نویسندگان
1 دانشجوی دکتری گروه برنامه ریزی درسی، واحد اراک، دانشگاه آزاد اسلامی، اراک، ایران.
2 استادیار گروه برنامه ریزی درسی، واحد اراک، دانشگاه آزاد اسلامی، اراک، ایران.
3 استاد گروه تکنولوژی آموزشی، واحد اراک، دانشگاه آزاد اسلامی، اراک، ایران.
چکیده
هدف: هدف این پژوهش شناس بررسی وضعیت موجود آموزش بهداشت روانی در برنامه های درسی دوره متوسطه اول بود.
روش شناسی: روش پژوهش برحسب هدف، کاربردی؛ برحسب نوع داده، کیفی از نوع اکتشافی و برحسب زمان گرداوری داده، توصیفی بود. در این پژوهش گردآوری دادهها با روش کتابخانهای و از روش تحلیل محتوا برای بررسی وضعیت موجود محتوای کتب درسی هدیه های آسمانی، علوم تجربی و تفکر و سبک زندگی در چهار بعد بهداشت روان یعنی سلامت جسمی و رفتاری، اضطراب و روحیات فردی، کنش ورزی اجتماعی، افسردگی و ناامیدی استفاده شد.
یافته ها: نتایج نشان داد که برنامه درسی دوره متوسطه اول از نظر آموزش بهداشت روان در دروس مورد بررسی وضعیت مناسبی نداشت.
نتیجه گیری: بهداشت روانی برابر با سلامت بدنی، روانی، اجتماعی، خشنودی و شاد زیستن می باشد که در آن دانش آموزان قادرند توانایی های خود را شکوفا ساخته، با فشار های روانی روزمره مواجه شده و بر آنها فایق شوند.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Assessment of the Current Status of Mental Health Education in the Secondary School Curriculum
نویسندگان [English]
- Zahra Hadidchi 1
- Faezeh Nateghi 2
- Mohammad Seifi 3
1 PhD student in Curriculum Planning, Arak Branch, Islamic Azad University, Arak, Iran.
2 Assistant Professor of Curriculum Planning, Arak Branch, Islamic Azad University, Arak, Iran.
3 Professor, Department of Educational Technology, Arak Branch, Islamic Azad University, Arak, Iran.
چکیده [English]
Purpose: The aim of this researcher was to investigate the current status of mental health education in the curricula of the first secondary school.
Methodology: Research method in terms of purpose, applied; In terms of data type, the quality was exploratory and in terms of data collection time was descriptive. In this study, data collection by library method and content analysis method to examine the current status of textbook content in heavenly gifts, experimental sciences and thinking and lifestyle in four dimensions of mental health, namely physical and behavioral health, anxiety and personal mood, action Social exercise, depression and despair were used.
Results: The results showed that the curriculum of the first secondary school was not in a good condition in terms of mental health education in the studied subjects.
Conclusion: Mental health is equal to physical, mental, social, contentment and happy living in which students are able to develop their abilities, face daily psychological pressures and overcome them.
کلیدواژهها [English]
- mental health
- Curriculum
- First High School