انجمن جامعه شناسی آموزش و پرورش ایرانجامعه شناسی آموزش و پرورش2322-14452220170219Designing a Model of factors affecting the Professional Ethics of Teaching in Payam Noor University of the West of the Countryطراحی مدل عوامل مؤثر بر اخلاق حرفهای تدریس در دانشــگاه پیام نور غـــرب کشور871014368710.22034/ijes.2017.43687FAاکبر حسن پوراستادیار، گروه مدیریت، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران.کامران نظریعضو هیئت علمی، گروه مدیریت، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.پیمان اکبریعضو هیئت علمی، گروه مدیریت، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.Journal Article20200810The aim of this research is to provide a suitable model to determine the factors affecting the professional ethics of teaching at Payam Noor University in the West of the country using the SMART-PLS structural equation modeling method. The current research is applied in terms of purpose and descriptive-survey in terms of nature and method. The statistical population includes 425 academic members of Payam Noor University in the West of the country (Kermanshah, Hamedan, Kurdistan and Ilam). 202 people were selected as a sample using Cochran's formula. By examining the theoretical foundations and reviewing research backgrounds, the variables affecting the professional ethics of teaching were identified and confirmed by experts. Effective factors in eight main groups; Avoiding criticism, non-discrimination, work justice, keeping secrets, respect, responsibility and coordinated evaluation were classified and the research model was developed. Then the questionnaire was distributed among the statistical population and the data were analyzed with the help of equation modeling. Validity (confirmatory factor analysis) and reliability (Cronbach's alpha coefficient) of the questionnaires indicate that the measurement tools have good validity and reliability. The results of hypothesis testing by SMART-PLS software and using t-test statistics and path coefficients (β) showed that the eight factors have a positive and significant relationship with teaching professional ethics.هدف این پژوهش، ارائه مدلی مناسب برای تعیین عوامل مؤثر بر اخلاق حرفهای تدریس در دانشگاه پیام نور غرب کشور با استفاده از روش مدلسازی معادلات ساختاری SMART-PLS است. پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر ماهیت و روش، توصیفی- پیمایشی است. جامعه آماری شامل 425 نفر از اعضای علمی دانشگاه پیام نور غرب کشور (کرمانشاه ،همدان،کردستان و ایلام) است. که با استفاده از فرمول کوکران 202 نفر بهعنوان نمونه انتخاب شدند. با بررسی مبانی نظری و مرور پیشینههای تحقیق، متغیرهای اثرگذار بر اخلاق حرفهای تدریس شناسایی شدند که توسط خبرگان مورد تأیید قرار گرفتند. عوامل مؤثر در هشت گروه اصلی؛ پرهیز از قضاوت انتقادپذیری، عدم تبعیض، عدالت کاری، حفظ اسرار، رعایت حرمت، مسئولیتپذیری و ارزشیابی هماهنگ طبقهبندی شدند و مدل پژوهش تدوین گردید. سپس پرسشنامه بین جامعه آماری توزیع شد و به کمک مدلسازی معادلات، دادهها تجزیه و تحلیل شدند. روایی (تحلیل عاملی تأییدی) و پایایی (ضریب آلفای کرونباخ) پرسشنامهها حاکی از آن هستند که ابزارهای اندازهگیری از روایی و پایایی خوبی برخوردار هستند. نتایج حاصل از آزمون فرضیات توسط نرمافزار SMART-PLS و با استفاده از آماره آزمون t و ضرایب مسیر (β)، نشان داد که عوامل هشت گانه، رابطه مثبت و معناداری با اخلاق حرفهای تدریس دارند.https://www.iase-jrn.ir/article_43687_3c50a4864e2b0586809156e42dedc38e.pdfانجمن جامعه شناسی آموزش و پرورش ایرانجامعه شناسی آموزش و پرورش2322-14452220170219Investigating the Effect of Marketing Capabilities on the Performance of Food Manufacturing Companies with the Mediating Role of Marketing Strategiesبررسی تأثیر قابلیتهای بازاریابی بر عملکرد شرکتهای تولیدی صنایع غذایی با نقش میانجی استراتژیهای بازاریابی1021154368810.22034/ijes.2017.43688FAعلی کنعانی پورگروه مدیریت، پردیس علوم و تحقیقات خوزستان، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایرانسعید غلامیگروه مدیریت، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران.Journal Article20200810Considering the point that companies with stronger marketing capabilities and correct diagnosis of customer needs can improve marketing capabilities, this research aims to investigate the effect of marketing capabilities on the performance of food industry manufacturing companies with the mediating role of marketing strategies in Ahvaz Industrial Estates Company. took The current research is applied in terms of research purpose and according to the method; It is a causal description. The statistical population included managers and vice-presidents of food industry production companies in Ahvaz Industrial Estates Company, numbering 570 people, and using Cochran's formula, the number of 230 people was calculated as a sample. The tool used to collect data was the standard performance questionnaire, marketing capabilities, and the standard marketing strategies questionnaire of Casiolatti and Hayley (2016). The validity of the questionnaire was confirmed by expert professors and confirmatory factor analysis, and Cronbach's alpha coefficient was 0.85 for the entire questionnaire. Finally, the collected data were analyzed using SPSS and Lisrerl software. The results of data analysis showed that marketing capabilities have a positive and significant effect on company performance with the mediating role of marketing strategies.