نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسنده
استادیار مدیریت آموزشی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران
چکیده
هدف: پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی آموزش مهارت های یادگیری خودتنظیمی بر کاهش تعلل ورزی دانشجو معلمان پردیس های دانشگاه فرهنگیان شهر تهران انجام شد.
روششناسی: روش پژوهش نیمه آزمایشی، پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل بود. برای انجام پژوهش، از بین تمامی دانشجو معلمان پردیسهای دانشگاه فرهنگیان استان تهران که در سال تحصیلی 1398-99 در پردیسها این دانشگاه مشغول تحصیل بودند؛ با استفاده از روش خوشهای چند مرحلهای، بعد از غربالگری دانشجو معلمان دارای تعلل وری بالا و پایین، تعداد30 نفر گزینش و از طریق روش تصادفی ساده به دو گروه 15 نفری دردو گروه آزمایشی و گروه کنترل قرار گرفتند. برای جمعآوری اطلاعات از پرسشنامه تعلل ورزیسالامون و راتبلوم (1984) استفاده شد. تجزیه و تحلیل دادهها با بهرهگیری از شاخصه آماری توصیفی شامل میانگین و انحراف استاندارد و به منظور پاسخگویی به فرضیههای تحقیق از آزمونهای آمار استنباطی شامل کوواریانس تک متغیری (ANCOVA) انجام گرفت.
یافتهها: نتایج «تحلیل کوورایانس» نشان داد؛ آموزش مهارت های یادگیری خودتنظیمی تاثیر معنیداری بر کاهش تعللورزی دارد. همچنین میانگین نمره تعللورزی درفعالیت های آموزشی، پژوهشی و فرهنگی و اجتماعی دانشجو معلمان در گروه آزمایش در مرحله پیش آزمون به ترتیب برابر با (53/28)، (80/23) و (40/37) بود و در مرحله پسآزمون مقدار آن به ترتیب (33/15)، (26/14) و(86/25) رسیده است، یعنی الگوی آموزشی مهارت های یادگیری خودتنظیمی تاثیر معنیداری بر کاهش تعللورزی در فعالیتهای آموزشی مستمر و پایانی پژوهشی و فرهنگی و اجتماعی دانشجو معلمان پردیس های دانشگاه فرهنگیان شهر تهران داشته است.
بحث و نتیجهگیری: داده های پژوهش حاضر نشان داد، با بکارگیری و آموزش خودتنظیمی میتوان تعللورزی دانشجومعلمان را کاهش داد.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Evaluation of the Effectiveness of Self-Regulated Learning Skills Training Package on Reducing Procrastination
نویسنده [English]
- Asad Hejazi
Assistant Professor, Department of Educational Administration, Faculty of Education, Farhangian University, Tehran, Iran
چکیده [English]
purpose: The aim of this study was to determine the effectiveness of self-regulated learning skills training on reducing student procrastination on the campuses of Farhangian University in Tehran.
Methodology: The research method was quasi-experimental, pretest-posttest with a control group. To conduct the research, among all the student teachers of the campuses of Farhangian University of Tehran province who were studying in the campuses of this university in the academic year 1398-99; Using multi-stage cluster sampling method, after screening student students with high and low procrastination, 30 people were selected and divided into two groups of 15 people in experimental group and control group through simple random sampling method. The Solomon and Roth Bloom (1984) procrastination questionnaire was used to collect data. Data were analyzed using descriptive statistics including mean and standard deviation and in order to answer the research hypotheses, inferential statistical tests including univariate covariance (ANCOVA) were performed.
Results: The results of "analysis of covariance" showed; Self-regulatory learning skills training has a significant effect on reducing procrastination. Also, the mean score of procrastination in educational, research, cultural and social activities of student-teachers in the experimental group in the pre-test stage was equal to (28.53), (23.80) and (37.40), respectively, and in the post-test stage. Its value has reached (15.33), (26.26) and (25.86), respectively, ie the educational model of self-regulated learning skills has a significant effect on reducing procrastination in continuous and final educational, research, cultural and social activities. The student had teachers on the campuses of Farhangian University in Tehran.
Conclusion: The data of the present study showed, that by using and self-regulating education, students 'and teachers' procrastination can be reduced.
کلیدواژهها [English]
- learning skills
- self-regulation
- student-teachers
- procrastination