انجمن جامعه شناسی آموزش و پرورش ایرانجامعه شناسی آموزش و پرورش2322-14452120160822Examining the Role of Women's Academic Education in How to Manage Conflict in Married Lifeبررسی نقش آموزش آکادمیک زنان در نحوه مدیریت تعارض در زندگی زناشویی7354368110.22034/ijes.2016.43681FAمنصوره اعظم آزادهدانشیار، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران.مریم رجب زادهکارشناس ارشد، پژوهش علوم اجتماعی، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران.Journal Article20200810The process of social development has made societies in transition, including Iran, undergo fundamental and extensive social changes, and its fundamental nature and rapid and uneven process have brought about numerous social changes for these societies and families. The superiority of women over men in educational levels in the society in recent decades is one of these changes. Using the instrumental case study method, this article tries to test Archer's theories about individual agency, Blud and Wolff's resource theory, Rodman's cultural context resource theory, Parsons's action components, family structure imbalance theory and exchange theory, and at the same time examines the role Women's academic education has been the way to resolve conflicts in married life in the event of changes and following it. The results of the research show that if women's university education causes a change in their normative attitude towards marital roles, while the attitude of their husbands towards marital roles has not changed,<br />It may increase the level of conflict in the family. But in the meantime, the role of women is very effective in managing conflict and establishing balance in the family.فرایند توسعه اجتماعی ، جوامع در حال گذار ، از جمله ایران را دستخوش تغییرات اجتماعی بنیادین و گسترده ای ساخته و ماهیت بنیادین و فرایند سریع و ناموزون آن ، تغییرات اجتماعی متعددی را برای این جوامع و خانواد هها در پی آورده است. پیشی گرفتن زنان نسبت به مردان در سطوح تحصیلی در جامعه در دهه های اخیر یکی از این تغیرات است. مقاله حاضر با بهر هگیری از روش موردپژوهی ابزاری ، درصدد آزمون تئوری های آرچر در مورد عاملیت فردی ، نظریه منابع بلود و وولف ، تئوری منابع در بستر فرهنگی رادمن ، اجزای کنش پارسونز ، تئوری عدم تعادل در ساختار خانواده و نظریه مبادله و همزمان بررسی نقش تحصیلات آکادمیک زنان در بروز تغییرات و بهدنبال آن ، نحوه حل تعارض در زندگی زناشویی بوده است. نتایج تحقیق نشان می دهد تحصیلات دانشگاهی زنان چنانچه باعث تغییر در گرایش هنجاری آنان نسبت به نقش های زناشویی گردد ، در حالی که نگرش همسرانشان به نقش های زناشویی تغییر نکرده باشد ،<br />ممکن است میزان تضاد در خانواده را افزایش دهد. اما در این میان ، نقش زنان در مدیریت تضاد و برقراری تعادل در خانواده بسیار مؤثر است.https://www.iase-jrn.ir/article_43681_1f7d6934b6403e1e8704eef123d8c887.pdfانجمن جامعه شناسی آموزش و پرورش ایرانجامعه شناسی آموزش و پرورش2322-14452120160822Internet, Satellite Programs and Religious Identity (A Case Study of High School Students in Marvdasht City)اینترنت، برنامههای ماهواره ای و هویت دینی (مطالعه موردی دانشآموزان متوسطۀ شهر مرودشت)7364367510.22034/ijes.2016.43675FAآرمان حیدریاستادیار، گروه جامعه شناسی، دانشگاه یاسوج، یاسوج، ایران.عباس رمضانی باصریکارشناسی ارشد، گروه جامعه شناسی، دانشگاه یاسوج، یاسوج، ایران.Journal Article20200810Religion, religious identity and media play an important and fundamental role in defining and directing the lives of teenagers and young people in any society, especially Islamic societies like Iran. But regarding the link between religion and the media, especially foreign modern media, many people believe that these media provide the basis for weakening the religious identity of people by publishing and broadcasting various opinions, images, ideas, different and contrary to religious values. Therefore, today it seems that commenting on the changes and developments of the religious identity of youth and teenagers is incomplete and insufficient, regardless of the role of the media. Therefore, the present article examines the relationship between the use of satellite and the Internet with the religious identity of high school students in Morvdasht city. The research method of the study is a survey, and a questionnaire tool and a multi-stage cluster sampling method were used to collect data. Based on the results of the research, the