با توجه به این نکته که شرکتهایی که قابلیتهای بازاریابی قویتر و تشخیص صحیح نیازهای مشتری را دارد میتواند قابلیتهای بازاریابی را بهبود بخشد، این پژوهش با هدف بررسی تأثیر قابلیتهای بازاریابی بر عملکرد شرکتهای تولیدی صنایع غذایی با نقش میانجی استراتژیهای بازاریابی در شرکت شهرکهای صنعتی اهواز انجام گرفت. پژوهش حاضر از نظر هدف پژوهش، کاربردی و بر حسب روش؛ توصیفی از نوع علی میباشد. جامعه آماری شامل مدیران و معاونان شرکتهای تولیدی صنایع غذایی در شرکت شهرکهای صنعتی اهواز به تعداد 570 نفربود که با استفاده از فرمول کوکران تعداد 230 نفر به عنوان نمونه محاسبه گردید. ابزار مورد استفاده جهت جمعآوری دادهها پرسشنامه استاندارد عملکرد، قابلیتهای بازاریابی و پرسشنامه استراتژیهای بازاریابی استاندارد کاسیولاتی و هی لی(2016) بود. روایی پرسشنامه توسط اساتید خبره و تحلیل عاملی تأییدی مورد تأیید قرار گرفته و ضریب آلفای کرونباخ برای کل پرسشنامه 85/0به دست آمد. در نهایت دادههای جمعآوری شده با استفاده از نرم افزار SPSS و Lisrerl مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل اطلاعات نشان داد که قابلیتهای بازاریابی بر عملکرد شرکت با نقش میانجی استراتژیهای بازاریابی تأثیر مثبت و معنیداری دارد.https://www.iase-jrn.ir/article_43688_0bb5cc2fd7edd779b7eda30c0010591e.pdfانجمن جامعه شناسی آموزش و پرورش ایرانجامعه شناسی آموزش و پرورش2322-14452220170219The Influences of Brain Storming Teaching Method on the Students' Self-Esteemتاثیر روش تدریس بارش مغزی بر عزت نفس دانش آموزان ابتدایی1291434369610.22034/ijes.2017.43696FAزینب خادملوکارشناسی ارشد، گروه علوم تربیتی، واحدنکا، دانشگاه آزاد اسلامی، نکا، ایران.بهرنگ اسماعیلی شادگروه علوم تربیتی، واحد بجنورد، دانشگاه آزاد اسلامی، بجنورد، ایران.Journal Article20200810The purpose of this study was to investigate the effect of brain drain teaching method on self-esteem of sixth grade students in Behshahr city. The research method was semi-quasi-experimental with pre-test and post-test design with control group. The statistical population of the sixth grade elementary school female students in Behshahr city was in the academic year of 1963-96. Their number was 616 according to the education received from the education. A simple random sampling method was used to select 40 students (20 experiments and 20 controls) in the sixth elementary school. The experimental group was trained to teach brain drain for 6 sessions. The data gathering method was library and field studies. The instrument for collecting data in this study was Cooper Smith's Standard Self-Esteem Questionnaire (SEI). Its validity has been approved by the supervisor. The reliability of the tool was calculated using the Cronbach's alpha of 0.85. Data analysis was performed using descriptive statistics (mean and standard deviation) and inferential statistics (ANCOVA) using SPSS 18 software. The results of the data analysis showed that the teaching method of brainstorming is effective in increasing students' self-esteem. Brainstorming also affected the students' general, family, and social and educational self-esteem.پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر روش تدریس بارش مغزی بر عزت نفس دانش آموزان ابتدایی انجام شد. روش پژوهش، نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری شامل 524 دانش آموز دختر پایه ششم ابتدایی بهشهر در سال تحصیلی 96–1395 بود. از میان مدارس ابتدایی سطح شهر، یک مدرسه به روش تصادفی ساده انتخاب شد. سپس از بین دو کلاس پایه ششم، یک کلاس 20نفره بعنوان گروه آزمایش و کلاس 20 نفره دیگر بعنوان کنترل انتخاب شدند. گروه آزمایش به مدت 6 جلسه تحت آموزش با روش تدریس بارش مغزی قرارگرفتند. ابزار سنجش عزت نفس، پرسشنامه کوپر اسمیت بوده که روایی صوری و محتوایی آن مورد تأیید متخصصان قرار گرفت. پایایی با استفاده از آلفای کرونباخ 0/85 محاسبه گردید. تجزیه و تحلیل داده ها به دو روش آمار توصیفی(میانگین وانحراف معیار) و آزمون تحلیل کوواریانس از طریق نرم افزار SPSS 18 انجام شد. نتایج نشان داد روش تدریس بارش مغزی بر افزایش عزت نفس دانش آموزان تاثیر دارد. روش بارش مغزی در عزت نفس عمومی، خانوادگی و اجتماعی و تحصیلی دانش آموزان نیز تاثیر داشت.https://www.iase-jrn.ir/article_43696_77d6ee2ca3343be008c0764d88995595.pdfانجمن جامعه شناسی آموزش و پرورش ایرانجامعه شناسی آموزش و پرورش2322-14452220170219Investigating the Effect of Training on Agility and