دو فصلنامه علمی جامعه شناسی آموزش و پرورش

میانجی‌گری نشاط سازمانی در تاثیر مدیریت سبز بر عملکرد زیست‌محیطی در سازمان‌های آموزش عالی

مرتضی کلیج؛ مریم تقوایی یزدی؛ مریم تقوایی

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 15 بهمن 1399

چکیده
  هدف: پژوهش حاضر با هدف ارزیابی نقش میانجی نشاط سازمانی در تاثیر مدیریت سبز بر عملکرد زیست­محیطی در دانشگاه­های آزاد اسلامی استان مازندران، انجام شد. روش: پژوهش حاضر  از نظر هدف، کاربردی و از حیث روش تحقیق، توصیفی- پیمایشی بود. جامعه آماری شامل اعضاء هیئت علمی، مدیران عالی، میانی و عملیاتی و مسئولین واحد­های اداری، آموزشی و ...  بیشتر

ارائه مدل آینده پژوهی در آموزش و پرورش استان مازندران

مقداد رضی دون چالی؛ سعید صفاریان همدانی؛ مریم تقوایی آملی

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 15 بهمن 1399

چکیده
  هدف: هدف پژوهش شامل شناسایی ابعاد آینده پژوهی در آموزش و پرورش و ارائه مدل آینده پژوهی در آموزش و پرورش مازندران بود روش: در این پژوهش با توجه به هدف و ماهیت از روش پژوهش آمیخته با طرح اکتشافی از طریق تلفیق روش­های کیفی و کمّی استفاده شد. در بخش کیفی پژوهش، جامعه آماری تحقیق، خبرگان و متخصصین دانشگاهی بودند و برای نمونه گیری میان صاحبنظران ...  بیشتر

شناسایی ابعاد و مولفه های تاثیرگذار بر قصد ترک خدمت پرستاران و عملکرد و بهره وری آنان (مطالعه ترکیبی)

سید صدیقه سلیمانیان؛ علی اصغر شجاعی؛ بابک حسین زاده

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 15 بهمن 1399

چکیده
  هدف: هدف از این پژوهش ،شناسایی ابعاد و مولفه های تاثیرگذار بر قصد ترک خدمت پرستاران و اثراتش برعملکرد و بهره وری در بخشهای ویژه مراکز آموزشی درمانی دانشگاه های شمال کشور بود. روش شناسی:روش تحقیق ترکیبی و طرح تحقیق نیز از نوع طرح متوالی اکتشافی (کیفی- کمی)بود . در بخش کیفی با استفاده از تکنیک دلفی و روش نمونه گیری هدفمند وبا استفاده از ...  بیشتر

شناسایی ابعاد برنامه درسی زائد در نظام آموزش عالی : ارائه مدل مفهومی

علی حلیمی؛ وحید فلاح؛ سیده عصمت رسولی

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 15 بهمن 1399

چکیده
  هدف: هدف پژوهش حاضر شناسایی ابعاد برنامه درسی زائد در نظام آموزش عالی به منظور ارائه مدل مفهومی در دانشگاه های علوم پزشکی استان مازندران بود. روش : پژوهش از نظر ماهیت و هدف از نوع پژوهشات کاربردی و از لحاظ مطالعه متغیرها در زمره پژوهش­های ترکیبی یا آمیخته بود. جامعه آماری این پژوهش در بخش کیفی، اعضای هیأت علمی و خبرگان  دانشگاه علوم ...  بیشتر

ارائه مدل‌ رابطه سیستم مدیریت منابع انسانی و انتصاب مبتنی بر شایستگی مدیران در نظام آموزش عالی

سکینه خاتون غضنفری؛ رضا یوسفی سعیدآبادی؛ وحید فلاح

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 15 بهمن 1399

چکیده
  هدف: هدف از پژوهش حاضر، مدل­یابی روابط سیستم مدیریت منابع انسانی با انتصاب مبتنی بر شایستگی مدیران در نظام آموزش عالی بود. روش شناسی: روش تحقیق ترکیبی از نوع آمیخته (کمی-کیفی) اکتشافی بود. در بخش کیفی، جامعه آماری شامل معاونین دانشگاه در بخش معاونت توسعه مدیریت و منابع (معاونت پشتیبانی) مراکز آموزش عالی استان مازندران بود.  با استفاده ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
ارانه الگوی پنهان سازی دانش با تاکید بر طردشدگی

ناصر کمالی پور؛ سامره شجاعی؛ روح اله سمیعی؛ فریدون آزما

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 01 فروردین 1401

https://doi.org/10.22034/ijes.2022.251571

چکیده
  هدف: هدف این تحقیق ارائه الگوی پنهان سازی دانش با تاکید به طردشدگی درسازمان تامین اجتماعی استانهای شمال کشور بود.روش: روش تحقیق آمیخته (کمی –کیفی ) و ابزار گردآوری در این تحقیق پرسشنامه ی برگرفته از نظر خبرگان (اساتید دانشگاهی و کارشناسان تامین اجتماعی ) بود. کل جامعه آماری شامل مدیران و کارکنان تامین اجتماعی حدود ۱۲۸۹نفر بود ، که ...  بیشتر

بررسی تاثیر متغیرهای فردی و هنجاری بر رهبری اخلاقی

زهره یوسفی؛ محمدنقی ایمانی؛ اصغر شریفی

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 01 فروردین 1401

چکیده
  هدف: هدف این پژوهش بررسی تاثیر متغیرهای فردی و هنجاری بر رهبری اخلاقی بود.روش: روش پژوهش برحسب هدف، کاربردی؛ برحسب نوع داده، کمی و برحسب زمان گرداوری داده، توصیفی-همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش حاضر عبارت بود از کلیه اعضای هیات‌علمی تمام‌وقت واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی استان تهران بود که بر اساس اطلاعات گرفته شده از سازمان مرکزی ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
رابطه ابعاد شوک فرهنگی با روابط بین فردی در دانشجویان