correlation of both variables of Internet and satellite use with all three dimensions of students' religious identity was negative and significant. The highest correlation of Internet use with dimensions of religious identity was, respectively, in practical dimensions (-53), emotional (-52) and belief (-49). The highest correlation of satellite use variable with religious identity was, respectively, in the practical dimensions (-53), emotional (-44) and belief (-39). In this way, it can be said that more use of satellite media and internet in order to reduce the religious identity of secondary school students has been investigated in the three dimensions of practical, emotional and religious.دین، هویت دینی و رسانه ها نقشی مهم و اساسی در تعریف و جهت دهیِ زندگی نوجوانان و جوانان هر جامعه ای، بهویژه جوامعی اسلامی مانند ایران دارد. اما در خصوص پیوند دین و رسانه ها، بهویژه رسانه های نوین خارجی، افراد زیادی معتقدند این رسانه ها با انتشار و پخش آراء، تصاویر، اندیشه های گوناگون، متفاوت و معارض با ارزش های دینی زمینۀ تضعیفِ هویت دینی افراد را فراهم میکنند. بنابراین، امروزه به نظر میرسد اظهار نظر پیرامون تغییر و تحولات هویت دینی جوانان و نوجوانان بدون توجه به نقش رسانه ها ناقص و ناکافی باشد. از این رو، مقاله حاضر به بررسی رابطۀ استفاده از ماهواره و اینترنت با هویت دینی دانشآموزان متوسطه شهر مرودشت پرداخته است. روش بررسیِ مطالعه، پیمایشی بوده و از ابزار پرسشنامه و روش نمونهگیری خوشهای چندمرحله ای برای جمع آوری داده ها استفاده شده است. براساس نتایج تحقیق، همبستگی هر دو متغیر استفاده از اینترنت و ماهواره با هر سه بعد هویت دینی دانشآموزان منفی و معنی دار بوده است. بالاترین همبستگی استفاده از اینترنت با ابعاد هویت دینی، به ترتیب، در ابعاد عملی (53/.-)، احساسی (52/.-) و اعتقادی (49/.-) بوده است. بالاترین همبستگی متغیر استفاده از ماهواره با هویت دینی، به ترتیب، در ابعاد عملی (53/.-)، احساسی (44/.-) و اعتقادی (39/.-) بوده است. بدین ترتیب، میتوان گفت استفاده بیشتر از رسانه های ماهواره و اینترنت در راستای کاهش هویت دینی دانش آموزان متوسطه مورد بررسی در ابعاد سه گانه عملی، احساسی و اعتقادی بوده است. https://www.iase-jrn.ir/article_43675_d235ac78e09974700b712c6003dea998.pdfانجمن جامعه شناسی آموزش و پرورش ایرانجامعه شناسی آموزش و پرورش2322-14452120160822Social Support and Public Health of Female Teachersحمایت اجتماعی و سلامت عمومی معلمان زن37594368210.22034/ijes.2016.43682FAسیما اسماعیلی شهمیرزادیدانشجوی دکتری، گروه آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران.گیتی خوشه مهریمربی، گروه آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران.منور مرادیان سرخکلاییکارشناسی ارشد، گروه آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران.زینب مسلمیکارشناس، گروه بهداشت عمومی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران.مهتاب وکیلی کرگانرودکارشناسی ارشد، انجمن ترویج علم ایران، تهران، ایران.Journal Article20200810Mental disorders are one of the major concerns in the world today, which causes a decrease in the productivity of the education system. The present study was conducted with the aim of investigating the relationship between social support and general health of female teachers working in the schools of Quds city. This research is a cross-sectional descriptive-analytical study. The sample size was 131 people and the sampling was done by random method. In order to collect information, Goldberg's standard public health questionnaires and Phillipis' social support ANOVA correlation coefficient were used. The collected data were analyzed with Pearson's statistical test. In this way, the relationship between social support and physical symptoms, anxiety, social functioning, depression and general health was investigated using Pearson's correlation coefficient test. The results showed that there is a statistically significant and inverse difference between social support and the average anxiety score d. Also, among the different subscales of public health, including physical symptoms, anxiety, social functioning, depression, there is only a statistically significant relationship between anxiety and social support, so that with the increase in the level of social support, the level of anxiety increases. It decreases among teachers. Therefore, it seems that the state of mental health of the country's teachers can be improved by using appropriate educational and intervention approaches, attracting the participation of relevant authorities and organizations.