Organizational Strategies in Jihad Nasr Instituteبررسی تأثیر آموزش بر چابکی و استراتژیهای سازمانی در مؤسسه جهاد نصر1161254368910.22034/ijes.2017.43689FAمحمد حسن انصاریدانشجوی کارشناسی ارشد، گروه مدیریت، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایرانقنبر امیرنژادعضو هیئت علمی، گروه مدیریت، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران.Journal Article20200810Considering that the capability of human resources in organizations makes organizations successful in achieving their goals and the agility of employees is one of the important concerns of organizations, identifying the factors affecting the agility of employees seems essential. Therefore, the purpose of this research was to investigate the effect of training on agility and organizational strategies in Jihad Nasr Institute of Khuzestan. The current research is of applied type and descriptive-causal in nature. The data collection tool was used to measure the research variables, from the standard questionnaire of training and development of human resources, organizational strategies and organizational agility questionnaire, and the time period investigated was from February 2016 to July 2017. The statistical population includes all the employees of Jihad Nasr Institute, numbering 225 people, using Cochran's formula, 137 people were determined as a sample and the same number of questionnaires were distributed. Questionnaires were graded based on the Likert scale. The validity of the questionnaire was confirmed by experts and its reliability by calculating the Cronbach's alpha coefficient (0.76). Spss and Lisrel software were used to check descriptive and inferential statistics. The results showed that training has a positive and significant effect on agility and organizational strategies in Jihad Nasr Institute.با توجه به اینکه توانمندی منابع انسانی در سازمانها موجب میشود تا سازمانها در دستیابی به اهدافشان موفق باشند و چابکی کارکنان از دغدغههای مهم سازمانهاست، شناسایی عوامل موثر بر چابکی کارکنان امری ضروری به نظر میرسد. بنابراین هدف از انجام این تحقیق بررسی تأثیر آموزش بر چابکی و استراتژیهای سازمانی در مؤسسه جهاد نصر خوزستان بود. تحقیق حاضر از نوع کاربردی بوده و از نظر ماهیت توصیفی- علی میباشد. ابزار گردآوری اطلاعات برای سنجش متغیرهای تحقیق، از پرسشنامه استاندارد آموزش و توسعه منابع انسانی، استراتژیهای سازمانی و پرسشنامه چابکی سازمانی بهره گرفته شد و بازه ی زمانی مورد بررسی از بهمن 1396 تا تیر ماه 1397 بود. جامعه آماری شامل تمامی کارکنان مؤسسه جهاد نصر به تعداد 225 نفر میباشد که با استفاده از فرمول کوکران 137 نفر به عنوان نمونه مشخص و به همین تعداد پرسشنامه توزیع گردید. پرسشنامهها بر اساس طیف امتیازی لیکرت درجهبندی شدند. روایی پرسشنامه توسط صاحب نظران و خبرگان، و پایایی آن با استفاده از محاسبه ضریب آلفای کرونباخ (76/0) مورد تایید قرار گرفت. برای بررسی آمارهای توصیفی و استنباطی از نرم افزارهای Spss و Lisrel استفاده شد. نتایج نشان داد که آموزش بر چابکی و استراتژیهای سازمانی در مؤسسه جهاد نصر تأثیر مثبت و معناداری دارد.https://www.iase-jrn.ir/article_43689_aa8da5d6bf2c996a669dd07f4c1f048f.pdfانجمن جامعه شناسی آموزش و پرورش ایرانجامعه شناسی آموزش و پرورش2322-14452220170219Spiritual Intelligence and Environmental Attitudesهوش معنوی و نگرش های زیست محیطی1441534369710.22034/ijes.2017.43697FAعبدالله مفاخریاستادیار، گروه روانشناسی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.Journal Article20200810Environmental attitudes of people have a great role in preserving and optimizing the ecological environment of humans. Spirituality as an important human factor can explain many of our social behaviors.The purpose of this study was to determine the relationship between spiritual intelligence and environmental attitudes among students of Payame Noor University in Bojnourd. The methodology of this study is descriptive and correlational according to the nature of the subject and the desired goals. The statistical population of this study consists of 315 students selected by random sampling. To measure the variables of the research, King's Spiritual Intelligence Questionnaire (SISRI) (2008) and Environmental Thought Questionnaire (Thumpson & Bertton, 1994) were used. The results of the analysis showed that the components of spiritual intelligence can predict the environmental attitudes of Payame Noor University students (P <.5). The scores indicate that if one unit increases in the consciousness awareness and awareness variable, we will increase the amount of 20 hundredths of units in the environmental attitude. Also, an increase in the critical thinking and production of meaning scores will increase by 31% and 21% respectively in students' environmental attitudes. The way to a sustainable society in contemporary societies is to pay attention to the environment in any society, the nature of environmental attitudes is based on the values that the citizens of each society must have equipped to lead to ecological behaviors. Spiritual intelligence is one of the factors that facilitates and strengthens ethical values and ethical issues and urban world attitudes.