نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 دانشجوی دکتری روانشناسی عمومی، واحد علوم تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
2 استاد، گروه روانشناسی، دانشگاه عالمه طباطبایی، تهران، ایران
3 دانشیار گروه روانشناسی تربیتی، واحد رودهن، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
4 استاد، گروه روانشناسی تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران
چکیده
هدف: پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی آموزش صلح بر سرمایههای روانشناختی دانش آموزان پسر دوره متوسطه اول انجام شد.
روش شناسی: پژوهش حاضر به روش نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون-پس آزمون با پیگیری دو ماهه و در نظر گرفتن دو گروه آزمایش و کنترل انجام شد. جامعه آماری پژوهش را دانش آموزان پسر دوره اول متوسطه منطقه 3 شهر تهران در سال تحصیلی 99-1398، تشکیل دادند. 30 نفر نمونه با روش نمونه گیری خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده ها، پرسشنامه سرمایههای روانشناختی لوتانز(PCQ) بود. گروه آزمایش طی 8 جلسه 120 دقیقه ای در 4 هفته مداوم، تحت آموزش صلح قرار گرفته و گروه کنترل، نیز هیچ گونه آموزشی در این زمینه دریافت نکرد. برای تجزیه و تحلیل داده ها از روش تحلیل واریانس با اندازه گیری مکرر در نرم افزار SPSS-22 استفاده شد
یافته ها: نتایج نشان داد که اجرای آموزش صلح در گروه آزمایش در مقایسه با گروه کنترل مؤلفه های چهارگانه سرمایه روان شناختی را در دانش آموزان پسر به صورت معنادار تحت تاثیر قرار داده است . همچنین نتایج فوق در مرحله پیگیری در مقایسه با مرحله پس آزمون تفاوت چندانی نشان نداشت و براین اساس چنین نتیجه گیری شد که آموزش صلح به دانش آموزان پسر دوره متوسطه اول، سرمایه های روان شناختی را در آنان به صورت پایدار افزایش می دهد.
بحث و نتیجه گیری: با توجه به تأثیر مثبت آموزش صلح بر افزایش سرمایههای روانشناختی دانشآموزان پسر دوره متوسطه اول، پیشنهاد میشود، این آموزشها در برنامه درسی یا فوق برنامه دانشآموزان در پایهها و دورههای مختلف تحصیلی گنجانده شود و نیز معلمان و اولیای مدرسه با شرکت در کارگاههای آموزشی، با این مفاهیم و اهمیت و ضرورت پرداختن به آنها در محیط مدرسه و کلاسهای درس آشنا شوند.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Effectiveness of Peace Education on Psychological Capital in Male High School Students
نویسندگان [English]
- Amirmasoud Rostami 1
- Hasan Ahadi 2
- Khadijeh Abolmaali Alhoseini 3
- Fariborz Dortaj 4
1 PhD Student in General Psychology, Research Sciences Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran
2 Professor, Department of Psychology, Allameh Tabatabaei University, Tehran, Iran
3 Associate Professor, Department of Educational Psychology, Roodehen Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran
4 Professor, Department of Educational Psychology, Allameh Tabatabai University, Tehran, IranTehran, Iran
چکیده [English]
Purpose: The aim of this study was to determine the effectiveness of peace education on the psychological capital in male high school students.
Methodology: The present study was a quasi-experimental method with a pre-test-post-test design with a follow-up of two months And considering the two experimental and control groups. The statistical population of the study consisted of male high school students in District 3 of Tehran in the academic year 2019-2020. 30 samples were selected by multi-stage cluster sampling method. The data collection tool was the Lutans Psychological Capital Questionnaire (PCQ). The experimental group received peace training in 8 sessions of 120 minutes in 4 consecutive weeks and the control group did not receive any training in this field. For data analysis, repeated measures analysis of variance was used in spss-22 and the above research is significant at the level of 0.01.
Findings: The results showed that the implementation of peace education in the experimental group compared to the control group significantly affected the four components of psychological capital in male students. Also, the above results did not show much difference in the follow-up stage compared to the post-test stage, and based on this, it was concluded that peace education for male high school students steadily increases their psychological capital.
Conclusion: Considering the positive effect of peace education on increasing the psychological capital of junior high school male students, it is suggested that these trainings be included in the curriculum or extracurricular activities of students in different levels and courses of study. Teachers and parents should be introduced to these concepts and the importance and necessity of addressing them in the school environment and classrooms by participating in workshops.
کلیدواژهها [English]
- "peace education"
- "Psychological capital"
- "students"