اختلالات روانی یکی از نگران یهای عمده جهان امروز است که سبب کاهش بهره وری سیستم آموزش و پرورش می شود . مطالعه حاضر با هدف بررسی ارتباط بین حمایت اجتماعی با سلامت عمومی معلمان زن شاغل در مدارس شهر قدس انجام ش د. این پژوهش یک مطالعه توصیفی- تحلیلی از نوع مقطعی است . حجم نمونه 131 نفر و نمونه گیری به روش خوش های بوده اس ت. جهت گردآوری طلاعات از پرسشنام ههای استاندارد سلامت عمومی گلدبرگ و و ضریب همبستگی ANOVA حمایت اجتماعی فلیپیس استفاده ش د. داده های جم عآوری شده با آزمو نهای آماری پیرسون مورد تحلیل قرار گرفت . بدین ترتیب ، ارتباط حمایت اجتماعی با حیطه های علایم جسمانی ، اضطراب ، عملکرد اجتماعی ، افسردگی و سلامت عمومی کل با استفاده از آزمون ضریب همبستگی پیرسون بررسی ش د. نتایج نشان داد که بین حمایت اجتماعی با میانگین نمره اضطراب ، اختلاف آماری معنی دار و معکوس وجود دار د. همچنین ،در بین خرده مقیاس های مختلف سلامت عمومی اعم از علایم جسمانی ، اضطراب ، عملکرد اجتماعی ، افسردگی تنها بین حیطه اضطراب با حمایت اجتماعی ارتباط آماری معنی دار وجود دار د، به گونه ای که با افزایش سطح حمایت اجتماعی در کشده ، میزان اضطراب در بین معلمان کاهش می یابد . بنابراین ، به نظر می رسد با بکارگیری رویکردهای آموزشی و مداخله ای مناسب ، جلب مشارکت مسئولان و سازما نهای ذی ربط بتوان وضعیت سلامت روان معلمان کشور را بهبود بخشید .<br /> https://www.iase-jrn.ir/article_43682_a67efa7189cd0b89c20a2884cb8cc22b.pdfانجمن جامعه شناسی آموزش و پرورش ایرانجامعه شناسی آموزش و پرورش2322-14452120160822Examining the Relationship between Perceived organizational JUSTICE and its Components on Job Satisfactionبررسی رابطه ادراک عدالت سازمانی و رضایت شغلی در دو سازمان آموزشی37704367610.22034/ijes.2016.43676FAبیژن زارعدانشیار، گروه جامعه شناسی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران.0000-0002-5455-3677توحید دادخواهکارشناسی ارشد، گروه جامعه شناسی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران.Journal Article20200810The main goal of this study is to examine the relationship between perceived organizational justice and job satisfaction of administrative staff. Perceivedorganizational justice comprises of three components, namely: distributive justice, procedural justice, and interactional justice. The dimensions of jobsatisfaction are: satisfaction of the nature of the work, satisfaction with pay and benefits, the consent of the administrator, promotion satisfaction, andsatisfaction of partners. The sample consisted of 265 employees who work at the office of Education of Mazandaran province and the University ofMazandaran. Findings indicate that organizational justice perception explains 62.2 percent of the changes in job satisfaction. Additionally, each of thecomponents of perceived organizational justice showed significant effect on job satisfaction. It becomes evident that there is a great consistency betweenthe employed theory and empirical findings.پژوهش حاضر به بررسی رابطه ادراک عدالت سازمانی و رضایت شغلی کارکنان سازمانهای اداری میپردازد. ادراک عدالت سازمانی دارای سه مؤلفه ادراک عدالت توزیعی، ادراک عدالت رویهای، و ادراک عدالت مراودهای در نظر گرفته شد و ابعاد رضایت شغلی نیز رضایت از ماهیت کار، رضایت از حقوق و مزایا، رضایت از سرپرست و مدیر، رضایت از ترفیعات، و رضایت از همکاران است. نمونه مورد مطالعه 265 نفر از کارکنان اداره کل آموزش و پرورش استان مازندران و دانشگاه مازندران را شامل میشود. یافتههای پژوهش نشان داد که ادراک عدالت سازمانی 2/62 درصد از تغییرات رضایت شغلی را توضیح میدهد. همچنین هر یک از مؤلفههای ادراک عدالت سازمانی نیز تأثیر معناداری بر رضایت شغلی کارکنان دارند. https://www.iase-jrn.ir/article_43676_17460bb3a07c7bcaa16a69dd32ea065b.pdfانجمن جامعه شناسی آموزش و پرورش ایرانجامعه شناسی آموزش و پرورش2322-14452120160822Investigating the Quality of Life of Students Living in the Student Dormitory of Razi University of Kermanshah and its Relationship with their Academic Performanceبررسی کیفیت زندگی دانشجویان ساکن در خوابگاه دانشجویی دانشگاه رازی کرمانشاه و رابطه آن با عملکرد تحصیلی آنها61904368310.22034/ijes.2016.43683FAغلام رضا تاج بخشعضو هیئت علمی، گروه علوم اجتماعی، دانشگاه آیت االله العظمی بروجردی (ره)، بروجرد، ایران.