نگرش های زیست محیطی افراد نقش بسیاری در حفظ و بهینه سازی محیط بوم شناختی انسانها دارد. معنویت به عنوان عامل مهم انسانی می تواند بسیاری از رفتارهای اجتماعی ما را تبیین کند. هدف از پژوهش حاضر تعیین رابطه بین هوش معنوی و نگرشهای زیست محیطی در بین دانشجویان دانشگاه پیام نور بجنورد است. روش پژوهش حاضر با توجه به ماهیت موضوع و اهداف مورد نظر توصیفی و از نوع همبستگی است. جامعه آماری این پژوهش را 315 نفر از دانشجویان تشکیل می دهند که به صورت نمونه گیری تصادفی انتخاب شده اند. برای سنجش متغییرهای تحقیق از پرسشنامه هوش معنوی کینگ (SISRI) (2008) و پرسشنامه نگرشهای زیست محیطی تامپسون وبرتون (1994) استفاده شد. نتایج تحلیل نشان داد که مولفه های هوش معنوی به طور معنادار می تواند نگرشهای زیست محیطی دانشجویان دانشگاه پیام نور را پیش بینی کنند(P< 0/05). نمرات نشان میدهند که اگر یک واحد در متغییر آگاهی وگسترش آگاهی افزایش داشته باشیم به مقدار 20 صدم واحد در نگرش زیست محیطی افزایش خواهیم داشت. همچنین یک واحد افزایش در نمرات تفکر انتقادی و تولید معنا به ترتیب 31 صدم واحد و 21 صدم واحد در نمرات نگرش زیست محیطی دانشجویان افزایش خواهیم داشت. راه رسیدن به جامعه پایدار در جوامع کنونی، توجه به محیط زیست در هر جامعه ای می باشد، ماهیت نگرشهای زیست محیطی متکی بر وجود ارزش هایی است که شهروندان هر جامعه باید مجهز به آن باشند تا به رفتارهای بوم شناختی منجر می شود. هوش معنوی یکی از فاکتورهایی است که ارزش های اخلاقی و سجایای اخلاقی و نگرش جهان شهری را در شهروندان تسهیل و تقویت می کند.https://www.iase-jrn.ir/article_43697_5fcd76863bb55b4362b4a2bc306434c0.pdfانجمن جامعه شناسی آموزش و پرورش ایرانجامعه شناسی آموزش و پرورش2322-14452220170219The Impact of Information technology Infrastructures on the Development of Entrepreneurship in Cyberspace (Case Study: Karno Software Development Company)تاثیر زیر ساخت های فناوری اطلاعات برگسترش کارافرینی در فضای مجازی (مطالعه موردی شرکت توسعه نرم افزار کارنو)1261404369010.22034/ijes.2017.43690FAسید احمد حسینی گل افشانیعضو هیئت علمی، گروه مدیریت دولتی، واحد تهران جنوب، دانشگاه آزاداسلامی، تهران، ایران.مسعود صمدزادهدانشجوی دکتری، گروه مدیریت دولتی، واحد تهران جنوب، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.Journal Article20200810The present study investigated the impact of information technology infrastructures on the development of entrepreneurship in cyberspace. The method of the present research was practical in terms of its purpose, and in terms of the method of data collection, it was part of descriptive-correlational research. The statistical population of the research included all employees of Carno software development company, totaling 70 people. From this number, 60 people were selected as the sample size using simple random sampling method and Morgan's table. In order to collect data in the current research, two researcher-made questionnaires were used, which are based on the standard information technology infrastructure questionnaires of Chanupas et al. In order to determine the validity of the questionnaire, face, content and construct validity (AVE>0.5) was used; Also, the reliability of the tool was calculated through Cronbach's alpha coefficient (greater than 0.7 for all variables) and composite reliability (greater than 0.7 for all variables), and the results showed the validity and reliability of the research tool. Data analysis was done in two descriptive (mean, standard deviation, graph, frequency, etc.) and inferential (Pearson correlation coefficient and structural equation modeling) sections. The results of the research showed that the quality and security of information technology infrastructure in the country have an effect on entrepreneurship in cyber space. Amy, Tehran, Iran.پژوهش حاضر به بررسی تاثیر زیر ساخت های فناوری اطلاعات برگسترش کارافرینی در فضای مجازی پرداخت. روش پژوهش حاضر از لحاظ هدف، کاربردی و از لحاظ نحوه گردآوری دادهها، جزء پژوهشهای توصیفی- همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه کارکنان شرکت توسعه نرم افزار کارنو به تعداد بالغ بر 70 نفر بودند. از این تعداد با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی ساده و جدول مورگان، تعداد 60 نفر بهعنوان حجم نمونه انتخاب شدند. بهمنظور گردآوری دادهها در پژوهش حاضر از دو پرسشنامه محقق ساخته که بر گرفته از پرسشنامه های استاندارد زیرساخت فناوری اطلاعات چانوپاس و همکاران (2006) و کارآفرینی کردنائیج و همکاران (1386) می باشند، استفاده شد. بهمنظور تعیین روایی پرسشنامهاز روایی ظاهری ، محتوایی و سازه ( AVE ›0.5) استفاده شد؛ همچنین، پایایی ابزار از طریق ضریب آلفای