نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی، دبیر آموزش و پرورش
2 دانشیار، گروه روانشناسی تربیتی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.
3 دانشیار، گروه روانشناسی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.
چکیده
هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه خودشیفتگی سالم و بیمارگونه با خودکارآمدی تحصیلی دانشآموزان و نقش تعدیلکننده جنسیت در این رابطه انجام شد.
روش شناسی: پژوهش حاضر توصیفی و از نوع همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانشآموزان مقطع متوسطه اول شهرستان میاندوآب در سال تحصیلی 98- 1397 بودند. از بین آنها تعداد 369 دانشآموز با روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای وارد پژوهش شدند. دادههای پژوهش با استفاده از پرسشنامه خودکارآمدی تحصیلی جینکز و مورگان (1999) پرسشنامه خودشیفتگی نهان بیمارگونه (2013) و پرسشنامه خودشیفتگی آشکار سالم (2013) گردآوری شدند. دادهها با استفاده از روش روش معادلات ساختاری با تکنیک تحلیل گروههای چندگانه تجزیه و تحلیل شدند.
یافته ها: نتایج پژوهش نشان داد که خودکارآمدی تحصیلی با خودشیفتگی سالم رابطه مثبت و معنادار و با خودشیفتگی بیمارگونه رابطه منفی و معنادار دارد. متغیر جنسیت در رابطه بین خودشیفتگی سالم با خودکارآمدی تحصیلی اثر تعدیلکننده نداشت و در ارتباط خودشیفتگی بیمارگونه با خودکارآمدی تحصیلی در پسران، نه دختران، نقش تعدیلکننده داشت.
بحث و نتیجهگیری: بر اساس یافته های پژوهش انواع خودشیفتگی اثرات متفاوتی بر خودکارآمدی تحصیلی دانشآموزان دارد که میزان این اثر در دانشآموزان دختر و پسر با هم متفاوت است. با توجه به پیچیدگی حوزه خودشیفتگی لازم است مشاوران، روانشناسان و معلمان اطلاعات بیشتری در این زمینه کسب کنند.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
The Moderating Role of Gender in the Connection between Adaptive Narcissism and Maladaptive Narcissism with Academic Self-Efficacy
نویسندگان [English]
- Sabah Abdi 1
- Akbar Rezaei 2
- Ali Mohammadzadeh 3
1 M.A of Educational Psychology, Education teacher of Miandoab city
2 Associate Professor, Department of Educational Psychology , Payam Noor University, Tehran, Iran.
3 Associate Professor, Department of Psychology , Payam Noor University, Tehran, Iran.
چکیده [English]
Purpose: The purpose of this study was to investigate the relationship between adaptive versus maladaptive narcissism with academic self-efficacy of first-grade high school students in Miandoab city and also to study the moderating effect of gender.
Methodology: The present study is a descriptive and correlational one, in which 369 individuals were selected using two-stage cluster sampling. The data were collected using three standard questionnaires including; Jink and Morgan Academic Self-Efficacy Inventory (1999), maladaptive covert narcissism scales (2013) and adaptive overt narcissism scale (2013). Data were analyzed using the structural equation method using the multi-group analysis technique.
Findings: Research results showed that there was a positive and significant relationship between adaptive narcissism and academic self-efficacy, but there was a negative and significant relationship between maladaptive narcissism and academic self-efficacy. The gender variable did not have a moderating effect on the relationship between adaptive narcissism and academic self-efficacy and had a moderating role on the relationship between maladaptive narcissism and academic self-efficacy in boys, not girls.
Conclusion: The final result of the study showed that different types of narcissism have different effects on students’ academic self-efficacy, that amount of this effect is different in between boys and girls students. According to the complexity of the narcissism field; it’s necessary for counselors, psychologists and teachers to obtain more information in this field.
کلیدواژهها [English]
- Adaptive Narcissism
- Maladaptive Narcissism
- Academic Self-Efficacy
- Gender