سجاد ریاحیکارشناسی ارشد، گروه علوم اجتماعی، دانشگاه آیت الله العظمی بروجردی (ره)، بروجرد، ایران.Journal Article20200810This research was conducted with the aim of investigating the relationship between quality of life and academic performance of students living in the dormitory of Razi University, Kermanshah. Its method is a survey and the number of 205 people, the sample size, was selected using Cochran's sampling formula and simple random sampling method. Findings: 2.8% of the respondents said that their quality of life is generally very poor, 4.14%/43% are good, and 29.6% are neither good nor bad, 9.9% are poor. , 3 described their life in general very well. On the other hand, 2% of the passers-by were relatively satisfied with their health status, 23.46% were relatively satisfied, 3.3% were dissatisfied, 4.1% were very dissatisfied with their health, and 9.24% were also completely satisfied with their health status/percentage satisfied, and About one-tenths of the sample ratio were (4). Among the four dimensions of quality of life, the highest sample mean was related to the dimension of physical health between age, marital status, and the lowest score was related to the dimension of environmental health. was 10 (M=56.3), while a significant relationship was observed between gender, field of study, ethnicity, and academic performance (p<0/05) and no significant difference was observed between academic year and academic performance. The results of hierarchical regression analysis Multiple showed that the variable of age and ethnicity in the first stage and the variable of ethnicity and social relations<br />8% of the variable variance under /14 and 9/ (social support) in the second stage were able to explain 3 studies (academic performance) respectively.این پژوهش با هدف بررسی رابطه بین کیفیت زندگی و عملکرد تحصیلی دانشجویان ساکن در خوابگاه دانشگاه رازی کرمانشاه انجام شده است. روش آن پیمایشی بوده و تعداد 205 نفر، حجم نمونه، با استفاده از فرمول نمونه گیری کوکران و به روش نمونه گیری تصادفی طبق هبندی شده و ساده انتخاب شدند. یافتهها 8/ 2 درصد از پاسخ گویان به طور کلی کیفیت زندگی خود را خیلی نامناسب، 8 / حاکی از آن است که 4 14 درصد وضعیت کیفیت / 43 درصد خوب، و 6 / 29 درصد نه خوب و نه بد، 9 / درصد نامناسب، 3 زندگی شان را در مجموع خیلی خوب توصیف کردند. از سویی، 2 درصد از پاس خگویان از وضعیت 46/ 23 درصد به طور نسبی رضایت داشتند، 3 / 3 درصد ناراضی بودند، 4 / سلامتی خود خیلی ناراضی و 9 24 درصد) نیز از وضعیت سلامتی شان کاملاً راضی / درصد راضی، و حدود ی کچهارم از نسبت نمونهای ( 4 بودند. در بین ابعاد چهارگانه کیفیت زندگی، بیشترین میانگین نمونهای، مربوط به بعد سلامت جسمانی بین سن، وضعیت تأهل، .(M=3/ و کمترین امتیاز مربوط به بعد سلامت محیطی بود ( 10 (M=3/56) در حالی که بین جنسیت ؛(p<0/ رشته تحصیلی، قومیت و عملکرد تحصیلی رابطه معنادار مشاهده شد ( 05 و دوره تحصیلی با عملکرد تحصیلی تفاوت معناداری مشاهده نگردید. نتایج تحلیل رگرسیون سلسله مراتبی چندگانه نشان داد که متغیر سن و قومیت در مرحله اول و متغیر قومیت و روابط اجتماعی<br />8 درصد از واریانس متغیر تحت / 14 و 9 / (حمایتهای اجتماعی) در مرحله دوم توانستند به ترتیب 3 مطالعه (عملکرد تحصیلی) را تبیین کنند.https://www.iase-jrn.ir/article_43683_f588a4264399a404defcfea0fd2a1364.pdfانجمن جامعه شناسی آموزش و پرورش ایرانجامعه شناسی آموزش و پرورش2322-14452120160822Investigating the Relationship between Work-Family Balance and Quality of Life of Women Working in the Department of Education of Sanandajسنجش رابطۀ تعادل بین نقشهای خانوادگی و شغلی و کیفیت زندگی زنان شاغل درآموزش و پرورش شهر سنندج711044367710.22034/ijes.2016.43677FAفریبا سیدانعضو هیئت علمی، گروه مطالعات زنان، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران.سعیده حسامیکارشناسی ارشد، گروه مطالعات زنان، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران.Journal Article20200810In recent years, fundamental changes have taken place in women’s status which consequently resulted in modification of women’s roles and their social standings in some sections of society. Some researchers believe that multiple social, career, and family roles are different resources accruing much benefit to individuals and bring about numerous privileges and rewards that improve women’s quality of life. The present study investigates the relationship between women’s role balance and their quality of life. To this end, the population of study consists of female teachers of the department of Education in Sanandaj city who are married and have children. The sample comprises of 290 individuals who were randomly chosen through quota sampling method.The selected women are all official employees working as teachers for the department of Education. Data is collected via a questionnaire. Findingsdisplay significant relationship between the extent of role balance and quality of life. The results of multiple regression analysis reveal that role balance and husbands’ education explain 36 percent of variance of women’s quality of life. The relationship between husbands’ education and women’s quality of life indicate that husbands’ attitude and behavior have significant effect on lives of women.