کرونباخ (برای تمام متغیر ها بزرگتر از 0.7) و پایایی ترکیبی (برای تمام متغیر ها بزرگتر از 0.7) محاسبه گردید که نتایج نشان دهنده روا و پایا بودن ابزار پژوهش بود. تجزیه و تحلیل دادهها نیز در دو بخش توصیفی (میانگین، انحراف معیار، نمودار، فراوانی و ...) و استنباطی (ضریب همبستگی پیرسون و مدلسازی معادلات ساختاری) صورت پذیرفت. نتایج حاصل از پژوهش نشان داد که کیفیت و امنیت زیرساخت های فناوری اطلاعت در کشور بر کارآفرینی در فضای مجازی تاثیر دارند.https://www.iase-jrn.ir/article_43690_6db7d74e329d65874b5b04e64c5c959d.pdfانجمن جامعه شناسی آموزش و پرورش ایرانجامعه شناسی آموزش و پرورش2322-14452220170219Therapy and Emotion- Focused Therapy on Relationship Quality and Marital Satisfaction in betrayed Women in Tehranمقایسه اثربخشی واقعیت درمانی گلاسر و درمان هیجان مدار بر کیفیت زناشویی و رضایت زناشویی در زنان خیانت دیده شهر تهران1411574369110.22034/ijes.2017.43691FAفروغ السادات موسویدانشجوی دکتری، گروه روانشناسی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.حسین اسکندریدانشیار، گروه روانشناسی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران ، ایران.فریبرز باقریدانشیار، گروه روانشناسی، واحد علوم تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.Journal Article20200810Family life is tied to many dangers that destroyed family life and family health. One of these dangers is marital infidelity, which has many problems and many psychological effects for someone who has been betrayed. Therefore, the purpose of this study was to compare the effectiveness of two therapies, reality therapy and emotionally focused therapy on betrayed women in Tehran. The research design was quasi-experimental with two experimental groups and one control group. The community consisting of all married women who were betrayed and referred to counseling centers of the Behzisty organization of Tehran. A sample of 45 patients was randomly divided into three groups (Experiment 1, Experiment 2 and Control) and each group have 15 patients. The research instruments included marital quality questionnaire (Busby et al., 1995) and Enrich marriage satisfaction (Olson, Fornier, and Drackman, 1989). The statistical results indicated that both experimental groups had a significant difference compared to the control group. The results of multivariate covariance analysis also showed that there is a significant difference between the two groups in Glaser's therapeutic approach and Emotionally focused therapy on dependent variables. The results of the LSD test showed that there was no significant difference between the efficacy of Glaser's therapy and Emotionally focused therapy on marital quality in the post-test, but marital satisfaction score in EFT was higher than Glaser's therapeutic approach. Therefore, both treatments have been effective in increasing the marital quality and marital satisfaction, and emotion-focused therapy has been more effective in marital satisfaction than the Reality therapy.زندگی خانوادگی با خطراتی گره خورده است که استمرار حیات خانوادگی و سلامت خانواده را مختل میکنند. یکی از این خطرها خیانت زناشویی است که مشکلات زیاد و آثار روانی بسیاری برای شخصی که مورد خیانت واقع شده است، در پی دارد. بنابراین هدف پژوهش حاضر مقایسه اثر بخشی دو روش درمانی، واقعیت درمانی و درمان هیجان مدار بر زنان خیانت دیده شهر تهران بود. طرح تحقیق از نوع شبه آزماشی با دو گروه آزمایش و یک گروه کنترل و جامعه شامل تمامی زنان متاهلی بود که مورد خیانت واقع شده و به مراکز مشاوره سازمان بهزیستی شهر تهران مراجعه کرده بودند. نمونه 45 نفر از مراجعین بود که به صورت تصادفی در سه گروه (آزمایش1، آزمایش2 و کنترل) و هر گروه 15 نفر، قرار گرفتند. هر گروه آرمایش 8 جلسه تحت مداخله قرار گرفت. ابزارهای پژوهش شامل پرسش نامه کیفیت زناشویی (باسبی و همکاران، 1995) و رضایت زناشویی انریچ (السون، فورنیر، دراکمن، 1989) بود. نتایج آماری حاکی از آن بود که هر دو گروه آزمایش نسبت به گروه کنترل تفاوت معناداری داشتند. نتایج حاصل از تحلیل کوواریانس چند متغیره نیز نشان داد که میان دو گروه روش درمانی گلاسر و هیجان مداری از لحاظ یکی از متغیر های وابسته تفاوت معنی داری وجود دارد. نتایج به دست آمده از آزمون تقریبی LSD حاکی از آن بود بین اثر بخشی درمان گلاسر و هیجان مداری بر میزان کیفیت روابط زناشویی در مرحله پس آزمون تفاوت معناداری وجود ندارد اما نمره رضایت زناشویی در روش درمانی هیجان مدار بالاتر از روش درمانی گلاسر می باشد. بنابراین هر دو درمان در افزایش کیفیت و رضایت زناشویی موثر بوده و درمان هیجان مدار در متغیر رضایت زناشویی اثربخش تر از واقعیت درمانی بوده است.https://www.iase-jrn.ir/article_43691_68b9ab4663804b19e6154391e1d9aac6.pdfانجمن جامعه شناسی آموزش و پرورش ایرانجامعه شناسی آموزش و پرورش2322-14452220170219Relationship Between Personality Traits and Motherhood Parenting Styles with Aggression Among Primary School Childrenرابطه ویژگیهای شخصیتی و سبکهای فرزند پروری مادران با پرخاشگری کودکان دبستانی1581694369210.22034/ijes.2017.43692FAزهرا مرتضویکارشناسی ارشد، گروه روانشناسی، واحد بوئین زهرا، دانشگاه آزاد اسلامی، بویین زهرا، ایران.