نویسندگان
1 گروه مدیریت آموزشی، دانشکده مدیریت،واحد تهران غرب،دانشگاه آزاد اسلامی،تهران،ایران.
2 استادیار گروه علوم تربیتی، واحد تهران غرب، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
3 دکتری گروه مدیریت آموزشی، ،واحد تهران غرب، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
چکیده
هدف: هدف از پژوهش حاضر، واکاوی ، رتبه بندی و ارزیابی مؤلفههای شایستگی مدیران گروههای آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی بود.
روش: پژوهش حاضر به لحاظ هدف، کاربردی و به لحاظ نحوه گردآوری داده ها ، از نوع آمیخته (اکتشافی) بود. جامعه پژوهش حاضر عبارت بودند از کلیه مدیران گروه های آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات در سال تحصیلی 98-97 بودند که 201 نفر با استفاده از روش نمونه گیری خوشه ای مرحله ای انتخاب شدند . برای تدوین مؤلفهها از بررسی اسناد و مدارک و همچنین مصاحبه نیمهساختارمند به عنوان ابزار گردآوری اطلاعات استفاده شده است. جهت تحلیل یافتهها از روش تحلیل محتوا به شیوه مقولهبندی استفاده گردید. همچنین جهت شناسایی جامع مؤلفههای اصلی و فرعی شایستگی مدیران گروههای آموزشی، 48 واحد مطالعاتی در زمینه مؤلفههای شایستگی مدیران به صورت تصادفی در دسترس انتخاب و مورد مطالعه قرار گرفت و همچنین مصاحبه به صورت نیمهساختارمند با 10 نفر از خبرگان حوزه شایستگی و مدیران گروههای آموزشی صورت گرفت که به صورت هدفمند انتخاب شدند.
یافته ها: نتایج نشان داد که شایستگیهای مدیران گروههای آموزشی شامل سه بخش اصلی شایستگیهای مدیریتی، اجتماعی و فردی و 9 مؤلفه اصلی ادراکی، رهبری، تصمیمگیری، اجرایی، ارتباطی، کار تیمی، مدیریت افراد، ویژگیهای شخصیتی و ویژگیهای اخلاقی میباشند. رتبه بندی و تعیین میزان اهمیت هر مولفه و زیر مولفه از روش AHP < /span> استفاده شد. ضرایب رتبه ی مؤلفهها به ترتیب رتبه به صورت: شایستگیهای مدیریتی (رهبری، 388/0؛ ادراکی، 268/0؛ اجرایی، 210/0 و تصمیمگیری، 134/0)، شایستگیهای اجتماعی (مدیریت افراد، 445/0؛ ارتباطی، 294/0 و کار تیمی، 261/0)، و شایستگیهای فردی (ویژگیهای شخصیتی، 703/0 و ویژگیهای اخلاقی، 297/0) مشخص شد. همچنین با روش دیمتل معیارهای شایستگی مدیریتی و شایستگی اجتماعی مولفه های تاثیرگذار و شایستگی فردی معیار تاثیرپذیر است.
نتیجه گیری: تلاش برای انجام کار با همکاری دیگران به جای انجام کار به صورت رقابتگونه؛ ایجاد انسجام بین اعضای گروه آموزشی پذیرش مسئولیت رشد و تعالی افراد گروه و حمایت همهجانبه از آنها؛ ایجاد محیطی امن و قابل قبول برای همکاری با اعضای گروه آموزشی؛ در دسترس بودن برای اعضای گروه آموزشی نمونه ای از شایستگی های لازم مدیران هستند.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Analysis and ranking of competency components of managers of departments of Islamic Azad University with Using the AHP technique
نویسندگان [English]
- Maryam Bagheri Marghi 1
- Saeed Alizade 2
- Reza Sorani Yancheshmeh 3
1 Department of Educational Management, School of Management, West Tehran Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran
2 Assistant Professor, Department of Educational Sciences, West Tehran Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran.University, Tehran, Iran
3 PhD in Educational Management, West Tehran Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran.
چکیده [English]
Purposes: The purpose of this study was to analyze, rank and evaluate the competency components of the departments of Islamic Azad University.
Methodology: The present study was applied in terms of purpose and mixed (exploratory) in terms of data collection. The present study population consisted of all department heads of Islamic Azad University, Science and Research Branch in the academic year of 1997-98, and 201 people were selected using stepwise cluster sampling. To compile the components, review of documents as well as semi-structured interviews have been used as data collection tools. To analyze the findings, content analysis method was used by categorization method. Also, in order to comprehensively identify the main and sub-components of competency of managers of educational groups, 48 study units in the field of competence components of managers were randomly selected and studied, and also semi-structured interviews with 10 people. Competency experts and department heads were selected and purposefully selected.
Result: The results showed that the competencies of department heads include three main parts of managerial, social and personal competencies and 9 main components of perceptual, leadership, decision making, executive, communication, teamwork, people management, characteristics are personality and moral characteristics. Ranking and determining the importance of each component and subcomponent using AHP method. The ranking coefficients of the components are ranked in order of: managerial competencies (leadership, 0.388; perceptual, 0.268; executive, 0.210 and decision-making, 0.134), social competencies (management) Individuals, 0.445; communication, 0.294 and teamwork, 0.261), and individual competencies (personality traits, 0.703 and moral characteristics, 0.297) were identified. Also, with Demetel method, the criteria of managerial competence and social competence are the effective components and individual competence of the criterion is effective.
Discussion: Trying to work with the inside of others to replace them with a different competition; Creating cohesion among the members of the educational group, accepting the responsibility of growth and excellence of activities in the group and supporting all of them; Creating a safe and acceptable environment for information with faculty members; Availability for faculty members There are examples of necessary rumors.
کلیدواژهها [English]
- component
- competency
- department heads
- Evaluation
- Islamic Azad University