در سالهای اخیر دگرگونیهای بنیادی و اساسی در وضعیت زنان به وقوع پیوسته و منجر به تحولاتی در زمینۀ چندگانگی نقش و جایگاه اجتماعی آنان در بخشهایی از جامعه شده است. برخی از پژوهشگران بر آناند که نقشهای چندگانه اجتماعی، شغلی و خانوادگی منابع گوناگونی هستند که منافع متعددی را در اختیار افراد قرار می دهد و پاداشها و امتیازت متعددی را به همراه آورده بر کیفیت زندگی زنان میافزایند. این پژوهش با بهرهگیری از مبانی نظری تئوری کنش متقابل نمادی و با توجه به دیدگاه مارکز در زمینه تعادل نقش، به سنجش رابطه بین این متغیر و کیفیت زندگی زنان پرداخته است. جامعه آماری این بررسی متشکل از زنان شاغل، متأهل، دارای فرزند و ساکن در شهرسنندج است وحجم نمونه، 290 نفر از زنان شاغل در آموزش و پرورش شهرسنندج را دربرمیگیرد که به روش نمونهگیری تصادفی سهمیه ای انتخاب شدهاند. بر اساس یافتههای تحقیق، زنان با ازدواج نهچندان زودهنگام خود (میانگین سن ازدواج 36/24) از فرصتهای تحصیلی و شغلی خود به خوبی بهره برده و همراه همسرانشان، سرمایههای فرهنگی مطلوبی دارند و این امر به برقراری توازن بین نقشهای خانوادگی و شغلی آنها کمک بسزایی کرده است. یافتهها نشان میدهد بین میزان تعادل در نقشهای شغلی و خانوادگی و کیفیت زندگی زنان ارتباط معناداری وجود دارد. یافتههای حاصل از رگرسیون چندگانه نیز حاکی از آن است که متغیرهای میزان تحصیلات همسر و تعادل نقش، 36 درصد از واریانس متغیر کیفیت زندگی زنان را تبیین میکنند. با توجه به رابطه تحصیلات همسران و کیفیت زندگی زنان، می توان دریافت زندگی زنان ایرانی تا حدود زیادی تحت تأثیر نگرش و رفتارهای شوهرانشان در خانواده است که معمولاً شرایط دستیابی به فرصتهای پیشرفت از طریق اشتغال را برای ایشان تسهیل کرده بر کیفیت زندگی آنان میافزاید. https://www.iase-jrn.ir/article_43677_84e01572ec36377d9bc89b1ded2bbc48.pdfانجمن جامعه شناسی آموزش و پرورش ایرانجامعه شناسی آموزش و پرورش2322-14452120160822The Formation of Women's Schools in the Constitutional Period (with an Emphasis on Women's Social Demands)سیر شکلگیری مدارس زنان در دوره مشروطه (با تأکید بر مطالبات اجتماعی زنان)911104368410.22034/ijes.2016.43684FAهما زنجانی زادهدانشیار، گروه جامعه شناسی، دانشگاه فردوسی، مشهد، ایران.علی باغدار دلگشادانشجوی کارشناسی ارشد، گروه تاریخ، دانشگاه فردوسی، مشهد، ایران.Journal Article20200810The purpose of this research is to investigate the process of establishing women's schools, in the form of establishing female primary schools during the constitutional period and between 1324 AH/1285 AH to 1330 AH/1291 AH. Examining this issue not only in terms of its occurrence in the constitutional period as the first period of education modernization experiences in Iran, but also in terms of the establishment of girls' schools, the role of women's writings in the press of this period in relation to the issue of women's right to education and Its design is important in the form of social demands. Also, in this period, women's active social presence has started for the first time in the form of a quasi-union, and women have begun to raise their social demands, in the meantime, the establishment of schools for girls has been the main social demand of Iranian women. This research, which has been compiled by documentary method with content analysis technique, shows the fruition of social efforts and the realization of women's social rights. An effort that, less than a decade after it was proposed in the press of the constitutional era, led to the establishment of girls' schools in different cities of Iran, on the basis of which, girls also enjoyed the right to education like boys.