشد، گروه علوم اجتماعی، دانشگاه تهران، تهران، ایران.
2 دانشجوی دکتری، گروه مدیریت برنامهریزی فرهنگی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
3 دبیر، گروه تربیت بدنی، آموزش و پرورش، زرین آباد، ایران.
چکیده
هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر سرمایه روانشناختی بر مشارکت ورزشی دانشآموزان انجام گرفت.
روش: روش پژوهش حاضر توصیفی از نوع همبستگی و از نظر نوع، کاربردی بود. جامعه آماری شامل دانشآموزان متوسطه دوره دوم شهرستان دهلران در سال تحصیلی 98-1397بودند که بر اساس جدول مورگان 360 نفر به عنوان حجم نمونه و به روش نمونهگیری تصادفی انتخاب شدند. ابزار مورد استفاده پرسشنامههای سرمایه روانشناختی لوتانز (2007) و پرسشنامه انگیزه مشارکت ورزشی گیل(1983) بودند که اعتبار آن با روش صوری و پایایی آن نیز بر اساس آلفای کرونباخ 86/0 حاصل شد. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از معادلات ساختاری و با نرم افزار Amos انجام شد.
یافتهها: تجزیه و تحلیل دادهها نشان داد میانگین سرمایه روانشناختی 88/3 و مشارکت ورزشی 09/3 میباشد که در حد متوسط قرار دارند. نتایج همبستگی حاکی از رابطه مثبت و معنادار همه ابعاد دو متغیر با هم بود. همچنین نتایج معادلات ساختاری با نرم افزار Amos حاکی از این بود که سرمایه روانشناختی میتواند به میزان 64/0= R2 و 01/0≥P < /span> مشارکت ورزشی را پیش بینی نماید. با توجه به اینکه ضریب استاندارد رابطه برابر با 64/0 و معنادار است بنابراین متغیر سرمایه روانشناختی بر مشارکت ورزشی تاثیر مثبت داشت.
نتیجهگیری: پیامدهای سلامت ورزش محور و مشغولیت فیزیکی دانشآموزان در عصری که فضای مجازی بر تمام حوزههای زندگی سایه افکنده است نقش بسزایی ایفا می کند.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
The Relationship between Psychological Capital and sports Participation in High School Students
نویسندگان [English]
- Hassan Momeni 1
- Samaheh Laleyi 2
- Sajad Momeni 3
1 M.A, Department of Social Sciences, University of Tehran, Tehran, Iran.
2 PhD student, Department of Cultural Planning Management, Science and Research Unit, Islamic Azad University, Tehran, Iran.
3 Secretary, Department of Physical Education, Education, Zarin Abad, Iran.
چکیده [English]
Purpose: The present study aimed to investigate the effect of psychological capital on student sports participation.
Methodology: The present research method was a descriptive correlation and applied in terms of type. The statistical population included secondary school students of the second period of Dehloran city, which according to Morgan table, 360 people were selected as the sample size by random sampling method. The instruments used were the Luthans Psychological Capital Questionnaire (2007) and the Gil Sports Participation Motivation Questionnaire (1983), the validity of which was obtained by the formal method and its reliability based on Cronbach's alpha of 0.86.
Results: Data analysis showed that the average psychological capital is 3.88 and the sports participation is 3.9, which is in the average. The correlation results showed a positive and significant relationship between all dimensions of the two variables. Also, the results of structural equations with Amos software indicated that psychological capital could predict sports participation at the level of R2 = 0.64 and P <0.01. Given that the standard coefficient of the relationship is equal to 0.64 and significant, so the variable of psychological capital has a positive effect on sports participation, and therefore the research hypothesis is confirmed.
Conclusion: According to the research findings, it can be concluded that in schools, the skills of strengthening the psychological capital of students should be worked on.
کلیدواژهها [English]
- Psychological capital
- Participation
- Sports
- students