مجتبی امیری مجددانشیار، گروه روانشناسی، واحد ابهر، دانشگاه آزاد اسلامی، ابهر، ایران.Journal Article20200810The aim of the present study was to investigate the relationship between personality traits and parenting styles in aged children. The research method was descriptive correlational. The statistical population of this study was all female and male students in the school year of 2012-2013. The sample consisted of 200 students from Tehran who were selected by cluster sampling. The research instruments were Neo-Personality Inventory (NEO-ffi-60), McCrae and Costa (1987), Bummind's Childbirth Practice Questionnaire (1972) and Bass and Perry's (1992) Aggression Questionnaire. Pearson correlation coefficient and multivariate regression using hierarchical approach were used to analyze the data. The results indicated that positive parenting style and child-friendly styles predict negative aggression among primary school children. Also, among the characteristics of the mothers' personalities, the neuroticism is positive and extroversion and negative agreement predicts the aggression of primary school children.هدف از پژوهش حاضر بررسی رابطه ویژگیهای شخصیتی و سبکهای فرزند پروری مادران با پرخاشگری کودکان دبستانی بود. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش حاضر کلیه دانش آموزان دبستانی دختر و پسر در سال تحصیلی 97_1396و نمونه پژوهش شامل 200 نفر از دانش آموزان شهر تهران که بهصورت نمونهگیری خوشه ای انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامه شخصیتی نئو (NEO-ffi-60) مک کرا و کاستا(1987)، پرسشنامه شیوههای فرزند پروری توسط باومریند(1972) و پرسشنامه پرخاشگری باس و پری(1992) بود. برای تحلیل دادهها از روشهای آماری ضریب همبستگی ساده پیرسون و رگرسیون چندمتغیره با رویکرد سلسله مراتبی استفاده شد. نتایج حاکی از آن بود که، از بین سبکهای فرزند پروری، سبک سهل گیرانه بهصورت مثبت و سبک دموکراتیک بهصورت منفی پرخاشگری کودکان دبستانی را پیشبینی میکند. همچنین از بین ویژگیهای شخصیتی مادران، روان رنجور خویی بهصورت مثبت و برونگرایی و توافق پذیری بهصورت منفی پرخاشگری کودکان دبستانی را پیشبینی میکند.https://www.iase-jrn.ir/article_43692_7be1968872dad012eaaaddbf18920838.pdfانجمن جامعه شناسی آموزش و پرورش ایرانجامعه شناسی آموزش و پرورش2322-14452220170219The Effectiveness of Self-Restraint Training on the Positive Thinking of Female Students in the First Grade of Fatemiyeh Boarding School in Qazvinاثربخشی آموزش خویشتن داری بر مثبت اندیشی دانش آموزان دختر پایه اول دبیرستان مدرسه شبانه روزی فاطمیه قزوین1631724370710.22034/ijes.2016.43707FAمریم سادات کاظمیکارشناسی ارشد، گروه مشاوره و راهنمایی، واحد ابهر، دانشگاه آزاد اسلامی، ابهر، ایران.جعفر پویامنشدانشیار ، گروه روانشناسی،واحد ابهر، دانشگاه آزاد اسلامی، ابهر، ایران.Journal Article20200810The present study was conducted with the aim of determining the effectiveness of self-control training on the positive thinking of first-grade female students of Fatemiyeh boarding high school in Lower Tarem region of Qazvin province. The method of semi-experimental research was pre-test, post-test with a control group. For this purpose, among all the students who were studying in this high school in the academic year of 1993-1994; 32 people were selected as research sample by simple random sampling method and were replaced in two experimental and control groups (16 people in each group). Then the experimental group was influenced by the independent variable (self-control) during 8 sessions of 60-70 minutes, the life orientation questionnaire was used as a research tool for both groups, before and after the implementation of the independent variable. At the end, the obtained information was analyzed using multivariate analysis of covariance test. The findings from the data analysis showed that there is a significant difference between the average scores of the two experimental and control groups; This means that self-control training has increased the positive thinking of female students. According to the results of the present research, it can be said that self-control training can be used as a therapeutic and educational method by counselors and therapists and even teachers in order to think positively and improve the lives of teenagers.پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی آموزش خویشتن داری بر مثبت اندیشی دانش آموزان دختر پایه اول دبیرستان شبانه روزی فاطمیه در منطقه طارم سفلی استان قزوین انجام شد. روش پژوهش نیمه تجربی از نوع پیش آزمون پس آزمون با گروه کنترل بود. بدین منظور از بین کلیه دانش آموزان که در سال تحصیلی 94-93 در این دبیرستان مشغول به تحصیل بودند؛ 32 نفر با روش نمونه گیری تصادفی ساده بعنوان نمونه پژوهش انتخاب و در دو گروه آزمایش و کنترل (هر گروه 16 نفر) جایگزین شدند. سپس گروه آزمایش طی 8 جلسه 70-60 دقیقه ای تحت تأثیر متغیر مستقل (خویشتن داری) قرار گرفت، پرسشنامه جهت گیری زندگی بعنوان ابزار پژوهش در مورد هر دو گروه، قبل و بعد از اجرای متغیر مستقل مورد استفاده قرار گرفت. در پایان اطلاعات بدست آمده با استفاده از آزمون تحلیل کوواریانس چند متغییری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته ها حاصل از تجزیه و تحلیل داده ها نشان داد که بین میانگین نمرات دو گروه آزمایش و کنترل تفاوت معناداری وجود دارد؛ بدین معنی که آموزش خویشتن داری موجب افزایش مثبت اندیشی دانش آموزان دختر شده است. با توجه به نتایج حاصل از پژوهش حاضر می توان گفت آموزش خویشتن داری می تواند به عنوان یک روش درمانی و آموزشی از سوی مشاوران و درمانگران و حتی آموزگاران در جهت مثبت اندیشی و بهبود زندگی نوجوانان مورد استفاده قرار گیرد.https://www.iase-jrn.ir/article_43707_10d45c97f08a12a86ba9edcde09f526b.pdfانجمن جامعه شناسی آموزش و پرورش ایرانجامعه شناسی آموزش و پرورش2322-14452220170219Investigating the Impact of Perceived Social Media Marketing Activities on Consumer Purchase Intentionبررسی تاثیر فعالیتهای بازاریابی رسانههای اجتماعی درک شده بر قصد خرید مصرف کننده1811974370010.22034/ijes.2017.43700FAمحسن اعظمیاستادیار، گروه مدیریت بازرگانی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.وحید آزادیدانشجوی کارشناسی ارشد، مدیریت بازرگانی دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.معصومه آینهدانشجوی کارشناسی ارشد، مدیریت بازرگانی دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.Journal Article20200810The purpose of this research is to investigate the impact of perceived social media marketing activities on consumer purchase intention. This research is applied in terms of purpose and descriptive-survey in terms of the nature of data collection. The statistical population is 379 employees of auto parts supply companies in Kermanshah province, 191 people were selected as a sample according to Cochran's formula, 200 questionnaires were distributed and 180 questionnaires were completed and returned to the researcher. Content validity and Cronbach's alpha coefficient have been used for validity and reliability. Then, in order to test the hypotheses of the research, confirmatory factor analysis of the first and second type, the Kolmogorov-Smirnov test and the structural equation model, and SPSS and AMOS software were used. The results of the research hypothesis test show that perceived social media marketing activities have a positive and meaningful effect on consumer purchase intention.هدف از انجام این پژوهش بررسی تاثیر فعالیت های بازاریابی رسانه های اجتماعی درک شده بر قصدخرید مصرف کننده می باشد. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر ماهیت گردآوری داده ها توصیفی-پیمایشی می باشد. جامعه آماری ۳۷۹ نفراز کارکنان شرکت های تامین قطعات خودرو استان کرمانشاه می باشد که طبق فرمول کوکران ۱۹۱ نفر به عنوان نمونه انتخاب شده اند که۲۰۰ پرسشنامه توزیع و ۱۸۰ پرسشنامه تکمیل و به پژوهشگر برگشت داده شد. جهت روایی و پایایی از اعتبار محتوا و ضریب آلفای کرونباخ استفاده شده است. سپس به منظور آزمون فرضیه های پژوهش از تحلیل عامل تاییدی نوع اول و دوم و آزمون کولموگروف– اسمیرنوف و مدل معادلات ساختاری و از نرم افزار SPSS، AMOS استفاده شده است. نتایج آزمون فرضیه پژوهش نشان می دهد فعالیت های بازاریابی رسانه های اجتماعی درک شده بر قصد خرید مصرف کننده تاثیر مثبت و معنا داری دارد.https://www.iase-jrn.ir/article_43700_9bdf3da5f4f69b1ed2bb177cbf8cc67a.pdfانجمن جامعه شناسی آموزش و پرورش ایرانجامعه شناسی آموزش و پرورش2322-14452220170219The Effect of Family Differences on the Mood and Interactions of Children in the Familyتاثیر اختلافات خانوادگی بر روحیه و برخورد متقابل کودک در خانواده1982134370110.22034/ijes.2017.43701FAمهتاب علویکارشناسی ارشد، گروه علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی تهران، ایران.حامد کرمیکارشناسی ارشد، گروه روانشناسی تربیتی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران.سکینه هاشمیمربی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.Journal Article20200810Purpose: The present research was conducted with the aim of investigating the impact of family differences on the mood and interactions of children in the family.<br />Methodology: The research is a descriptive survey, and all the students of the sixth grade who were studying in Dere Shahr in 1995-1996 formed the statistical population. The research sample is 70 students who were selected using simple random sampling. To collect data, two questionnaires were used to assess mental health in children and a questionnaire on family differences.<br />Findings: The results showed that there is a significant relationship between stubbornness and anxiety of children with family differences, but no relationship was found between depression and psychosis of children with family differences.