هدف این پژوهش بررسی سیر ایجاد مدارس زنان، در قالب ایجاد دبستانهای نسوان در دوره مشروطه و در فاصله زمانی سالهای 1324 ق/ 1285 ش تا 1330 ق/ 1291 ش است. بررسی این موضوع نه تنها از جهت رخداد آن در دوره زمانی مشروطه به عنوان نخستین دوره تجربه های مدرنیزه شدن آموزش و پرورش در ایران، بلکه به لحاظ ایجاد مدارس دخترانه، نقش نامه نگاریهای زنان در مطبوعات این دوره در رابطه با مسئله حق تحصیل زنان و طرح آن به صورت مطالبه های اجتماعی اهمیت دارد. در این دوره همچنین، حضور فعال اجتماعی زنان برای نخستین بار به شکل شبه صنفی آغاز شده است و زنان به مطرح کردن درخواستهای اجتماعی خود پرداخت هاند که در این بین ایجاد مدارس برای دختران اصلیترین مطالبه اجتماعیِ زنانِ ایرانی بوده است. این پژوهش که به روش اسنادی با تکنیک تحلیل محتوا گردآوری شده است، به ثمر رسیدن تلاش اجتماعی و احقاق حقوق اجتماعی زنان را نشان م یدهد. تلاشی که با گذشت کمتر از یک دهه از طرح آن در مطبوعات عصر مشروطه، منجر به ایجاد مدارس دخترانه در شهرهای متفاوت ایران گردید که بر آن اساس، دختران نیز مانند پسران از حق آموزش و پرورش برخوردار شدند.https://www.iase-jrn.ir/article_43684_660b25aa116a340759d200ddca5e62e2.pdfانجمن جامعه شناسی آموزش و پرورش ایرانجامعه شناسی آموزش و پرورش2322-14452120160822Investigating the Level of Modernization of Female High School Teachers in Tehran and the Factors Affecting Itبررسی میزان نوگرایی زنان دبیر دبیرستان های شهر تهران و عوامل مؤثر بر آن1051384367810.22034/ijes.2016.43678FAآمنه صدیقیان بید گلیعضو هیئت علمی، گروه مطالعات اجتماعی، پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی، تهران، ایران.زهرا روزی بیدگلیکارشناسی ارشد، گروه جامعه شناسی، تهران، ایران.Journal Article20200810Purpose: Modernization is a change in the value, cognitive and behavioral system of people, which is created by the process of macro-modernization, and turns people into effective actors of roles at the institutional and organizational level of modernization, and its existence is one of the important factors that facilitate the process of modernization and It is industrialization. Now the issue is, how much have different sections of the society modernized in this situation? And this modernization is influenced by what factors? In this research, modernism is examined from the combination of nine variables: scientism, egalitarianism, global orientation, progressivism, independence, civic orientation, democratic orientation, risk taking, and acceptance of new experiences.<br />Methodology: The method of this research is quantitative and has been used using documentary study and survey methods. The statistical population of the research is made up of female high school teachers in Tehran. The sample population was selected after sampling using Cochran's formula and quotas of regions using statistical methods. 260 people were selected from the three education districts 2, 7, and 16 symbols of upper, middle, and lower classes and calculated with quotas.<br />Findings: According to the findings of the research, 7% of the sample population had a high degree of modernity.<br />Conclusion: years of education and social base are two variables that have a significant relationship with the degree of modernization, and the significant relationship of other included variables was not confirmed. هدف: نوگرایی تحولی در نظام ارزشی، شناختی و رفتاری افراد است که در اثر فرایند کلان نوسازی ایجاد می شود و افراد را به ایفاکنندگان مؤثر نقشها در سطح نهادی و سازمانی نوسازی تبدیل میکند و وجود آن یکی از عوامل مهم تسهیلکننده فرایند نوسازی و صنعتی شدن است. حال مسئله این است که اقشار مختلف جامعه در این شرایط چه میزان نوگرا شدهاند؟ و این نوگرایی تحت تأثیر چه عواملی است؟ در این پژوهش نوگرایی از ترکیب نه متغیر علمگرایی، تساویطلبی، گرایش جهانی، پیشرفتگرایی، استقلالطلبی، گرایش مدنی، گرایش دموکراتیک، ریسکپذیری و پذیرش تجربیات جدید بررسی میشود.<br />روش: روش این پژوهش کمی است و با استفاده از روش های مطالعه اسنادی و پیمایش استفاده شده است. جامعه آماری پژوهش را دبیران زن دبیرستانهای شهر تهران تشکیل می دهند. جمعیت نمونه پس از نمونهگیری با استفاده از فرمول کوکران و سهمیهبندی مناطق به شیوههای آماری 260 نفر انتخاب شده است که از سه ناحیه آموزش و پرورش 2 و7 و16 نمادهای طبقات بالا، متوسط و پایین و با سهمیهبندی محاسبه شده است.<br />یافته ها: بر اساس یافته های پژوهش .7 درصد جمعیت نمونه دارای نوگرایی با میزان بالا بوده اند.<br />نتیجه گیری: سالهای تحصیل و پایگاه اجتماعی دو متغیری هستند که با میزان نوگرایی رابطه معنادار دارد و ارتباط معنادار سایر متغیرهای لحاظشده، تأیید نشد. https://www.iase-jrn.ir/article_43678_bf0b792bc900d20e401ec1498b187c7b.pdfانجمن جامعه شناسی آموزش و پرورش ایرانجامعه شناسی آموزش و پرورش2322-14452120160822The Effect of the Curriculum on the Formation of National Identity (Meta-Analysis Studies)تأثیر برنامه درسی بر شکلگیری هویت ملی (مطالعهای از نوع فراتحلیل)1111344368510.22034/ijes.2016.43685FAسیروس منصوریدانشجوی دکتری، گروه برنامه ریزی درسی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران.