نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 دانشجوی دکتری گروه علوم تربیتی، واحد گرگان، دانشگاه آزاد اسلامی، گرگان، ایران
2 دانشیار، گروه علوم تربیتی، واحد گرگان، دانشگاه آزاد اسلامی، گرگان، ایران
3 استاد، گروه علوم تربیتی، واحد گرگان، دانشگاه آزاد اسلامی، گرگان، ایران.
چکیده
هدف: پژوهش حاضر با هدف ارائه الگوی هوش کارآفرینی در دانشآموزان دوره متوسطه منطقه غرب استان گلستان انجام شد.
روششناسی: این مطالعه از نظر هدف کاربردی و از نظر شیوه اجرا کیفی بود. جامعه پژوهش اسناد و متون هوش کارآفرینی و متخصصان و اساتید هوش کارآفرینی غرب استان گلستان در سال 1398 بودند. نمونه پژوهش اسناد و متون هوش کارآفرینی و طبق اصل اشباع نظری 25 نفر از متخصصان و اساتید هوش کارآفرینی بودند که با روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند. برای جمعآوری اطلاعات از روشهای فیشبرداری و مصاحبه نیمهساختاریافته استفاده شد و دادهها با روش تحلیل محتوا تحلیل شدند.
یافتهها: یافتهها نشان داد که عوامل موثر بر هوش کارآفرینی در دانشآموزان دوره متوسطه شامل مولفههای عوامل فردی (شامل دو زیرمولفه ویژگیهای ذاتی و ویژگیهای اکتسابی)، آموزشی و خانواده (شامل دو زیرمولفه معلمان و مربیان آموزشی و فضای رشدی- آموزشی) و نهادهای اجتماعی (شامل سه زیرمولفه اقتدار و توزیع قدرت، نظام ارتباطی و هنجارهای فرهنگی) بودند که شاخصهای هر یک از آنها تدوین شد. در نهایت، بر اساس مولفهها، زیرمولفهها و شاخصهای هوش کارآفرینی، الگوی هوش کارآفرینی در دانشآموزان دوره متوسطه طراحی شد.
نتیجهگیری: بر اساس الگوی هوش کارآفرینی طراحیشده در این پژوهش، متخصصان و برنامهریزان دوره متوسطه میتوانند با استفاده از این الگو گامهای موثری جهت ارتقای هوش کارآفرینی در دانشآموزان دوره متوسطه بردارند.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Presenting an Entrepreneurial Intelligence Model in High School Students in the Western Region of Golestan Province
نویسندگان [English]
- Hamidreza Tahmasebi 1
- Negin Jabari 2
- Kiumars Niazazari 3
1 PhD Student, Department of Educational Sciences, Gorgan Branch, Islamic Azad University, Gorgan, Iran
2 Associate Professor, Department of Educational Sciences, Gorgan Branch, Islamic Azad University, Gorgan, Iran
3 Professor, Department of Educational Sciences, Gorgan Branch, Islamic Azad University, Gorgan, Iran
چکیده [English]
Purpose: The present research was performed with the aim of presenting a pattern of entrepreneurial intelligence in high school students in the west region of Golestan province.
Methodology: This study in terms of purpose was applied and in terms of implementation method was qualitative. The research population was the documents and texts of entrepreneurial intelligence and specialists and professors of entrepreneurial intelligence in the west of Golestan province in 2019 year. The research sample was documents and texts of entrepreneurial intelligence and based on principle of theoretical saturation 25 entrepreneurial intelligence specialists and professors who were selected by purposive sampling method. To collect data were used from noting and semi-structured interview methods and data were analyzed by content analysis method.
Findings: The findings showed that the factors effecting on entrepreneurial intelligence in high school students were included individual factors (including two sub-components of intrinsic characteristics and acquired characteristics), educational and family (including two sub-components of teachers and educators and developmental-educational atmosphere) and social institutions (including three sub-components of authority and distribution of power, communication system and cultural norms) which were developed the indicators of each of them. Finally, based on the components, sub-components and indicators of entrepreneurial intelligence, the pattern of entrepreneurial intelligence was designed in high school students.
Conclusion: Based on the pattern of entrepreneurial intelligence designed in this study, high school professionals and planners can use this pattern to take effective steps to promote entrepreneurial intelligence in high school students.
کلیدواژهها [English]
- Entrepreneurial intelligence
- students
- individual factors
- educational and family
- social institutions