<br />Conclusion: Considering that the majority of children's behavioral problems at home and school reflect complex interpersonal and behavioral conditions of family members, especially parents, parents should provide a safe and peaceful environment for children's mental health at home.هدف: تحقیق حاضر با هدف بررسی تاثیر اختلافات خانوادگی بر روحیه و برخورد متقابل کودک در خانواده انجام شده است.<br />روش: تحقیق ازنوع توصیفی پیمایشی می باشد و کلیه دانش آموزان مقطع ششم ابتدایی که درسال 95-96 در شهر دره شهر مشغول به تحصیل بوده اند جامعه آماری را تشکیل داده اند. نمونه پژوهش 70 نفر از دانش آموزان می باشد که با استفاده ازنمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شده اند. برای گردآوری داده ها از دو پرسشنامه ارزیابی سلامت روانی در کودکان و پرسشنامه اختلافات خانوادگی استفاده شده است.<br />یافته ها: نتایج نشان داد بین لجبازی و اضطراب کودکان با اختلافات خانوادگی رابطه معنی دار وجود دارد، اما بین افسردگی و روان پریشی کودکان با اختلافات خانوادگی رابطه ای یافت نشد.<br />نتیجه گیری: با توجه به اینکه اکثر مشکلات رفتاری کودکان در محیط خانه و مدرسه منعکس کننده شرایط پیچیده بین فردی و رفتاری اعضای خانواده به ویژه والدین است، والدین باید برای سلامت روحی و روانی کودکان محیطی امن و پر از آرامش در محیط خانه فراهم آورند.https://www.iase-jrn.ir/article_43701_c048fa78671012f3effb527e92c1f224.pdfانجمن جامعه شناسی آموزش و پرورش ایرانجامعه شناسی آموزش و پرورش2322-14452220170219Students' Satisfaction with the Quality of Educational, Research, student and Administrative Services of the Universityرضایتمندی دانشجویان از کیفیت خدمات آموزشی، پژوهشی، دانشجویی و اداری دانشگاه2142304370210.22034/ijes.2017.43702FAمحمد پیریاستادیار، گروه مدیریت بازرگانی، دانشگاه ملایر، ملایر، ایران.0000-0002-8127-8607علی هراتیانکارشناسی ارشد، گروه مدیریت بازرگانی، دانشگاه ملایر، ملایر، ایران.سعید کیانپورعضو هیئت علمی، گروه اقتصاد، دانشگاه پیام نور، همدان، ایران.Journal Article20200810Purpose: It is very important to evaluate the level of satisfaction of students with the quality of university services. This research was conducted with the aim of investigating the satisfaction of students with the quality of educational, research, student and financial services and support of the university.<br />Methodology: The current research method was a cross-sectional descriptive survey. The statistical sample of this research was made up of 419 students of Malayer University who were selected through multi-stage cluster sampling method. To collect data, a standard service quality satisfaction questionnaire by Jafari Rad et al. (2013) was used, and for data analysis, Chi-square, U-Man-Whitney, and Wilcoxon statistical tests were used.<br />Findings: The results showed that the students' satisfaction with educational services was appropriate, and research, student and administrative services were inappropriate, and overall, it was moderate and low. Undergraduate students had a lower level of satisfaction with university services compared to master's and doctoral students. However, there was no significant difference in the level of satisfaction of students in terms of gender.<br />Conclusion: It is suggested to pay attention to the evaluation of the quality of university services based on the opinion of students and to carry out programs to increase the quality of university services, especially research, student and administrative services.هدف: ارزیابی میزان رضایتمندی دانشجویان از کیفیت خدمات دانشگاهی از اهمیت خاصی برخوردار است. این پژوهش با هدف بررسی رضایتمندی دانشجویان از کیفیت خدمات آموزشی، پژوهشی، دانشجویی و مالی و پشتیبانی دانشگاه انجام شده است. <br />روش: روش تحقیق حاضر توصیفی پیمایشی از نوع مقطعی بود. نمونه آماری این پژوهش را 419 دانشجوی دانشگاه ملایر تشکیل دادند که از طریق روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای انتخاب شدند. برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه رضایتمندی از کیفیت خدمات استاندارد جعفری راد و همکاران (1393) و برای تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون های آماری خی دو، یو من ویتنی و ویلکاکسون استفاده شد.<br />یافته ها: نتایج نشان داد که رضایتمندی دانشجویان از خدمات آموزشی مناسب و در خدمات پژوهشی، دانشجویی و اداری نامناسب و در مجموع در حد متوسط و کم بوده است. دانشجویان کارشناسی نسبت به کارشناسی ارشد و دکتری و سطح رضایتمندی پایین تری نسبت به خدمات دانشگاه داشتند. اما در سطح رضایتمندی دانشجویان از نظر جنسیت تفاوت معنی داری دیده نشد.<br />نتیجه گیری: پیشنهاد می شود به ارزیابی کیفیت خدمات دانشگاهی براساس نظر دانشجویان توجه شود و برنامه هایی جهت افزایش کیفیت خدمات دانشگاه مخصوصاً خدمات پژوهشی، دانشجویی و اداری در این راستا انجام پذیرد.https://www.iase-jrn.ir/article_43702_800d1a5a1d7161f6db05c7dd3c3e0952.pdf