میمنت عابدینی بلترکدکتری تخصصی، گروه برنامه ریزی درسی، دانشگاه پیام نور، کازرون، کازرون، ایران.سیدیوسف پنجه بنددانشجوی دکتری، گروه جامعه شناسی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران.اسماعیل باانصافکارشناسی ارشد، گروه برنامه ریزی آموزشی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران.Journal Article20200810The purpose of this article is to review and meta-analyze research related to national identity and curriculum. Considering that strengthening national identity in students is one of the important educational goals, many researches have investigated this; Therefore, the present article aims to analyze and evaluate the most important research in this field with a descriptive meta-analysis method. The results of this research have been published in educational journals and media, and most of the methods used in this research are of the content analysis type, and textbooks have been used as the population and statistical sample of the research. The results of the meta-analysis showed that the educational system and curriculum are not effective in shaping national identity in students. However, the solutions provided in the mentioned researches are weak and most of the researches have presented the results of not paying balanced attention to "or not paying enough attention to the components of national identity in the curriculum". Finally, it seems that the researches in this field need "the components of national identity in the curriculum to be revised from the methodological dimension as well as the processing of the issues."مقاله حاضر با هدف بررسی و فراتحلیل تحقیقات مربوط به هویت ملی و برنامه درسی صورت گرفته است. با توجه به اینکه تقویت هویت ملی در دانشآموزان یکی از اهداف مهم آموزشی است، بسیاری از تحقیقات این امر را بررسی کردهاند؛ از این رو مقاله حاضر بر آن است تا با روش توصیفی از نوع فراتحلیل، مهمترین تحقیقات در این زمینه را مورد تحلیل و ارزیابی قرار دهد. نتایج این تحقیقات در مجلات تربیتی و میا نرشتهای انتشار یافته است و بیشتر روشهای مورد استفاده در این تحقیقات از نوع تحلیل محتوا بوده و از کتا بهای درسی به منزله جامعه و نمونه آماری پژوهش استفاده شده است. نتایج حاصل از فراتحلیل نشان داد، نظام آموزشی و برنامه درسی در شکل دهی هویت ملی در دانش آموزان کارایی ندارند. با این حال راهکارهای ارائه شده در تحقیقات مذکور ضعیف است و بیشتر تحقیقات نتایج عدم توجه متعادل به » یا « عدم توجه کافی به مؤلفههای هویت ملی در برنامه درسی » خود را به صورت ارائه دادهاند. در نهایت به نظر میرسد، تحقیقات در این زمینه به « مؤلفههای هویت ملی در برنامه درسی بازنگری از بعد روششناختی و همچنین پردازش موضوعات نیاز دارند.https://www.iase-jrn.ir/article_43685_59d480acf3123798f5a7122021aa5b84.pdfانجمن جامعه شناسی آموزش و پرورش ایرانجامعه شناسی آموزش و پرورش2322-14452120160822Investigating the Relationship between Servant Leadership and Perceived Organizational Justice with Commitment to Organizational Change in Educationبررسی ارتباط رهبری خدمتگزار و عدالت سازمانی ادراک شده با تعهد به تغییر سازمانی درآموزش و پرورش1701854369310.22034/ijes.2016.43693FAفهیمه مظفریان لائیندانشجوی کارشناسی ارشد، گروه مدیریت آموزشی، دانشگاه پیام نور، مشهد، ایران.وجیهه ظهور پروندهاستادیار، گروه روانشناسی، دانشگاه پیام نور، مشهد، ایران.Journal Article20200810The purpose of this research is to investigate the relationship between servant leadership and perceived organizational justice with a commitment to organizational change among Kelat education staff. The present research is a descriptive research type of correlation and is a applied research in terms of purpose. The statistical population of this study is all teachers and managers of Kalat County (138 managers and 810 teachers). 