نویسندگان
1 دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی، واحد رودهن، دانشگاه آزاد اسلامی رودهن، ایران
2 استادیار گروه مدیریت آموزشی، واحد رودهن، دانشگاه آزاد اسلامی رودهن، ایران
چکیده
هدف: پژوهش حاضر با هدف ارائه مدل پیش بینی بازگشت سرمایه در آموزش و بهسازی منابع انسانی مبتنی بر مولفه های فرهنگ سازمانی و صلاحیت حرفه ای انجام شد.
روش: روش پژوهش ازنظر هدف کاربردی و از نظر نوع داده (کمی) بود. جامعۀ آماری، مدیران شهرداری شهر تهران بودند که با استفاده از فرمول کوکران و نمونهگیری تصادفی طبقهای، تعداد 315 نفر انتخاب شدند. گردآوری دادهها به دو روش اسنادی و میدانی (پرسشنامه استاندارد و محقق ساخته) انجام پذیرفت. در پژوهش حاضر ، به منظور تعیین روایی پرسشنامه از روایی ظاهری، محتوایی و سازه استفاده شد و برای تعیین پایایی، از آلفای کرونباخ و پایایی ترکیبی استفاده شد که همگی مورد تایید قرارگرفتند. برای تحلیل دادهها، از آزمونهای الگو یابی معادلات ساختاری با استفاده از نرمافزار SMAR PLS و آزمون تی تک گروهی استفاده شد.
یافته ها: بنابر یافته های پژوهش فرهنگ سازمانی و صلاحیت حرفه ای بر بازگشت سرمایه در آموزش و بهسازی منابع انسانی شهرداری تهران تاثیر داشت.
نتیجه گیری: با توجه به یافته های پژوهش مولفههای فرهنگ سازمانی، صلاحیت حرفهای، به عنوان عوامل پیشبینی کننده بازگشت سرمایه در آموزش و بهسازی میباشند
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Provide a Model for Predicting Return on Investment in Training and Improvement of Human Resources Based on the Components of Organizational Culture and Professional Competence
نویسندگان [English]
- Sakine Rezaie Siroos 1
- Mohammad Naghi Imani 2
- Asghar Sharifi 2
1 PhD Student in Educational Management, Roodehen Branch, Islamic Azad University of Roodehen, Iran
2 Assistant Professor, Department of Educational Management, Roodehen Branch, Islamic Azad University of Roodehen, Iran
چکیده [English]
Purpose: The present study aimed to provide a model for predicting return on investment in training and improvement of human resources based on the components of organizational culture and professional competence.
Methodology: The research method was applied in terms of purpose and (quantitative) in terms of data type. The statistical population included the mayors of Tehran, who were selected using Cochran’s formula and stratified random sampling, 315 people. Data collection was done by two methods: documentary and field (standard and researcher-made questionnaire). In the present study, in order to determine the validity of the questionnaire, apparent, content and structural validity were used, and to determine the reliability, Cronbach’s alpha and combined reliability were used, which were all confirmed. To analyze the data, structural equation modeling tests using SMAR PLS software and one-group t-test were used.
Result: According to the findings of organizational culture, research and professional competence for return on investment in education and human resource creation of Tehran Municipality is effective.
Conclusion: The results showed that the components of organizational culture, professional competence, as predictors of return on investment in education and improvement
کلیدواژهها [English]
- Return on Investment
- Organizational Culture
- Professional competence