اکرم انصاری؛ وحید فلاح؛ محمد صالحی

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 10 آذر 1400

https://doi.org/10.22034/ijes.2022.249581

چکیده
  هدف: این پژوهش با هدف تاثیر شوک فرهنگی بر روی روابط بین فردی دانشجویان تربیت بدنی استان مازندران به منظور ارائه مدل صورت گرفت.روش: روش تحقیق از نظر هدف کاربردی و از نظر گردآوری داده ها کمی بود و به ­شکل میدانی صورت گرفت. جامعه آماری این تحقیق شامل کلیه دانشجویان تربیت بدنی دانشگاه های آزاد و دولتی استان مازندران بود که با توجه به ملاک ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
اثربخشی آموزش فلسفه به روش روایتی بر باورهای معرفت شناختی و خودآگاهی هیجانی در نوجوانان

جلال کارآمد؛ وحید فلاح؛ لادن سلیمی

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 16 فروردین 1402

https://doi.org/10.22034/ijes.2023.704000

چکیده
  هدف: این پژوهش با هدف اثربخشی آموزش فلسفه به روش روایتی بر باورهای معرفت شناختی و خودآگاهی هیجانی در نوجوانان انجام شد.روش شناسی: روش پژوهش بر حسب هدف کاربردی و از نظر روش گردآوری داده­ها نیمه آزمایشی از نوع طرح پیش آزمون-پس آزمون همراه با گروه کنترل و پیگیری بود. جامعه آماری شامل 30 نفر از دانش آموزان بودند که با استفاده از روش نمونه­گیری ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
طراحی الگویی برای بهبود عملکرد دبیران ریاضی به منظور پیشرفت دانش آموزان پایه هشتم در آزمونهای بین المللی تیمز

نعمت الله موسی پور؛ زینب خاتون افراسیابی؛ مریم صفرنواده

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 16 فروردین 1402

https://doi.org/10.22034/ijes.2022.552632.1299

چکیده
  هدف: هدف تحقیق حاضر طراحی الگویی برای بهبود عملکرد دبیران ریاضی به منظور پیشرفت دانش آموزان پایه هشتم در آزمونهای بین المللی تیمز بود. روش: این تحقیق از حیث هدف، یک تحقیق اکتشافی بوده و از نظر نتیجه، تحقیق توسعه ای محسوب می شود. جامعه مورد مطالعه پژوهش شامل تمامی اعضای هیئت علمی (تمام وقت) برنامه درسی، در دانشگاه های دولتی و آزاد شهر ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
توسعه مدل نگرش کارآفرینانه در کارکنان سازمانهای آموزش و پرورش کشور

نجیب زنگی؛ محمود رضا مستقیمی؛ سامرهس شجاعی

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 16 فروردین 1402

https://doi.org/10.22034/ijes.2022.562987.1356

چکیده
  تحقیق حاضر با هدف توسعه مدل نگرش کارآفرینانه در بخش دولتی می باشد. تحقیق حاضر از نظر هدف بنیادی و رویکرد کاربردی دارد و روش تحقیق آمیخته است و برای شناسایی شاخص های نگرش کارآفرینانه از الگوی تحلیل محتوا (کیفی) استفاده شد، و روابط بین متغییرهای تحقیق و ارزش آنرا از روش معادلات ساختاری بدست آمد. جامعه آماری بخش کیفی شامل خبرگان و اساتید ...  بیشتر

مقاله پژوهشی علوم اجتماعی
طراحی الگوی مدیریت هوش و استعداد برای دانش آموزان دوره ابتدایی

حیدر مظفری؛ فریبا شایگان؛ علی محبی

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 20 فروردین 1402

https://doi.org/10.22034/ijes.2023.1987612.1379

چکیده
  هدف: هدف از این پژوهش طراحی الگوی مدیریت هوش و استعداد برای دانش آموزان دوره ابتدایی است. روش: روش پژوهش آمیخته ( کیفی-کمی) از نوع اکتشافی است. در بخش کیفی از نوع تحلیل گرندد تئوری و در بخش کمی توصیفی - پیمایشی است. جامعه در بخش کیفی خبرگان دانشگاه در رشته فلسفه تعلیم و تربیت، برنامه ریزی درسی، آموزش تطبیقی، آموزش ابتدایی و مدیران و معلمان ...  بیشتر

مقاله پژوهشی علوم اجتماعی
ارائه الگوی پارادایمی پذیرش رایانش ابری در مؤسسات آموزشی با بسط نظریه آمادگی فناوری با رویکرد کیفی داده بنیاد

شراره رضاپور؛ کیومرث نیازآذری؛ نگین جباری

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 06 خرداد 1402

https://doi.org/10.22034/ijes.2023.1989439.1386

چکیده
  شیوع کوئید19 تقریباً بر همه جنبه های زندگی از جمله آموزش تأثیر گذاشته است. فناوری تقریباً به طور کامل جایگزین محیط آموزشی و یادگیری حضوری مرسوم شده است. این فاجعه بهداشت عمومی دیجیتالی شدن آموزش را تسریع کرده است، آموزش هایی که قبلا فقط بدون یک جزء دفع کننده ارائه می شد. رایانش ابری به طور گسترده در آموزش، به ویژه آموزش عالی، برای دسترسی ...  بیشتر