260 subjects were randomly selected according to the Morgan table. Three standard questionnaires of servant leadership, organizational justice and commitment to change were used to collect data. Validity of the questionnaires was confirmed by content validity and their reliability was calculated using Cronbach's alpha. Data were analyzed using Kolmogorov-Smirnov tests, Pearson correlation coefficient and Structural Equation Modeling (SEM). This study concludes that there is a relationship between servant leadership and perceived organizational justice, and there is no relationship between servant leadership and commitment to organizational change, and there is a significant relationship between organizational justice and commitment to organizational change.هدف از این پژوهش بررسی ارتباط رهبری خدمتگزار و عدالت سازمانی ادراک شده با تعهد به تغییر سازمانی در بین کارکنان آموزش و پرورش کلات می باشد. تحقیق حاضر در دسته پژوهش های توصیفی از نوع همبستگی و از حیث هدف در زمره تحقیقات کاربردی است. جامعه ی آماری این تحقیق کلیه معلمان و مدیران شهرستان کلات می باشند (138 مدیر و 810 معلم) . که 260 آزمودنی طبق جدول مورگان به صورت تصادفی انتخاب شده اند. برای گردآوری داده ها از سه پرسشنامه استاندارد رهبری خدمتگزار، عدالت سازمانی و تعهد به تغییر استفاده شد. روایی پرسشنامه ها با استفاده از روایی محتوا تایید و پایایی آنها با استفاده از آلفای کرونباخ محاسبه شد. داده ها با آزمون های کولموگروف-اسمیرنف، ضریب همبستگی پیرسون و مدل معادلات ساختاری(SEM) تحلیل شدند. از این پژوهش اینگونه نتیجه می شود که بین رهبری خدمتگزار و عدالت سازمانی ادراک شده رابطه وجود دارد و بین رهبری خدمتگزار و تعهد به تغییر سازمانی رابطه وجود ندارد و بین عدالت سازمانی و تعهد به تغییر سازمانی رابطه معناداری وجود دارد.https://www.iase-jrn.ir/article_43693_a3b4931fc389e0b11acb86e3d2671e4b.pdfانجمن جامعه شناسی آموزش و پرورش ایرانجامعه شناسی آموزش و پرورش2322-14452120160822The Social Factors Affecting the Social Happiness of Teachers (Case Study)عوامل اجتماعی موثر بر نشاط اجتماعی معلمان (مطالعه موردی)1862004369410.22034/ijes.2016.43694FAعلیرضا سمیعی اصفهانیدانشیار، گروه علوم سیاسی، دانشگاه یاسوج، یاسوج، ایران.سامر پوردانشدانشجوی کارشناسی ارشد، گروه علوم سیاسی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران.حسین دانشکارشناسی ارشد، گروه فقه و حقوق خصوصی، دانشگاه علوم قضایی و خدمات اداری، تهران، ایران.Journal Article20200810Happiness and vitality are one of the most important human needs and they can play a significant role in coping with problems and confronting pressures and promoting productivity. Considering the role and importance of teachers in the education and community of students, the aim of this article is to investigate the social happiness of Teachers in Tehran and identify the social factors affecting it. The statistical population included teachers from the 20th and 21st regions of Tehran, using a Cochran formula, a sample of 370 of them were selected for study. The research method was a survey and a tool for collecting required data Instrument research has a formal validity. The results of regression analysis and the relationship between variables show that in fact, the underlying factors as well as effective social factors such as alienation, income, religion, dimensions of social capital, life satisfaction, occupation, economic and social status have a significant relationship with the social vitality of the subjects studied.شادمانی و نشاط از جمله نیازهای مهم انسان هستند و میتوانند در مقابله افراد با مشکلات و رویارویی با فشارها و ارتقاء بهره وری کار نقش بسزایی داشته باشند. با توجه به نقش و جایگاه مهم معلمان در تربیت و جامعهپذیری دانشآموزان، هدف مقاله حاضر بررسی میزان شادمانی اجتماعی معلمان شهر تهران و شناسایی عوامل اجتماعی موثر برآن است. جامعه آماری شامل معلمان نواحی 20 و 21 شهرتهران است که با استفاده از فرمول کوکران، یک نمونه 370 نفری از بین آنها برای مطالعه انتخاب شد. روش تحقیق؛ پیمایش و ابزار جمع آوری دادههای مورد نیاز پرسشنامه بود. ابزارتحقیقات از اعتبار صوری برخوردار است. یافتههای رگرسیونی و بررسی رابطه بین متغیرها نشان میدهد که در واقع متغیرهای زمینهای و همچنین عوامل اجتماعی موثر از جمله خودبیگانگی، میزان درآمد، دینداری، ابعاد سرمایه اجتماعی، رضایت زندگی، شغلی، پایگاه اقتصادی و اجتماعی رابطههای معنادار با نشاط اجتماعی افراد مورد مطالعه دارد.https://www.iase-jrn.ir/article_43694_45abc927014da99cb3fb202dfcc71f23.pdfانجمن جامعه شناسی آموزش و پرورش ایرانجامعه شناسی آموزش و پرورش2322-14452120160822cultural studies and education; From neighborhood to cooperationمطالعات فرهنگی و آموزش؛ از همسایگی تا همکاری1351654368610.22034/ijes.2016.43686FAهنری زیرواسماعیل یزدا نپورJournal Article20200810https://www.iase-jrn.ir/article_43686_f2c858543124c97df4bc293a810d4dba.pdf