نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی، واحد خرم آباد، دانشگاه آزاد اسلامی، خرم آباد، ایران
2 استادیار گروه مدیریت آموزشی، واحد خرم آباد، دانشگاه آزاد اسلامی، خرم آباد، ایران
چکیده
هدف: پژوهش حاضر با هدف ارائه مدل فرهنگ سازمانی در دانشگاه علوم پزشکی لرستان انجام شد.
روش شناسی: نوع روش پژوهش حاضر، آمیخته اکتشافی(کیفی- کمّی) و از نظر هدف پژوهشی کاربردی بود. در بخش کیفی با استفاده از پانل دلفی، تعداد 15 خبره(حوزه علوم پزشکی استان لرستان در سال 1399) در سه دور در تکمیل پرسشنامهها تا تعیین مؤلفهها و شاخصهای فرهنگ سازمانی مشارکت داشتند. در بخش کمّی نیز جامعه آماری شامل مدیران و کارکنان دانشگاه علوم پزشکی استان لرستان(8023) در سال 1399 بودند که بر اساس فرمول کوکران تعداد 367 نفر به عنوان حجم نمونه و با روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شدند. ابزار پژوهش پرسشنامهای بود که توسط خبرگان در پانل دلفی به دست آمد. برای پایایی ابزار نیز از آزمون آلفای کرونباخ استفاده شد که مقدار 82/0 به دست آمد. برای تحلیل دادهها از آمارههای توصیفی(میانگین، فراوانی و درصد) با نرم افزار SPSS24 و استنباطی مدلیابی معادلات ساختاری از نرمافزارSmart pls V3.2.8 استفاده شد.
یافتهها: یافتههای حاصل از روش دلفی نشان داد فرهنگ سازمانی دارای 8 مؤلفه و 54 شاخص بود و ضریب توافق کندال نیز 69/0 حاصل شد. نتایج کمّی پژوهش نیز نشان داد بارهای عاملی مؤلفههای فرهنگ سازمانی به ترتیب برای نتیجه محوری برابر با 82/0، تیمگرایی برابر با 61/0، حاکمیت و رهبری برابر با 58/0، الگوی ارتباطی مطلوب برابر با 53/0، تأکید بر جزئیات برابر با 49/0، مسئولیت مشترک و ایده پردازی برابر با 41/0 و برای وفق پذیری برابر با 38/0 حاصل شد.
بحث و نتیجهگیری: میتوان نتیجه گرفت فرهنگ سازمانی دارای مؤلفههای متعددی است که بر این اساس برنامهریزان و مدیران دانشگاهها میتوانند با اهمیت دادن به هر یک از این مؤلفهها در جهت ارتقای فرهنگ سازمانی در دانشگاههای علوم پزشگی گامهای مؤثری بر دارند.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Presenting a Model of Organizational Culture in Lorestan University of Medical Sciences
نویسندگان [English]
- Samira Ashkbous 1
- Mehri Darayi 2
- Ebrahim Pourhosseini 2
1 PhD Student in Educational Management, Khorramabad Branch, Islamic Azad University, Khorramabad, Iran
2 Assistant Professor, Department of Educational Management, Khorramabad Branch, Islamic Azad University, Khorramabad, Iran
چکیده [English]
purpose: this study aimed to design and validate the organizational culture model in Lorestan university of medical sciences.
Methodology: the exploratory mixed (qualitative-quantitative) method was used in this applied study. In the qualitative part, the Delphi panel technique was used, where 15 experts participated in three rounds in completing the questionnaire and determining the components and indicators of organizational culture. In the quantitative part, the statistical population consisted of managers and a variety of employees of Lorestan University of Medical Sciences (8023 people) in 2020, among whom 367 people were selected as the sample size by simple random sampling and based on Cochran's formula. The research tool was a questionnaire obtained by the experts in the Delphi panel, the reliability of which was obtained 0.82 using the Cronbach's alpha test. The data were analyzed through descriptive statistics (mean, frequency and percentage) in Spss24 software and inferential statistics of structural equations in Smart plsV3.2.8.
Findings: The findings of the Delphi technique showed that organizational culture had 8 components and 54 indicators. The results of structural equations also showed that the factor loads of organizational culture components were as follows Respectively: result orientation (0.81), teamwork orientation (0.61), governance and leadership (0.58), optimal communication pattern (0.47), emphasis on details (0.49), idea generation and joint responsibility (0.41) and adaptability (0.38).
Conclusion: It can be concluded that organizational culture has several components according to which planners and university administrators can take effective steps to promote organizational culture in medical universities by giving importance to each of these components.
کلیدواژهها [English]
- Culture
- Organizational culture
- University of Medical Sciences
- Human Resources